Ziua Femeii duce piata afacerilor cu flori pe noi culmi. Un business care poate trece de 350 milioane de lei
business floriafaceri floriflori 8 martiecomert floriflori onlineframes media
Afacerile cu flori inregistreaza, in aceste zile, cele mai ridicate vanzari. De 8 Martie, peste 10 milioane de romance sarbatoresc Ziua Femeii.
Un calcul simplu arata ca florile oferite doamnelor si domnisoarelor de 8 Martie costa peste 20 milioane de euro, daca luam in calcul ca macar o treime dintre acestea primesc un buchet care costa, in medie, 30 de lei.
De 8 Martie, cele mai cautate flori sunt cele specifice primaverii, precum ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Dar cele mai apreciate flori sunt trandafirii.
Pentru firmele din domeniu, vanzarile de 8 Martie reprezinta o mare parte din cifra de afaceri la nivelul intregului an.
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Frames, afacerile din comertul cu ridicata al florilor (CAEN 4622) au depasit, in 2017, 336 de milioane de lei.
Si profitul companiilor din domeniu a crescut semnificativ, la 26,1 milioane de lei, in 2017, cu aproape 10 milioane de lei mai mare decat in 2016.
Pe fondul consolidarii puterii de cumparare si extinderii ofertei de servicii, piata florilor din Romania a continuat sa creasca in 2018, datele preliminare indicand un avans intre 15-20% fata de anul precedent, iar 2019 a pornit sub auspicii foarte favorabile, business-ul din acest sector urmand sa treaca, cel mai probabil, de nivelul de 350 milioane de lei, estimeaza analistii Frames.
In sectorul comertului cu ridicata al florilor erau inregistrate, in 2017, 523 de companii. Numarul firmelor este aproape dublu fata de cel din 2010, semn al interesului investitorilor pentru acest sector. Daca, in 2010, activau 298 de firme, in 2016, se ajunsese la 498.
Cele mai multe companii activeaza in Bucuresti si Ilfov (263), urmate de judetele Cluj (52), Iasi (49), Arges (43), Brasov (42), Mures si Timis (33) si Sibiu cu 30 de firme specializate in comertul cu ridicata al florilor si plantelor. De asemenea, in sectorul afacerilor cu flori, activeaza peste 1.200 de angajati. Potrivit analistilor de la Frames, dincolo de datele comunicate Ministerului Finantelor si Registrului Comertului, business-ul din acest domeniu trebuie privit intr-o dimensiune mult mai larga.
Comertul cu ridicata al florilor acopera doar o parte din afacerile din acest sector, reprezentand tranzactiile provenite in principal din importuri.
In comertul cu amanuntul activeaza si companii care produc flori in tara si pe care le vand in regie proprie. In plus, exista in continuare o piata neagra a florilor care se afla la un nivel ridicat, atat din prisma volumului vanzarilor cat si a personalului angajat, arata studiul Frames.
Cine face jocul in comertul cu flori
Primii trei jucatori din piata de flori din Romania activeaza in jurul capitalei, in concordanta cu vanzarile semnificative din aceasta zona.
Flowers Market Holland SRL (Ilfov) este liderul clasamentului, cu afaceri de 26 de milioane de lei in 2017 si un profit de 1,22 milioane de lei.
Urmeaza firma bucuresteana Flor de Los Andes SRL, cu un business de 16,8 milioane de lei si un profit de 1,21 milioane de lei, si Tri’as Amway SRL (Bucuresti) cu afaceri de 13,7 milioane de lei si un profit de 1,82 milioane.
In top 10 cei mai importanti comercianti cu ridicata de flori si plante, urmeaza Stanjenel SRL din Brasov; Hortigala SRL din Covasna; B&P Floral Connection (Bucuresti); Flex for future SRL (Sibiu); TMT Flowers SRL (Neamt); City Garden Distribution SRL (Bucuresti) si Floria International Wholesale SRL (Bucuresti), aceste companii inregistrand, impreuna, afaceri de 64 de milioane de lei.
Pe ansamblu, 495 dintre cele 523 de companii fac parte din zona microintreprinderilor, cu business-uri vulnerabile din punct de vedere financiar.
"Desi media cifrei de afaceri din acest sector a crescut de la 493.000 lei, in 2013, la 645.000 lei, in 2017, iar cea a profitului net a avansat de la 16.500 lei, la 50.100 lei, 247 dintre firme prezinta un risc foarte mare si numai 102 de companii au un risc investitional scazut.
Aceasta situatie este cauzata de lipsa capitalului investitional care le face, pe cele mai multe, vulnerabile in caz de criza, orice blocaj pe lantul comercial fiind de natura sa creeze dificultati operationale", arata analiza Frames.
Statistica releva ca firmele din acest sector raportau datorii de peste 200 de milioane de lei, cu o medie de 434.000 lei, in 2017.
Florariile virtuale iau avant
Potrivit analizei Frames, piata florilor din Romania se afla in plin proces de maturizare si consolidare.
Intr-un sector in care transportul si depozitarea sunt esentiale, avand in vedere marfa perisabila, companiile care au investit semnificativ in domeniu au ajuns sa controleze mare parte din piata, dovada rezultatele financiare.
Pe fondul competitiei acerbe, multe dintre companii au inteles ca viitorul il reprezinta dezvoltarea la nivel de retea (import/productie-distributie-comercializare), iar potentialul de investitie in acest sens este unul foarte ridicat. Dincolo de dezvoltarea retelelor de florarii, un trend tot mai puternic in piata il reprezinta dezvoltarea serviciilor online. Floria sau Floridelux sunt doar doua dintre cele mai cunoscute exemple de business-uri cu flori pe internet care au investit in platforme de comenzi online si in centre de distributie la nivel urban. A cumpara flori de pe telefonul mobil reprezinta, in 2019, o optiune tot mai populara, mai arata analiza Frames.
Femeile sunt majoritare in Romania
Potrivit datelor Institutului National de Statistica, dintre cele 19,644 milioane de persoane care, la 1 ianuarie 2017, aveau resedinta obisnuita pe teritoriul Romaniei pentru cel putin 12 luni, circa 10,041 milioane erau femei, reprezentand 51,1% din totalul populatiei rezidente.
Dintre acestea, 5,504 milioane locuiau in mediul urban, reprezentand 52,3% din totalul populatiei urbane. In mediul rural, ponderea populatiei feminine era de 49,8%.
Statistica arata si ca populatia feminina este mai imbatranita decat cea masculina cu 3,3 ani. Daca varsta medie nationala este de 41,7 ani, varsta medie feminina este de 43,3 ani, iar varsta medie masculina de 40 ani.
Foto: pexels.com