Bucuriile sincere si simple ale unor americani de rand
buffett heinzwarren buffettberkshire hathawaycumparare heinz
Un elefant cu ochii rosii se ascunde cel mai bine printre cirese. Cati elefanti cu ochii rosii pititi printre cirese ati vazut? Cati? Niciunul? Atunci, vedeti ce bine s-a ascuns... Unul dintre putinii oameni care vede elefantii, oricat de bine ascunsi ar fi ei, este Warren Buffett.
Ultimul astfel de elefant vazut si cumparat partial este Heinz. Dupa anuntul de preluare a Heinz, Warren Buffett a declarat pentru CNBC, ca este in continuare in cautarea unei achizitii mari.
Buffett nu a preluat Heinz de unul singur, ci impreuna cu 3G Capital, careia ii va reveni conducerea efectiva a companiei nou preluate. Este modelul cumva tipic pentru oracolul din Omaha.
Nu se implica "decat" cu bani, asa cum a facut-o si la Coca-Cola si la American Express si la imensele banci pe care le-a ajutat de parca nu ar fi fost un "simplu" investitor, ci Federal Reserve. Nu ii trebuie lui sa puna, sa schimbe presedinti de companii. Este prea... lenes pentru asta. Investeste intr-o companie tocmai pentru ca aceasta este deja condusa bine, de omul sau de oamenii potriviti.
Legat si de impartirea Heinz cu 3G Capital, Buffett a spus: "Este un parteneriat grozav pentru noi. Orice parteneriat in care nu trebuie sa muncim este genul meu".
La sfarsitul anului trecut, Berkshire Hathaway, compania de... companii a lui Buffett avea disponibile 47 de miliarde de dolari, adica bani lichizi. Aproape oricine, in afara de Buffett, ar arunca in stanga si-n dreapta cu acesti bani.
Insa Buffett are regulile lui de prudentialitate: sa nu scada rezerva sub 10-20 de miliarde de dolari.
Nu este greu de vazut ca, in achizitiile pe care le face, Buffett tine seama nu numai de cine tine haturile, ci si de istoria unei companii, de vechimea ei, de bunele traditii dobandite in domeniul in care a ajuns sa fie lider, de seriozitate acesteia.
Cat de mult spune faptul ca, dintre toate companiile tehnologice, Buffett a investit in IBM, nu in Microsoft, Apple sau Google...
Daca, la Apple si Google, inovatia inseamna iPhone-uri, iPad-uri nenumarate, sisteme de operare pentru smartphone-uri, browsere de internet, la Heinz, inovatia a constat in sticla de plastic cu sistem de distribuire a jetului de ketchup.
Fata de arhitecturi de circuite integrate si de procesoare, aparent, nu este mare lucru, dar, ani de zile, Heinz a fost aspru criticata, nu numai verbal ci mai ales in... vanzari de catre consumatori pentru ca se incapatana sa-si imbutelieze sosurile, astfel incat pentru a-ti... iriga pizza sau hamburgerul cu ele, trebuia sa lovesti sticla la fund de parca ai fi incercat sa scoti bani din pusculita fara sa o spargi...
Heinz, Wells Fargo, American Express, Coca-Cola existau, hraneau si finantau SUA si pe americani dinainte de folosirea energiei electrice... si este posibil sa o mai faca atat timp cat va mai fi lumea.
Cate vedete de o zi, cate efemeride ale economiei si ale bursei nu au vazut aceste companii aparand si disparand ca baloanele de sapun?
Heinz este pentru ketchup si pentru conservele de fasole si porumb ce este Coca-Cola pentru bauturile carbogazoase. Heinz este pentru omul de rand (si nu numai) pe acelasi loc si poate chiar raft cu sticla de Coca-Cola.
Omul obisnuit, americanul de rand, omul de rand din orice alt colt al lumii, se duce la cumparaturi si pune in cos un ketchup Heinz. Cu aceeasi usurinta, Buffett iese la cumparaturi si pune in cosul Berkshire Hathaway, companii intregi.
Cu cativa dolari, americanul de rand isi plateste sticlele de cola si ketchup la casa de marcat. Cu cateva miliarde de dolari, Buffett plateste, prin bancile la care este actionar, pentru o corporatie.
Pentru americanul de rand, castigul consta in cateva inghitituri savuroase. Pentru Buffett, castigul consta in mai multe miliarde de dolari.
Vieti diferite, produse diferite, sume diferite, dar... aceeasi bucurie simpla. De unde si imensul succes al lui Buffett.