Programul Prima bicicleta
prima bicicletasalonul biciletei 2015expozitie bicicletebiciclete de oras
De ce ar merge cineva cu bicicleta la serviciu? In primul rand, pentru a face miscare si a arde, in loc de combustibili fosili, multe dintre propriile calorii, mai ales daca viteza trece de 20 de kilometri pe ora.
In al doilea rand, pentru a-si ascuti atentia, spiritul de observatie si pentru a creste viteza de reactie. In al treilea rand, pretul unei calatorii cu transportul in comun (de suprafata si subteran), nu prea are cum sa scada.
In al patrulea, pentru ca, atunci cand nu se scumpesc sau chiar se ieftinesc carburantii, se scumpeste dolarul (ceea ce, e drept, nu ieftineste nici biciclele).
In al cincilea, pentru ca impozitele, costurile de asigurare si de intretinere ale unui automobil sunt din ce in ce mai mari. In al saselea rand, pentru ca municipalitatile amenajeaza tot mai multe trasee pentru biciclisti.
De ce nu ar merge cineva cu bicileta la serviciu? Probabil cel mai mare dusman al mersului pe doua roti pe asfaltul citadin sunt precipitatiile solide, dar, in ultimii ani, prezenta lor este tot mai efemera.
In al doilea rand, mai exista caini ai nimanui care, cand vad doua roti invartindu-se, parca-s muscati de streche. In al treilea rand, pentru ca multi dintre biciclisti si bicicliste au inteles ca, in cursul saptamanii, pistele sunt spatii de promenada, nu de mers efectiv, si se comporta ca unii soferi care cred ca prima banda a carosabilului este destinata agrementului.
Lipsa de educatie a biciclistilor (nediferind cu nimic de cea a pietonilor sau a conducatorilor auto), lipsa unor spatii de "parcare" sigure, obligativitatea unui anumit cod vestimentar la serviciu, faptul ca, la un moment dat, va aparea aglomeratie pe piste si carosabil ar putea fi inca patru impedimente.
Probabil aceste argumente ar fi trebuit cantarite si de organizatorii si de vizitatorii Salonului Bicicletei 2015, desfasurat intre 19 si 22 martie, chiar daca expozitia nu a fost dedicata mersului cu bicicleta prin oras, spre locurile de munca. Iar asta s-a vazut, cel putin vineri, si din parcarea plina ochi cu automobile din fata salii in care erau expuse bicicletele.
In mod normal, te-ai fi asteptat ca afara sa fie zeci de rasteluri pline ochi cu bicicletele care i-au transportat la fata locului pe expozanti.
La intrarea in spatiul expozitional, destinat, in mod obisnuit organizarii de nunti, botezuri, cumetrii, te intampina standul cu biciclete statice, dupa care, pe nu foarte multi metri patrati, isi intinsesera produsele comerciantii de biciclete, piese, echipamente si accesorii.
In rest, o singura marca italieneasca si aproape nimic din ce nu gasiti in relativ putinele, dar, totusi, din ce ce in ce mai multele, magazine de specialitate.
Totusi, o surprinza foarte placuta a fost prezenta unei marci engleze, cu mare traditie in fabricarea bicicletelor. In afara de asta, respectivul brand (recunoscut oricum si pentru un raport bun calitate-pret) nu si-a propus sa-l cocoseze pe biciclistul roman cu "scoruri" uriase.
Sub 2.000 de lei (pret de targ si un pic peste acesta pretul in magazin) pentru o bicicleta de oras, cu aproape toate dotarile si cu anvelope facute de unul dintre cei mai prestigiosi producatori, in timp ce, la concurenta, un model similar costa cel putin dublu...
Existau, evident, la acelasi reprezentat si la ceilalti, biciclete mult mai scumpe, mai ales la cursiere si la MTB, dar tocmai ca poate cea mai utila si mai eficenta din punct de vedere al costurilor (initiale si de intretinere) este bicicleta de oras.
La un abonament lunar de 50 de lei, pe toate liniilele bucurestene ale transportului in comun de suprafata, costul pe un an este de 600 de lei. Un abonament de metrou costa, deocamdata, 720 de lei pe an. Pentru cine trebuie sa combine cele doua modalitati de deplasare, rezulta 1.320 de lei pe an. Chiar si la acest pret, gasiti
biciclete bune care vor rezista ani de zile.
Dar si la un pret dublu sau triplu, costurile se amortizeaza, mai ales ca si transportul de suprafata si cel subteran se vor scumpi.
In Romania, expozitiile, saloanele dedicate bicicletei sunt la inceput. Ca expune automobile, motociclete, biciclete sau trotinete, niciun salon nu este luat cu asalt, daca nu exista o piata mare.
Salonul Bicicletei trebuie sa creasca aceasta piata, dupa cum si piata trebuie sa creasca salonul. Poate, peste zece ani, manifestarea va fi organizata la Romexpo sau, intr-un mare parc, cu intrarea libera, in parteneriat cu Primaria Generala sau cu cea de sector, ca, daca nu vine publicul la
biciclete sa vina bicicleta la public.
Si, in conditiile in care Guvernul Romaniei incearca sa deschida apetitul pentru consum in diferite domenii - Prima casa, Prima masina - de ce nu ar initia si programul Prima bicicleta?
Foto: wikipedia