Credibilitate bugetara
buget 2017proiect bugetcredibilitate
Daca stie ca va pleca in concediu, in luna iulie, sau ca intentioneaza sa-si zugraveasca locuinta, in septembrie, un bun gospodar isi "prinde" din timp, aceste cheltuieli in bugetul familiei.
Asta daca nu vrea sa imbogateasca niste banci comerciale cu dobanzi mai potolite sau niste IFN cu dobanzi de 100% pe an, dupa care sa se planga ca imbogateste niste banci comerciale sau niste IFN.
La nivel superior, un bun administrator de firma, un bun manager isi face, din timp, un plan, un buget de venituri si cheltuieli pentru anul viitor.
La si mai inalt nivel, de fapt, la cel mai inalt nivel, statul, prin Ministerul Finantelor Publice, este obligat, prin lege, sa realizeze un proiect de buget, cu vreo trei luni inainte de inceperea unui nou an.
Articolul 35 din Legea privind Finantele publice se refera la transmiterea proiectului de buget la Guvern si Parlament si prevede ca "Ministerul Finantelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite si a bugetului propriu, intocmeste proiectele legilor bugetare si proiectele bugetelor, pe care le depune la Guvern pana la data de 30 septembrie a fiecarui an"...
La alineatul 4, scrie ca, "dupa insusirea de catre Guvern a proiectelor legilor bugetare si de buget, prevazute la alin. (1), acesta le supune spre adoptare Parlamentului, cel mai tarziu pana la data de 15 octombrie a fiecarui an."
Cand? "Cel mai tarziu pana la data de 15 octombrie a fiecarui an"...
Cu toate acestea, in loc sa prevada sanctiuni, legea mai spune ca, daca legile bugetare nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar, Guvernul indeplineste sarcinile prevazute in bugetul anului precedent, limitele lunare de cheltuieli neputand depasi, de regula, 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent, cu exceptia cazurilor deosebite, temeinic justificate de catre ordonatorii principali de credite, sau, dupa caz, 1/12 din sumele propuse in proiectul de buget, daca acestea sunt mai mici decat cele din anul precedent.
Si cam asa s-a intamplat in electoralul an care a trecut si iata ca, abia in ultima decada a noului an, a fost publicat proiectul de buget de stat pentru anul in curs.
Proiectul este configurat pe un cadru macroeconomic cu o valoare a PIB de 815,195 miliarde de lei si pe o crestere economica de 5,2%. Deficitul bugetar (cash) este estimat la 2,96% din PIB, iar deficitul ESA la 2,99% din PIB.
Veniturile bugetare proiectate reprezinta 31,3% din PIB, estimate la 254,717 miliarde de lei, iar cheltuielile bugetare sunt estimate la 278,817 miliarde de lei, 34,2% din PIB.
Au fost luate in considerare o inflatie medie anuala de 1,4%; un castig mediu salarial net de 2.274 lei si un curs mediu al euro de 4,46 lei. Statul asteapta o majorare a numarului de salariati de 4,3%, concomitent cu reducerea ratei somajului la 4,3%, la 31 decembrie 2017.
Multi analisti economici spun ca estimarile acestea nu sunt realiste, ca nu se sustin si asa mai departe.
Dincolo de asta, avand in vedere ca, aproape niciodata, guvernele ultimilor ani nu s-au incadrat in niste termene limita de prezentare a bugetului, batute-n cuie de lege, niste termene stiute si parastiute, de ani de zile, cat de credibile sunt cifrele estimate si de actualul "executiv"?