Privatizarea CEC Bank poate decola, cea a Tarom risca sa ramana la sol
cec bankromgaztransgaztranselectricapetromprivatizare tarombvb
De ani de zile, cine mai baga in seama piata de capital romaneasca asteapta sosirea la Bursa de Valori Bucuresti, a unor companii precum Romgaz si Hidroelectrica si a noilor pachete din Transgaz si Transelectrica.
Piata astepta si jumatate din ce mai detine statul la Petrom, dar, pe scurt, dupa o explicatie traditional-mioritica, n-a fost sa fie. Dupa o explicatie simpla si nemioritica, statul s-a lacomit, cerand un pret peste cotatia de la bursa, adica peste cat dicta suverana piata.
Daca ne gandim ca, acum, actiunile Petrom au ajuns mult si sub cat cerea statul si cat era cotatia, adica la 0,29 de lei, chiar ca statul a pierdut o ocazie buna de a fructifica ce mai are.
Asadar, toata lumea interesata asteapta Romgaz, Hidroelectrica, Transgaz, Transelectrica, chiar si Romtelecom. In schimb, statul le raspunde cu Tarom, mai exact cu 20% din aceasta companie.
Tarom are 26 de aeronave, iar, anul trecut, a avut venituri de 305,9 milioane de euro si chetuieli de 384,9 milioane de euro, rezultand o pierdere de 79 de milioane de euro, in crestere cu 50% fata de anul 2009.
Ramane la latitudinea fiecaruia, mai ales a investitorilor axati pe actiuni ale companiilor aeriene sa spuna cat de atractiva este o participatie minoritara intr-o companie cu pierderi.
De remarcat ca o companie mult mai tanara decat Tarom, Wizz Air are 36 de avioane, iar Carpatair 15. Actorul Harrison Ford este pasionat de zbor si de avioane. Asa ca detine sase avioane si un elicopter. Un al actor foarte cunoscut, si un pilot foarte bun, este John Travolta. El are cinci avioane. Cam la fel de usor cum Ana are mere…
Dar, din cate informatii sunt pe piata, niciun actor nu are companie de exploatat sau de transportat gaze, de produs sau de transportat curent electric si nici banca.
Dupa ce listarea celei mai mari institutii de credit din Romania, BCR, are o probabilitate foarte mare sa nu mai aiba loc, desi a fost prevazuta in contractul de privatizare, statul se mai lauda cu o banca: CEC Bank.
Nu este de dimensiunile BCR, dar este bine administrata si, implicit, profitabila. Despre privatizarea CEC Bank chiar ca nu se mai aude nimic, desi, in ciuda vremurilor tulburi, si valoarea acesteia pe bursa este posibil sa nu fie reflectata tocmai corect.
Dar, 15-20% din CEC Bank ar fi mult mai atractive decat 20% din Tarom. In afara de asta, statul nu ar mai fi singurul care sa puna umarul si mai ales banii (publici) cand vine vorba despre majorari de capital.
Desi – asa cum ii subliniaza si numele – CEC Bank este o banca comerciala, privatizarea sa ar decola mult mai lin decat cea a Tarom a carei vindere risca sa ramana la sol.