Romania de pe CNN si Romania de pe Travel Channel
romaniacnntravel channelwild carpathiaprintul charlescharles ottley
Ministerul Turismului trebuie ca a platit un pogon de bani pentru ca reclama menita sa atraga turisti in tara noastra sa fie difuzata pe CNN. Acolo unde se bate cu mesaje publicitare similare venite din Azerbaijan si Croatia.
Toate cele trei reclame sunt bine realizate, cu mentiunea ca una dintre cele doua reclame pentru Azerbaijan beneficiaza de serviciile lui Gerard Depardieu, iar cea pentru Croatia are si un text foarte inspirat spunandu-ne ca sunt atat de multe lucruri de descoperit in Croatia incat este imposibil sa fie enumerate in cele 30 de secunde ale spotului.
Recent, Romania a mai fost prezenta pe CNN cu individul intrat pe gazon pentru a-l lovi cu pumnul pe un fotbalist. Din fericire, imagini cu meleagurile noastre au ajuns si la Travel Channel, intr-un documentar de vreo ora numit Wild Carpathia.
Dupa cum ii spune si numele, la Travel Channel, lucreaza numai calatori "de profesie", oameni care au (re)descoperit lumea in lung si-n lat, uscata si inundata, saraca si bogata, alba si neagra, cu tot cu forme de relief, obiceiuri ale localnicilor si retete culinare.
Peste tot pe unde au fost, calatorii au remarcat bunele si relele. Asa s-a intamplat si in Romania, mai exact in Transilvania, numai ca, de data asta, relele au fost spuse-n treacat, in timp ce bunele nu mai conteneau sa iasa din gura realizatorului Charles Ottley.
Cum sa nu te lase masca poienele cu narcise si Valea Ariesului, padurile, pajistile si fanetele, satele sasesti asa cum i-au lasat si pe alti straini, nu numai pe printul Charles care apare la sfarsitul documentarului?
Spre rusinea mea, a fost nevoie de mai multi straini ca sa aflu ca, intr-una din zonele vizitate, pe un singur metru patrat, rasar nu mai putin de 60 de specii de plante pe deasupra carora zboara cam 200 de specii de fluturi.
Dupa propriile spuse, naturalistul britanic ajuns pe plaiurile transilvanene nu a mai vazut asa ceva si se teme ca nici nu va mai vedea, daca proprietarii locurilor vor incepe sa le exploateze. De nevoie, nu pentru ca ar vrea sa strice peisajul sau echilibrul...
La finalul filmului, apare si printul Charles. Dincolo de laudele printului care au tot fost publicate de presa, dincolo de fantastica parere pe care le-au facut-o tinuturile transilvane celor doi Charles, aflam si de ce locurile din Carpati inseamna atat de mult pentru ei.
Cine a vazut documentare despre Scotia, cine a calcat pe acolo sau macar a vazut Braveheart a fost impresionat de peisaje. Putini poate ca s-au intrebat cum se face ca muntii din Scotia sunt cam golasi, nu prea au paduri… pentru ca scotienii le-au taiat. Aceasta greseala de neiertat vrea sa ne impiedice printul Charles si orice om zdravan la cap sa o facem.
Probabil ca orice roman care a urmarit programul Travel Channel s-a bucurat ca nu suntem vazuti numai in culorile sumbre ale unor stiri de scandal, ci si in linistea, in tihna si verdele Carpatilor, strabatuti de realizatorii documentarului la bordul unei Dacii Duster.
Dincolo de aceste bucurii, mica amaraciune este ca documentarul vorbeste mai mult despre Carpathia si Transilvania si mai putin despre Romania, in ciuda faptului ca acest cuvant este pronuntat de vorbitori.