Xtreme Shoppers, Xtreme... Voters
xtreme shoppersalegeriprezidentiabilicandidaticampanie electorala
In lumea in care economiile statelor sunt instabile ca nisipurile miscatoare si in care tehnologia se ridica tot mai sus la putere, companiile de cercetare a pietelor remarca aparitia unui nou tip de cumparatori: Xtreme Shoppers.
Ce inseamna acest nou... concept? Cum se definesc "cumparatorii extremi"? Ei bine, acestia sunt proactivi, adica nu stau sa apara nevoia, nu stau sa aiba nevoie de un produs pentru a se informa si chiar pentru a-l cumpara.
Tocmai de aceea, ei detin un grad de control mai mare decat consumatorul obisnuit, pot refuza preturi care li se pare ca sunt aberante, pot intoarce spatele unui comerciant care cere mai mult decat altul sau unui vanzator care isi trateaza clientii de parca ar fi obligati sa cotizeze la magazinul in care se face el ca lucreaza.
Conform studiilor, Xtreme Shoppers folosesc orice fel de resurse, tehnologii sau informatii au la dispozitie pentru a ajunge la cele mai bune oferte.
Inainte de a cumpara, 67% dintre ei folosesc internetul pentru a se informa despre produs, iar 38% merg sa vada obiectul in magazin, dupa care il cumpara online sau de la alt magazin.
Pentru Romania, studiul GfK FutureBuy remarca o crestere spectaculoasa a segmentului Xtreme Shoppers, in 2014, inregistrandu-se cu 34% mai multi astfel de cumparatori decat anul trecut.
Studiile de piata mai arata rolul din ce in ce mai important pe care il joaca online-ul - accesat tot mai des si mai mult prin interemediul telefoanelor si al tabletelor - in procesul de cumparare, care este un ajutor tot mai puternic nu doar pentru Xtreme Shoppers, ci si pentru utilizatorii de Internet, in general.
Concluzia este ca informatiile despre un produs si recomandarile completeaza experienta personala, atentia brandurilor trebuind sa fie indreptata catre toate elementele relevante pentru consumator.
A alege cumpararea unui brand este similara cu alegerea unui om politic. De fapt, cel putin teoretic, este o alegere mult mai importanta decat a unui televizor, a unui computer sau chiar a unor haine pentru care exista, in mod real, contractual, o garantie de cel putin doi ani.
Daca apar defecte de fabricatie, daca va crapa hard-ul, daca va da rateuri softul, produsul este reparat sau inlocuit, iar stricaciunile, pierderile afecteaza o persoana, cel mult un grup restrans, nu intreaga populatie a unei tari.
Nu mai putin de 14 branduri, nu mai putin de 14 candidati sunt la linia de start la capatul careia se afla Palatul Cotroceni, cu jiltul de presedinte al Romaniei.
Au inceput sa organizeze mitinguri, marsuri cu strigaturi, cu scandari, cu fluieraturi. Incep sa faca dezvaluiri despre contracandidati, incep sa spuna cat de buni sunt ei fata de acestia.
La fel ca brandurile, ca marcile comerciale inregistrate, si demersurile candidatilor la prima functie in stat au scopul de a atrage atentia celor care aleg, electoratului, in special, a celui inca nedecis, a celor care nu aleg numai si numai o anumita marca, chiar daca aceasta nu mai are produse de calitate.
Asa cum au aparut Xtreme Shopperii, de ce nu ar aparea, de ce poate nu ar fi aparut deja si Xtreme... Voterii, adica acei alegatori... pro-activi, nu reactivi, acei alegatori atenti la brandurile politice tot timpul, nu numai cand acestea se prefac ca au superoferte?