Uzina Dacia si brutaria
greva daciasituatie daciaconstantin stroerenault
Desi anonim precum autorul Mioritei, angajatul Dacia care a declarat ca, nici macar la brutarie, nu iese painea atat de repede pe cat iese o masina pe linia de asamblare de la Dacia, are sanse sa ajunga celebru cu zicala sa.
Pe vremea cand Dacia era condusa de Constantin Stroe, era una dintre putinele companii romanesti care se descurca, lucru extrem de rar in conditiile in care, dupa 1989, alte firme romanesti nu au fost nici pe departe atat de pricepute.
Se descurca in sensul ca reusea, cu mijloace infime fata de ceilalti constuctori auto, sa iasa pe piata cu modele noi si vandabile. Departe de a fi vreun exercitiu reusit de stil, de design, departe de inalte standarde de siguranta, Dacia isi indeplinea rolul de baza de a te duce din punctul A, in punctul B.
Constantin Stroe si-a dat seama ca nu va putea rezista, ca descurcatul sau nu poate fi pe termen lung, asa ca s-a gandit sa faca apel la nasul Daciei, compania Renault, condusa, la vremea aceea, de Louis Schwaitzer.
Stroe l-a convins pe acesta ca Dacia merita atentia si banii Renault. Beneficiind si de ajutor din partea statului roman, francezii au investit enorm, sume pe care Dacia nu le-ar fi gasit... organic si a iesit ce a iesit.
Dacia Logan s-a ridicat la inaltimea asteptarilor si, ulterior, si Duster. Acestea sunt cele mai de succes produse de export ale Romaniei, pe care le vezi pe strazile tuturor capitalelor europene pentru ca sunt masini... cinstite - cu un raport pret-calitate foarte bun - si au garantia Renault, companie care, fara subterfugiul Dacia ar fi avut probleme mai mari, in actualele conditii.
Probleme care, in urma cu vreo doi-trei ani, se resimteau si la Dacia, cand, din lipsa de comenzi, uzina a luat o pauza-doua, faptul starnind, pe buna dreptate, ingrijorarea angajatilor.
Salvarea a venit din partea statelor europene care au inceput programe hotarate de stimulare a reinnoirii parcului auto si ca urmare a lansarii Duster. De unde erau in pauza, angajatii au ajuns sa lucreze, din nou, la foc continuu.
Chiar daca acele programe s-au cam terminat, cu Logan si, mai ales cu Duster, Dacia si-a castigat un anumit renume si o anumita clientela. Drept pentru care, in timp ce pietele auto europene tot scad, Dacia inca tine propria sigla si pe cea a Renault sus.
Din pacate, angajatii Dacia au uitat foarte apropiatele vremuri de restriste si cred, bazandu-se pe... nimic, ca binele acesta va tine la nesfarsit si ca lipsa de comenzi nu se poate intoarce.
In afara de asta, aceeasi angajati care i-au trantit, asa... spontan (si, deci, si ilegal) angajatorului lor doua zile de greva au uitat ca, asa cum au fost vremuri de restriste pentru uzina lor, vor mai fi. Nu trebuie sa fii Kinsey sau Friedman ca sa-ti dai seama ca asa cum ceva creste, la fel poate si descreste, ca asa cum, astazi, este cerere, maine-poimaine, poate sa nu mai fie si, ca... ce sa vezi, viata ta si a familiilor tale, depinde de ea...
Se pare ca au uitat si de plecarea in mare graba a Nokia de la Jucu si nici nu vad in ce situatie sunt compatriotii lor angajati - de fapt, nici ei nu stiu exact daca mai sunt - ai Mechel sau Oltchim.
Potrivit conducerii Dacia, cele doua zile de greva au cauzat pierderi de vreo 22 de milioane de euro. Angajatii nu se multumesc cu o crestere salariala de 5% si vor si un nou contract de munca mai bun. Dar cel deja existent sau cel care va fi semnat prevede cumva ca ai voie sa faci greva cand ti se nazare tie, exaltat probabil de faptul ca BMW si Daimler vor acorda prime de mii de euro tuturor salariatilor?
Dar tocmai, primele se dau o data, hai, de doua ori pe an, nu se inmultesc de 12 ori, ca salariile.
Daca o societate comerciala, o companie, un kiosk are un an bun, asta nu inseamna ca urmatorul va fi si mai bun. Urmatorul poate fi mai bun, mai prost sau... deloc, asa ca nu trebuie sa toci tot ce castigi in prezent.
S-au gandit angajatii, in primul rand, la binele colectiv, care-l include, bineinteles, si pe patronul uzinei, cel care a retehnologizat, reconstruit, practic, uzina si care si-a asumat riscuri si care, da, vrea sa faca profit?
S-au gandit ca oprirea neanuntata a lucrului, greva spontana le produce pierderi tuturor? Daca un patron vrea sa faca reduceri de personal, trebuie sa anunte cu nu-s cat timp inainte si tot ii sar sindicatele-n cap.
Angajatul de ce nu isi respecta patronul fara de care poate nu avea acest loc de munca, deloc rau platit, si nu-l anunta ca va declansa/organiza un protest (slava Domnului ca dreptul la greva a fost castigat!), cel mai avantajos pentru ambele parti fiind unul de tip japonez?
Stiu ei ca, in mod cat se poate de legal, de unde li se propunea o crestere a salariilor cu 5%, li s-ar putea imputa - pe buna dreptate - in instanta, pierderile cauzate in aceste zile?
Din pacate, de multe ori, companiile nu mai pierd vremea cu astfel de actiuni, ci pur si simplu, aleg calea cea mai la indemana pentru ele si cea mai dureroasa pentru angajati: relocarea...
Daca este ceva care sigur, sigur ar merita relocat din Romania, aia este mentalitatea paguboasa care te face sa crezi ca ai toate drepturile din lume si aproape nicio obligatie...
Revenind la anonimul sufocat de timpul scurt in care tre' sa facbrice el o masina, de ce nu o incerca sa-si deschida o brutarie, o covrigarie, ceva si sa fie propriul patron? Sa vezi atunci cum, brusc, cand a investit banii proprii sau, si mai rau, pe unii imprumutati, cum s-ar putea sa le ceara angajatilor sa iasa painea aia, nu in 40 de secunde, ci in 20...