Mentalitatile buruienoase ale gradinii din Carpati
gradina din carpatiturism litorallitoral romania
Pe CNN, mai este difuzat filmuletul de promovare a Romaniei, sub forma de Carpathian Garden. Dar, surpriza sau nu, in reclama de 30 de secunde, litoralul nu apare.
Insa, pe site-ul oficial www.romaniatourism.com, numai in engleza (cand noi cica vrem sa atragem mai ales tour operatori si, implicit, turisti din Germania!), in fruntea listei de "atractii principale", se afla "statiunile de la Marea Neagra".
Atat de... principale sunt aceste atractii, incat, dupa ce ai dat click pe ele, ai de citit mult de tot... cam o fila. De fapt, foarte bine, concizia este de apreciat. Asa tre’ sa fie o prezentare: scurta si la obiect.
Cine vrea mai multe informatii este imbiat cu un link spre infolitoral.ro. Care arata atat de actual de zici ca Burebista era web designer. De altfel, in coltul din dreapta, sus, cu litere minuscule, scrie "ver 5.0:: last update: 27.04.04"...
Pana la urma, nu ar fi rau de tot daca numai la comunicarea on-line ar fi turismul nostru deficitar. El este deficitar, in primul si in primul rand, la mentalitate.
Nici nu s-a incheiat bine targul de turism ca un important patron zice ca hotelierii romani nu vor turisti straini pentru ca acestia nu accepta tarifele platite de mioriticii lor compatriori.
In afara de asta, daca se ratacesc, totusi, la noi pe litoral, strainii “le fac probleme” hotelierilor avand pretentia unor servicii de calitate, basca vor sa poata comunica in cel putin o limba de circulatie internationala cu personalul, nu prin semne precum Columb cu amerindienii.
Va dati seama, un patron pentru care un client constient ca banii de care dispune sunt rezultatul propriei munci si care, in consecinta, nu vrea sa-i toace sau sa le dea foc, ci chiar sa cumpere niste servicii cu ei nu este un client atractiv. Pentru un astfel de patron, pretentiile justificate sunt o problema.
De asemenea, un fost secretar de stat in Ministerul Turismului, sustine ca preturile pe care le platesc romanii in lunile iulie si august pe litoralul romanesc le acopera hotelierilor costurile pentru tot sezonul, mioriticii fiind cheltuitori si nepretentiosi…
Adica, romanu' saracu' – ciobanelul resemnat in fata sortii – nu zice nimic ca plateste exorbitant o spalatura de vase, pompos numita supa/ciorba, ca friptura e tare precum capul ospatarului, ca salata este asezonata numai de degetele aceluiasi ospatar, ca miroase camera a mausoleu, ca instalatia sanitara functioneaza dupa cum ti-e norocul.
Cu o atare mentalitate, poate ca din ce in ce mai multi romani se vor debarasa, la randul lor, de un fel de a gandi pagubos, defetist si ii vor umple si mai mult de... bucurie pe vecinii bulgari care de-abia asteapta sa-si castige onest banii, in timp ce pe gradina din Carpati se va depune un strat si mai gros de praf.