Cum ar putea companiile elvetiene sa scape de efectul aprecierii francului
franc elvetiancurs francelvetiaceasuri elvetieneswatch groupciocolata elvetiana
La inceputul acestei luni, enervata de aprecierea francului si presata de corporatii, Banca Nationala a Elvetiei (SNB) a anuntat ca va fixa cursul francului la 1,2 euro, indiferent de cat o va costa operatiunea.
Imediat, francul a inceput sa se deprecieze si, de atunci, a mai avut reveniri timide. Companiile elvetiene s-au plans, cum era si firesc, ca francul mult prea puternic le afecteaza exporturile.
Ce exporta Elvetia? Aproape orice produs rezultat dintr-o materie prima pe care tara nu o are, dar careia stie sa ii adauge o mare valoare, generata de multa (si inalt calificata forta de) munca.
Toata lumea stie de ciocolata, ceasuri si bricege, dar Elvetia exporta de la (probabil cea mai scumpa) lenjerie intima, pana la armament si echipament profesional pentru catarari alpine si ierni grele.
Cine vrea sa-si cumpere o geaca, un ceas, o ciocolata va constata ca acestea sunt si mai scumpe, iar companiile elvetiene stiu ca au concurenti, in zona euro si nu numai, care se pot bate de la egal la egal la calitate, dar afisand preturi ceva mai mici. De aici si ingrijorarea lor.
Iata, insa ca, in mijlocul plangerii lor, una dintre cele mai mari companii elvetiene, Swatch Group (cel mai mare producator de ceasuri care grupeaza branduri celebre), bate recorduri de vanzari.
In prima jumatate a anului, compania a avut vanzari de 3,36 miliarde de franci, in crestere cu 10,9% fata de aceeasi perioada din 2010. Profitul operational a urcat cu 20,8%, la 756 milioane de franci.
Compania estimeaza ca supraevaluarea francului este vinovata de un efect de rata negativa a cursului de 387 milioane de franci.
Divizia de ceasuri si bijuterii a avut incasari de 2,91 miliarde de franci, in crestere cu 13,3% sau cu 27,4% daca ratele de schimb ar fi fost constante.
Asadar nu e rau deloc, dar elvetienii nu se pot abtine sa constate ca se putea si mult mai bine de atat, daca francul nu s-ar fi apreciat.
Din nefericire, in conditiile in care moneda lor s-a apreciat, mai exista o metoda de crestere a vanzarilor, o metoda care i-ar fi stimulat pe cei care ar fi vrut sa cumpere un produs elvetian dar erau descurajati de scumpetea acestuia: scaderea (usoara) a preturilor!