Francul elvetian si locul de parcare
franc elvetiansnbthomas jordanapreciere franc elvetianlocuri de parcare bucuresti
La jumatatea primei luni a acestui an, Schweizerische Nationalbank (SNB), Banca Nationala a Elvetiei, anunta ca nu va mai apara pragul de 1,20 franci elvetieni pentru un euro.
Aproape imediat, valoarea de piata a monedei elvetiene s-a apreciat cu 30%, in raport cu euro, si cu 25%, fata de dolarul american.
Acum, Thomas Jordan, presedintele SNB, avertizeaza ca moneda pe care o are in grija s-ar putea aprecia temporar, in urma incertitudinilor legate de Grecia, dar SNB va monitoriza atent efectele crizei asupra monedei nationale si potentialul impact asupra Elvetiei.
De fapt, nu numai va monitoriza, ci va si interveni pe pietele valutare pentru a deprecia francul.
"Vom ramane activi pe pietele valutare, cat timp va fi necesar, pentru a influenta conditiile monetare. Apreciem ca francul este supraevaluat si se va deprecia in timp", a declarat Jordan.
Dupa ce eliminarea pragului de 1,20 franci pentru un euro a scumpit exporturile Elvetiei, SNB a modificat drastic, in sens negativ, estimarea de crestere economica pentru statul cantonal, din cauza aprecierii francului.
Astfel, anul acesta, PIB al Tarii cantoanelor este anticipat sa avanseze cu numai 0,9%, in loc de 2,1%, cat era estimarea precedenta a SNB.
Multe firme elvetiene au concediat deja sute de angajati, constiente fiind ca aprecierea francului le va afecta veniturile din export, adica din principala sursa.
Saptamana trecuta, in Bucuresti, ARCUB a organizat un spectacol de lumini pe fatadele mai multor cladiri.
Unele aranjamente au fost spectaculoase, altele mai putin, altele deloc, dar cert este ca locuitorii capitalei Romaniei si turistii din ce in ce mai numerosi au fost curiosi sa le vada.
Oamenii au venit cu mic cu mare, cu masini, pe jos, pe biciclete, iar centrul Bucurestiului s-a umplut. S-au umplut si absolut toate parcarile acestuia, de nu aveai loc sa strecori un Smart.
Dupa ce au "patrulat" cu orele, cu precadere pe Calea Victoriei, aproape toti cei care venisera sa... ia lumina electrica au pornit spre masini si au vrut sa iasa din parcari in acelasi timp.
Asta, dupa ce, cu numai cateva ore in urma, se luptasera sa gaseasca un loc de parcare pentru care platisera "parcagiilor" si 20 de lei.
La fel cum, la venire, cererea pentru un spatiu de lasat masina a depasit oferta, la plecare, soferii mai aveau nevoie de un loc de parcare in centru cum are nevoie economia de gargara de demagog.
Ce legatura este intre spatiile in care soferii isi pot lasa automobilele si francul elvetian?
Ei bine, asa cum de fiecare data, in centru, in Piata Universitatii, la Sala Palatului, au loc evenimente de mare interes pentru public, locurile de parcare sunt o "marfa" foarte valoroasa, tot asa, dupa terminarea evenimentului, toata lumea nu stie cum sa scape de/din ele.
Parcarea ramane goala sau cu numai cateva masini (reprezentand cererea obisnuita, rezonabila), pana la o noua situatie de criza, in timpul careia, cererea va redeveni exceptionala, iar soferii se vor bate, din nou, pentru un spatiu de parcare...