Cum este sa ai un plan de zbor pentru compania aeriana nationala
privatizare taromtaromturkish airlinesfc barcelonamanchester united
Recent, bancherul Dan Pascariu, noul presedinte al Consiliului de administratie al Tarom, povestea cum angajatii companiei credeau ca pot face profit fara a avea un plan de afaceri, de operare, de ceva.
Pe langa asta, Pascariu a aratat ca angajatii mai aveau impresia ca sunt... profitabili, in conditiile in care statul, deci noi toti, "le-a platit 700 de milioane de euro, iar ei nu au avut nici un fel de venituri".
In ultimii patru ani, Tarom a avut pierderi totale de 834 de milioane de lei. Numai anul trecut, pierderile au insumat 262 de milioane de lei, la o cifra de afaceri de 946 de milioane de lei.
In schimb, cam in ultimii zece ani, o companie regionala (la vremea respectiva), tot “de stat”, ca si Tarom, a reusit sa creasca si ca vizibilitate, si ca incasari, si ca servicii, tocmai avand un astfel de plan…
Printre primii pasi facuti, a fost vinderea de catre stat a aproape 51% din actiunile companiei. In prezent, autoritatea pentru privatizare din tara de origine a companiei respective mai detine 49,12% din aceasta, iar 50,88% dintre actiuni sunt detinute de actionari privati.
Alti mari pasi facand parte dintr-un plan au fost sponsorizarea unor uriasi din lumea sportului, adica Manchester United, FC Barcelona si a numarului 1 mondial (la acea vreme) in ierarhia WTA, Caroline Wozniacki.
Nu numai ca respectiva companie a atras aceste nume grele, dar reclamele au fost haioase. Publicul a zambit si a asociat umorul si calitatea serviciilor cu numele… Turkish Airlines.
Iar foarte inspiratul slogan - "Globally yours" (venit dupa "Feel like a star") - a fost exact ce-i trebuia unui operator aerian care dorea sa se extinda global.
Cu actualul nume, compania turca a fost infiintata in 1956. In 1999, avea 75 de aparate, pentru ca, in prezent, sa ajunga la nu mai putin de 200, dintre care 19 cumparate in primul semestru din 2012…
Tarom a fost infiintata, cu acest nume, la 18 septembrie 1954, deci este un pic mai in varsta decat Turkish Airlines, dar a ajuns sa aiba numai… 23 de aparate de zbor.
In ultimii doi ani, compania din Turcia a fost desemnata cea mai buna linie aeriana din Europa, la premiile Skytrax, dupa ce, in prima jumatate din 2012, a facut profit net de 71,7 milioane de euro, in crestere cu 142% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar incasarile au urcat cu 36%, la 2,9 miliarde de euro.
Toate acestea demonstreaza cat de bine este sa ai un plan, sa stii ce vrei sa faci cu a ta companie de stat, nu sa ii sponsorizezi, an de an, pierderile si, dupa aia, sa mai ai pretentii sa tenteze pe cineva ca vrei sa vinzi 20% din afacere si asta taraganand procesul de privatizare...