Una din doua persoane se teme se zboare cu avionul

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Una din doua persoane se teme se zboare cu avionul Una din doua persoane se teme se zboare cu avionul
de Mihai Balescu la 25 Iun. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
teama de a zburacurse aviatice

Poate nu stiati, dar teama de a zbura cu avionul ii afecteaza chiar si pe pilotii experimentati, atunci cand se afla in postura de pasageri. Desi cunosc foarte bine ce inseamna fiecare miscare a avionului si inteleg perfect fiecare manevra a colegilor lor aflati in cabina, lipsa controlului asupra aparatului le creeaza o stare de anxietate (poate si pentru ca stiu ca 53% din accidentele aviatice sunt cauzate de erorile de pilotaj). Oricum, cert este ca aceasta teama de avion poate fi mult diminuata printr-o simpla informare asupra proceselor (firesti) care apar in timpul unui zbor.

1. De ce se aud zgomote imediat dupa decolare si inainte de aterizare?
E vorba fie despre trenul de aterizare care intra in spatiul lui special amenajat in “burta” avionului, fie despre retragerea flapsurilor, acele extensii ale aripilor care au rolul de a mari portanta la decolare. La aterizare, procesul invers va produce din nou acelasi tip de zgomote - trenul de aterizare coboara, flapsurile sunt activate.

2. Decolarea a decurs bine, dar dupa un minut motoarele si-au redus turatia, iar botul aeronavei a coborat.
Explicatia: unele aeroporturi sunt situate aproape de zone locuite si, pentru a nu deranja rezidentii, autoritatile aeronautice impun pilotilor o decolare in trepte. Avionul decoleaza in viteza si zboara pana la o inaltime de siguranta, survoleaza cu o viteza medie zonele populate si de-abia apoi isi ambaleaza din nou motoarele pentru a-si continua ascensiunea spre inaltimea de croaziera.


3. In timpul zborului, se aprinde semnalul luminos de legare a centurilor si pilotul anunta intrarea intr-o zona cu turbulente.
Asta nu inseamna nici pe departe ca este amenintata integritatea aeronavei sau ca exista vreun pericol de prabusire. Legarea centurilor de siguranta e indicata pentru a se evita dezechilibrarea pasagerilor si ranirea lor. In niciun caz turbulentele nu pot afecta o aeronava de 150 de tone, care zboara cu 800-900 km/h.

4. Cat de periculoase sunt golurile de aer?
Golurile de aer sunt un mit, existenta lor e imposibila din punct de vedere fizic. Fenomenele percepute drept goluri de aer sunt de fapt curenti de aer care ridica sau coboara avionul, iar senzatia data de aceste miscari pe verticala este amplificata de lipsa reperelor. O “cadere in gol de 1.000 de metri” masoara in realitate doar 10-20 de metri si nu dureza o jumatate de minut, ci doar o secunda.

5. Ce se intampla daca se strica un motor la decolare sau in timpul zborului?
Exista o singura situatie cand defectarea unui motor chiar este grava: atunci cand aparatul de zbor e un mono-motor. Avioanele moderne, care au cel putin doua motoare, sunt proiectate astfel incat sa se poata descurca si fara un motor, chiar si in momente solicitante cum ar fi decolarea. Bineinteles, daca un motor cedeaza la decolare, pilotii vor continua procedura pana la o inaltime de siguranta, dupa care vor ateriza imediat pentru a nu risca nimic.

Zborul cu un singur motor este o procedura standard pe care pana si pilotii amatori o exerseaza temeinic in timpul scolii. Instructorul le opreste un motor si ii pune sa continue zborul in aceste conditii. Cei care se descurca ajung piloti, ceilalti – pasageri.

6. Exista pericolul ca aeronava sa ramana fara carburant?
Asta nu prea are cum sa se intample. Cantitatea de combustibil pentru fiecare zbor este calculata cu precizie si avionul primeste, inainte de decolare, destul kerosen ca sa-i ajunga pentru cursa, plus o rezerva substantiala.

Oricum, pe bordul oricarei aeronave exista un indicator al nivelului de carburant si daca, printr-o eroare foarte improbabila, cantitatea e insuficienta, pilotul primeste avertizarea cu mult timp inainte ca problema sa devina insurmontabila. Apoi, chiar si in situatia extrema in care nu mai exista strop de kerosen in rezervoare, avionul poate plana pana la cel mai apropiat aeroport.

7. Cat de frecvente sunt defectiunile?
Avioanele sunt aparate incredibil de complexe si e de asteptat ca din cand in cand sa se mai strice ceva. Doar ca defectiunile sunt luate in calcul inca din faza de proiectare si de-aceea aeronavele moderne au 3 sisteme de back-up.

Daca se strica un sistem, un altul ii ia locul, iar daca se strica si acela, un al treilea intra in functiune. Probabilitatea ca toate cele 3 sisteme sa cedeze in timpul aceluiasi zbor tinde catre zero. Si chiar si atunci exista solutii. Pilotii sunt antrenati sa poata zbura in cele mai dificile conditii.

8. Care sunt cele mai sigure avioane? Dar cele mai sigure companii aeriene?
E greu de spus. Siguranta unui zbor depinde si de avion, si de pregatirea pilotilor, si de controlorii de trafic, si de echipa de mentenanta. Daca ar fi sa facem un top al avioanelor implicate in accidente, pe primul loc ar iesi Boeing 737 (cu variantele sale), dar n-ar fi corect, pentru ca 737 e cel mai utilizat avion din lume. E normal, statistic vorbind, ca el sa fie implicat in cele mai multe incidente. In general, cu cat un avion este mai nou si mai mare, cu atat sistemele sale de siguranta sunt mai performante.

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Designul inteligent al biroului, secretul productivitatii moderne
Business

Designul inteligent al biroului, secretul productivitatii moderne

today22 Apr. 2025
Digitalizarea afacerilor in 2025 - De ce prezenta online este esentiala pentru orice firma noua
Business

Digitalizarea afacerilor in 2025 - De ce prezenta online este esentiala pentru orice firma noua

today22 Apr. 2025
Cosul de cumparaturi de Paste a golit buzunarele romanilor! Preturile sunt mai mari cu 40 la suta fata de 2024
Analize

Cosul de cumparaturi de Paste a golit buzunarele romanilor! Preturile sunt mai mari cu 40 la suta fata de 2024

today20 Apr. 2025
Cum arata seful ideal in viziunea romanilor?
Companii

Cum arata seful ideal in viziunea romanilor?

today20 Apr. 2025
Cum a ajuns euro sa ia fata dolarului american si sa devina preferatul investitorilor. Neincrederea din SUA ridica moneda europeana
Economie

Cum a ajuns euro sa ia fata dolarului american si sa devina preferatul investitorilor. Neincrederea din SUA ridica moneda europeana

today19 Apr. 2025
Romanii au scos banii de la ciorap si au imprumutat statul cu o suma record. Niciodata in zeci de ani nu s-a mai investit atat de mult in titluri de stat!
Economie

Romanii au scos banii de la ciorap si au imprumutat statul cu o suma record. Niciodata in zeci de ani nu s-a mai investit atat de mult in titluri de stat!

today19 Apr. 2025
Piata imobiliara fierbe. Locuintele se vand ca painea calda chiar si la Cluj, unde preturile bat capitala
Imobiliare

Piata imobiliara fierbe. Locuintele se vand ca painea calda chiar si la Cluj, unde preturile bat capitala

today18 Apr. 2025
Firmele se sufoca! Creste numarul societatilor comerciale care de-abia se descurca cu facturile si platile
Companii

Firmele se sufoca! Creste numarul societatilor comerciale care de-abia se descurca cu facturile si platile

today18 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x