Miorita de secol 21 in metru antic la Rosia Montana
spot maia morgensternpapaya advertisingrosia montanaexploatare aurproiect rosia montana
De vreo doua zile lacrimile-mi curg siroaie. Acu' au stat, ochii mi s-au mai zvantat si au intrat adanc in orbite. Ma simt de parca Antigona, Hecuba, Victoria Lipan si Fefeleaga s-ar fi intrupat tuspatru in mine... A, si sa nu uit, si Maia Morgenstern, in propriul rol de aparatoare a Rosiei Montane.
Intr-un spot percutant, celebra si marea actrita (sa nu uitam nicio clipa lucrul asta!) ne spune: "Buna ziua! Sunt Maia Morgenstern si vreau sa fac o donatie celor care au neaparata nevoie de aur".
Asa ca actrita (sa nu uitam nicio clipa acest aspect!) isi scoate bratarile si le pune pe o masa, dupa care isi smulge cerceii si sangele ii siroieste pe gat. Ce mai, tragedie greaca in metru prafuit de exploatatie aurifera, cum vrea sa sugereze decorul din spate.
Muzica pe care actrita (sa nu uitam!) face "donatia" este o combinatie intre tema din "Patimilie Lui Hristos" si cea din "300 Eroii de la Termopile". Cica Dead Can Dance... Nu poti sa nu te gandesti la rolul (sa tinem minte ca este un rol!) facut de Maia Morgenstern in filmul lui Mel Gibson si pe asta a si mizat cine a distribuit-o, cat se poate de inspirat, in spot.
La fel ca in acel film, in care, da, scenele de maltratare, de violenta – specifice lumii de atunci, specifice si lumii de acum (ajunge sa vedem stirile televiziunilor comerciale) – impresioneaza, realizatorii spotului speculeaza (exact asta fac; la fel ca si spoturile pro Rosia Montana) durerea si impresia puternica pe care o face aceasta asupra oamenilor cinstiti, de bine, care nu ar face rau niciunei muste, d'apai semenilor.
Subliminal, toti acesti oameni sunt indemnati sa se revolte (cu pumnul sau "numai" cu opinia) impotriva unui agresor, in cazul de fata un investitor strain. Trebuie recunoscut ca, prin acest spot, mentalitatea celor care sunt contra la orice a facut un salt imens de la simplul, simplistul "Nu ne vindem tara", din anii '90.
Greu ca un tarnacop de dac scormonind dupa aurul pe care faurarii l-au transformat in celebrele bratari, cade si textul: "Poftiti, domnilor: tot aurul meu. Numai lasati-ne in pace", spus pe un ton de-ti face inima ferferinta, chiar daca ti-o rasfeti cu Aspenter, Aspacardin etc. si chiar daca incerci sa tii bucatelele locului cu Poxipol, Super Attack etc.
Si, la fel si mesajul spotului: "Un om valoreaza mai mult decat aurul pe care il poarta. La fel si o tara". Nimic mai adevarat!
Din fericire, niscaiva arome de cafea, de la reclama in care a jucat, recent, aceeasi mare actrita (sa nu uitam nicio clipa asta!), imi tin picioarele pe Terra, impiedicandu-ma, totodata, sa-mi smulg, dimpreuna cu bijuteriile, desigur, si parul din cap.
Ma intreb, in acelasi timp, aurul "donat" de Maia Morgenstern si cel pe care barbati si femei il poarta a fost extras (cu cianuri sau fara) de undeva, nu? Deci, cand aurul pe care-l purtam este extras de pe la altii, nu mai avem o problema?
Pe langa asta, tocmai ca spotul da o idee simplista asupra intrebuintarii aurului, de parca acesta ar fi folosit numai pentru obiecte de podoaba, nu si in scop financiar, electronic, medical.
Ce este proiectul Rosia Montana? O simpla sau un pic mai complicata idee, oportunitate de afacere. Este buna? Este rea? Este profitabila pentru comunitatea locala? Este profitabila pentru statul roman? Aceasta este o miime dintre intrebarile care ar putea fi puse, dincolo de spoturi pro si contra, incercand sa manipuleze opinia publica intr-un sens sau altul.
Fac pariu ca, chiar in acest moment, o alta agentie de creatie, isi stoarce creierii pentru a face un spot care sa-l contracareze pe cel cu Maia Morgenstern.
Daca exploatarea aurului de la Rosia Montana va incepe sau nu, oricare decizie trebuie argumentata la rece. La rece insemnand si refuzul. Aici nu este vorba despre faptul ca iti cumperi o masina de care nu ai nevoie sau un obiect de lux de care, iarasi, nu ai nevoie.
Ca, dupa ce l-ai cumparat, ai mustrari de constiinta ca l-ai platit cu banii bancii si iti va fi greu sa ii dai inapoi, ca dispuneai de banii aceia si puteai sa cumperi altceva, este fix treaba ta, mai ales daca nu ai obligatii de niciun fel fata de altii.
In schimb, cand este vorba despre o intreaga comunitate si de un stat intreg, tocmai ca, in aplicarea sau nu a unei idei de afacere nu trebuie implicate sufletul si emotiile, ci ratiunea.
Acel dramatic (chiar este, nu era nevoie de acest spot ca sa aflam ca Maia Morgenstern este o mare actrita) "Numai lasati-ne in pace!" de la sfarsit este un semnal foarte "bun" pentru orice investitor strain.
Probabil ca insesi agentiile de publicitate care au reprezentante in Romania ne-ar fi lasat in pace, iar copywriterii si art-directorii scoliti pe la ele si care au facut spotul ar fi tinut-o din an sabatic in an sabatic de cat (nu) ar fi avut de lucru.
Spotul care a strans nu-s cate sute de mii de vizualizari pe YouTube si o fi umplut si mai multe sute de mii de ochi de lacrimi este un fel de Miorita transhumata peste veacuri in anul 2012, altoit cu o tragedie in metru antic.
Si exact asta este si partea proasta, extrem de proasta, pagubitoare, aproape falimentara pentru Romania: trateaza oportunitatile de afaceri ca acum 2.000 de ani...