Luxul ragusit al rotilor de tren
trenuri romaniacivilizatie romaniadan costescu
Pe 5 iulie 2016, prim-ministrul Dacian Ciolos a schimbat patru ministri, printre care si pe cel al Transporturilor, Dan Costescu. Acesta ne recomandase, in timpul unei emisiuni de televiziune, sa alegem mijlocul de transport care ni se potriveste cel mai bine.
Pana aici, nicio problema, un sfat bun, nu-i asa? Cand este de mers cu bicicleta, pedalezi. Cand ploua sau ninge prin oras, o fi mai nimerit transportul in comun sau poate masina personala. Cand este de parcurs o distanta mai mare, fuga la aeroport.
Si, in cele din urma, deloc intamplator, la coada optiunilor, exista si transportul pe calea ferata. Aici, Dan Costescu, venit in functia de ministru din cea de director executiv al Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, a comis-o.
Nici mai mult nici mai putin, el a spus ca este normal sa coste mult un bilet de tren, asa stand lucrurile/preturile in toate tarile civilizate.
"Trenul este un lux si oamenii platesc mai mult ca sa il aiba. Suntem o tara saraca si trebuie sa pastram limitele, dar va spun ca sunt trenuri foarte bine puse la punct. Incercati trenurile spre mare si o sa aveti o mare surpriza! Celelalte trenuri nu au obligatia sa aiba aer conditionat.
Sunt trenuri de lung parcurs, mediu parcurs si scurt parcurs. Fiecare operator feroviar, daca vrea sa atraga clienti, va oferi aer conditionat", a afirmat ministrul, la Realitatea Tv.
Conform definitiei din DEX, lux inseamna, pe langa unitatea de masura a iluminarii, nivel de viata excesiv de costisitor; fast, eleganta, somptuozitate, splendoare.
In acelasi timp, locutiunea "de lux" inseamna extrem de confortabil; care nu reprezinta un lucru de prima necesitate; elegant, somptuos; de calitate superioara, de prim rang; select; care are articole de calitate superioara si de rafinament.
Care dintre aceste definitii "acopera" transportul in comun pe calea ferata, in tara noastra? Care dintre aceste definitii acopera glasul ragusit al rotilor de tren? Singurele trenuri cu adevarat de lux, care calca sinele romanesti, sunt Trenul Regal si Orient Express.
Altminteri, desi, exista si trenuri civilizate si nimic mai mult, sa zicem ca vrem sa ne "rasfatam" cu un drum "de lux", desigur, de la Arad la Bucuresti, in data de vineri, 8 iulie, anul 2016, secolul 21. Potrivit mersului trenurilor, in varianta on-line - inforer.ro, exista cinci trenuri, iar un bilet la clasa a II-a costa 105 lei.
Pe aceasta ruta, doua dintre garnituri au de parcurs 590 de kilometri, alte doua 509 kilometri si una 604 kilometri. Cel mai... "repede" dintre aceste trenuri ajunge la Bucuresti dupa 10 ore si 29 de minute, iar cel mai... lent, dupa 11 ore si 44 de minute...
...si asta, daca, pe traseu, nu sunt inundatii, nu au cazut pomi, nu au fost accidente, nu s-a defectat locomotiva, nu s-au defectat vagoanele, nu s-au dilatat sinele din cauza caniculei si lista ramane larg deschisa.
Daca un aradean vrea sa ajuga de la Bucuresti, la mare, la Constanta, trebuie sa adauge doua ore si jumatate, pentru 225 de kilometri.
Potrivit orarului de zbor al Lufthansa, de la New York la Frankfurt (6.199 de kilometri) un avion "face", fara escala, 7 ore si jumatate, iar, pana la Sydney, Australia, cu tot cu escala, 24 de ore, dar este vorba despre strabaterea a 16.473 de kilometri... In schimb, de la Dubai la Sydney, conform orarului de zbor al Emirates, se fac 13 ore si 55 de minute, fara escala, si 16 ore si 55 de minte, cu escala.
Revenind cu picioarele pe pamant si cu rotile pe sine, in aceeasi zi de 8 iulie 2016, secolul 21, unul dintre trenurile Tohoku Shinkasen pleaca din Tokyo la ora 6 dimineata fix si ajunge la Aomori, la capatul a 713,7 kilometri, la ora 9 si 17 minute, in aceeasi zi, desigur, dar facem, totusi, aceasta precizare pentru CFR Calatori.
Da, cel mai ieftin bilet costa echivalentul a 91 de dolari, iar cel mai scump, 91 plus 151 dolari, la clasa intai/Gran Class. In banii astia, intra, intai de toate, indiferent de clasa, viteza de deplasare si garantia respectarii orarului.
La clasa I, mai intra, exact ca in avion, un fotoliu imens (atat de sofisticat, incat are instructiuni de folosire) care ofera destul loc pentru intins picioarele, chiar si cand scaunul din fata este dat pe spate, bauturi si mancare pe alese, papuci, masca pentru ochi si patura.
De la Londra la Paris, sunt, in linie dreapta, 344 de kilometri, deci mai putini decat intre Arad si Bucuresti. Trenul Eurostar parcuge distanta in numai doua ore si 16 minute, iar cel mai ieftin bilet costa, daca este cumparat fara rezervare cu ceva vreme inainte, 186 de lire sterline.
In Elvetia, exista minunatul Glacier Express (foto), care, in ciuda numelui nu se grabeste catusi de putin (de fapt, este supranumit "cel mai lent tren expres din lume") intrucat este un tren turistic, menit sa le dezvaluie, timp de... 8 ore, calatorilor asezati in vagoanele cu vedere panoramica, superbele peisaje dintre Zermatt si Saint Moritz.
Un bilet la clasa a II-a costa 149 de franci, iar unul la clasa I 262 de franci, la ambele adaugandu-se o taxa de rezervare de 33 de franci, vara, si 13 franci, iarna.
Pentru salariile din Romania, toate aceste preturi sunt uriase, dar calatorii primesc servicii veritabile in schimbul lor. In acelasi timp, si 105 lei, cat costa biletul de la Arad la Bucuresti, aproape 10% din noul salariu minim pe economie, nu este chiar putin si ce primesti in schimb? Sigur nu luxul vazut de fostul ministru al Transporturilor. Sau poate ca, la noi, pana si luxul rugineste si raguseste.
Sursa foto: swissholidayco.com