Prosperitatea s-ar putea intoarce acasa
prosperitateproductie europaeconomie europaeconomie china
Inceputul acestui an este unul dintre cele mai "proaste" din istoria pietelor de capital, iar, pentru indicii New York Stock Exchange, cel mai rau cam din ultima suta de ani.
Principalele cauze ar fi ingrijorarile legate de cresterea mai slaba a economiei chinezesti si de ieftinirea accentuata a barilului de petrol.
Culmea, inca se mai vorbeste despre China de parca ar fi noua stea a economiei mondiale. Tocmai, dupa atatia ani de crestere “de doua cifre”, China a ajuns pe locul al doilea al economiilor lumii, deci este o veche stea, amenintata si ea de batranete ca surata americana si cea japoneza.
Si Japonia a fost considerata, in anii '70-80, un miracol, dar in ce situatie a ajuns acum?
Frank Sinatra, Aretha Franklin, The Bitles, The Rolling Stones, ABBA vor ramane nemuritori, in istoria muzicii, ca sa nu mai vorbim de Beethoven, Mozart, Verdi, Wagner.
Nemurirea lor nu inseamna ca nu apar si nu vor aparea mereu stele in ascensiune, cel putin ale muzicii asa-zis usoare. Nemurirea lor nu inseamna ca Adele, Taylor Swift, Justin Bieber nu-si incerca sansele si nu cuceresc public.
La fel, sunt alte state, de exemplu, India si Vietnamul, care, la fel cum a facut China in ultimii 30 de ani, isi accelereaza ritmurile de crestere, stimulate tot de economiile vestice care au ridicat si marele stat asiatic.
Poate ca ati remarcat, in ultima vreme, ca, pe etichetele hainelor, la... rubrica "made in", China apare mai rar.
Pe langa eternul Bangladesh, pe langa Sri Lanka, preferata mai ales de unele marci britanice, sunt tot mai des tesute pe etichete India si Vietnam.
In ciuda acestui fapt, din fericire, o parte din productia companiilor europene de textile se intoarce acasa, mai cu seama in extremele mai sarace ale Europei: Portugalia, la vest; Tarile Baltice, Romania si Republica Moldova, la est.
Incet-incet, productia revine si in statele cu mana de lucru mult mai scumpa. Din ce in ce mai des, reapar, nu neaparat pe textile "made in Germany", "made in Spain", "made in Italy", "made in France" si, de partea cealalta a Atlanticului, "made in USA".
Sunt aceste produse mai scumpe? Bineinteles (doar de aceea a si luat mare parte a productiei drumul Chinei), dar revenirea inseamna locuri de munca in Marea Bitanie, in Germania, in Franta, in Italia, in SUA si in Japonia, de unde, in zecii de ani din urma, prosperitatea a fost exportata spre China, de unde a intors profituri frumusele.
Acum, iata ca, timid, cu pasi mult mai mici decat cei facuti la plecare, prosperitatea se intoarce pe la casele ei, pe la casele... noastre.
Acceptand faptul ca economia Chinei incetineste, desi zona euro, de exemplu, ar desface pivnite intregi de sticle de sampanie macar pentru o crestere de 3%, nu de 6-8%, cum e cea "made in China", de ce nu s-ar redezvolta economiile statelor care, pana acum, i-au ajutat pe chinezi sa prospere?
Sursa foto: one-europe.info