Dacia in tara calitatii
vanzari daciadacia in elvetiacalitate elvetianatoyotaskoda
Probabil ca, si cand este in tara la el, si cand iese din granitele acesteia, neamtu' este incercat de mandrie cand vede ca, de cum pune piciorul pe strada, da cu ochii de marci nationale, chiar daca produsele sunt fabricate aiurea.
Aiurea insemnand in alta parte, de la Ungaria si Romania, la China. Acelasi sentiment il au probabil si cetatenii provenind din alte economii de vaza ale lumii.
Noi avem... Dacia, marca, brand cu nume de straveche tara, dar pus si repus pe picioare de Renault. Datorita cooperarii franco-romane, odata iesiti din tara, si noi avem un fel de mandrie... low cost la vederea tot mai multor Dacii circuland pe strazile si autostrazile Europei si nu numai.
Una din tarile in care Daciei ii merge de minune este, cel putin aparent, o surpriza, statul respectiv fiind foarte prosper si un campion al calitatii, in orice domeniu, fie ca este vorba despre cel financiar-bancar, alimentar, vestimentar, medical sau orologer.
Cand ceva este conceput si fabricat (de multe ori, manufacturat, la propriu, nu in sensul denaturat al termenului) in Elvetia stii o treaba sau chiar mai multe.
Cu toate acestea, elvetienii neaosi si simplii sunt campioni ai modestiei si ai pragmatismului. Nu ei sunt cei care cumpara cu tona produsele de lux pe care le fabrica, pentru ca au ceva mai bun de facut cu banii, cum ar fi sa-i (re)investeasca pentru continua imbunatatire a calitatii vietii, care nu consta in a purta cartoafe de platina la mana sau zgarzi cu mai multe karate decat au primit batausii de la Bruce Lee, Jackie Chan si Chuck Norris la un loc.
Tocmai de aceea, elvetienii obisnuiti prefara sa cumpere lucruri care pun in echilibru calitatea si pretul.
Asa se face ca, anul trecut, inmatricularile Dacia in Elvetia au fost in numar de 6.205, iar, dupa noua luni din acest an, au depasit 4.000, cifra care asigura marcii o cota de piata de 1,9%, peste Seat, Mitsubishi, Porsche si Alfa Romeo si relativ aproape de cele 5 procente ale Renault (oricum, liderul Volkskwagen, nu ajunge la 11% din piata elvetiana). Desigur, daca sub numele marcii noastre, n-ar aparea, in detaliu, acel "by Renault"... lucrurile nu ar sta atat de bine.
Analistii pietei elvetiene sustin ca Dacia nu face decat sa repete povestea Toyota si, ulterior, pe cea "spusa" de Skoda, adica niste marci care tocmai ca au asigurat un raport din ce in ce mai bun intre calitate si pret.
Oricat de tentati am fi sa ne umflam in pene ca i-am dat pe spate pe elvetieni, sa nu ne urcam la volan in starea de ebrietate data de apa rece.
Tot elvetienii prevad ca, peste vreo zece ani, vor da banii pe alta poveste de succes, "spusa", de data asta, de masini chinezesti sau indiene...
PS: Doi elvetieni intr-un showroom Dacia vad noul Duster. Uitandu-se admirativ la masina, unul dintre ei remarca: "Romanii astia ar face orice, numai sa nu-si repare drumurile..."