To be, or NNot to be...
ing asigurari si pensiinnreclama marcel iuresrebranduire
Din cand in cand, au loc si in Romania, campanii de "rebdranduire". Marca, brandul X devine Y sau ramane X, dar proprietarii ei vor sa-i schimbe "identitatea vizuala".
Cele mai cunoscute astfel de campanii au fost trei la numar si, intamplator sau nu, au reprezentat tot atatea schimbari in vietile comerciale a trei companii de telefonie mobila.
Dialog a devenit Orange, Connex a devenit Connex-Vodafone, dupa care numai Vodafone; Romtelecom si Cosmote au devenit Telekom.
Dar cele mai multe "rebranduiri" au avut loc in domeniul bancar. Societe Generale a cumparat BRD si i-a pastrat numele, adaugand initialele SG; Eurobank Ergasias a cumparat Bancpost si i-a pastrat numele, National Bank of Greece a preluat Banca Romaneasca si i-a pastrat numele.
HVB a cumparat Banca Comerciala Ion Tiriac si i-a pastrat o parte din nume, dupa care Unicredit a cumparat HVB si institutia de credit infiintata de fostul tenismen a devenit Unicredit Tiriac Bank.
In schimb, Raiffeisen a cumparat Banca Agricola si denumirea romaneasca a disparut, Alpha Bank a transformat Banca Bucuresti in Alpha Bank Romania, iar Credit Agricole a facut sa dispara numele Emporiki Bank.
De asemenea, Banca de Credit Industrial si Comercial a devenit Finansbank si, ulterior, Credit Europe Bank; Egnatia Bank a devenit Marfin Bank, Romexterra a fost preluata de MKB si, ulterior, a devenit NexteBank, iar Banca Italo Romena a devenit Veneto Banca.
Dar probabil ca schimbarea la fata cea mai cunoscuta din domeniul bancar a fost dupa ce Erste Bank a cumparat Banca Comerciala Romana. Din fericire, Erste nu i-a schimbat numele, tocmai pentru ca brandul era puternic si continea si atributul national.
Cu toate acestea, brandul a fost reimprospatat. Austriecii au pastrat acronimul BCR, dar i-au schimbat sigla, adaugand litera S (de la Sparkasse) cu o moneda care sta sa intre in litera ca intr-o pusculita.
De asemenea, cu ceva vreme in urma, acronimului rezultat de la Casa de Economii si Consemnatiuni i se alatura termenul Bank. In afara de asta, CEC si-a schimbat foarte inspirat culorile si sigla, acoperisul (de casa de economii) in care statea sa intre o moneda fiind inlocuit cu frunza de stejar.
In functie de bugete, unele dintre aceste schimbari au fost insotite de campanii, mai mult sau mai putin inspirate, sau de simple comunicate.
In prezent, se desfasoara probabil cea mai buna campanie de comunicare de schimbare a unui nume de brand: ING Asigurari si Pensii devine… NN.
Persoana sau echipa care a conceput-o a avut o idee geniala: s-a/s-au gandit cine se tot schimba, se reinventeaza, se recreeaza, dar, cu toate acestea, ramane acelasi? Un actor… Actorul, in cazul nostru, marele Marcel Iures…
De altfel, daca nu ar fi fost geniala idee a campaniei, mai mult ca sigur ca, in ciuda avantajelor financiare, Iures nu ar fi acceptat sa-i fie erou principal.
Pentru ca a facut-o, e o placere sa-l vezi cum spune ca, in 40 de ani de teatru, a avut… zeci… sute de roluri, ca, aproape in fiecare seara, a trebuit sa poarte un nume nou si ca, indiferent de personaj - Catavencu, Hamlet, Richard al III-lea, Ivan Turbinca, Henric al IV-lea sau Ilie Moromete - el, Actorul, a pus suflet… sufletul sau.
Din pacate, probabil unul dintre spoturile cu cel mai bun gust si simt din istoria publicitatii romanesti se termina cam ca inchiderea de la jocul Fazan, nu cu NT, ca in
restaurant, ci cu NN, un nume care - da, stiu, vine de la Nationale Nederlanden - spune… mai nimic, din punct de vedere al comunicarii, al unui marketing solid si al unei rebranduiri care se vrea si mai solida.
Poate o suna bine in alte limbi. In cea romana, nnu prea si se prea poate ca aceia care au conceput campania de rebranding sa fi spus asta clientului care nnu s-a lasat induplecat.