Tornado, un vis pe sine: A costat 5 milioane de dolari si a necesitat 18 ani de munca
tornadovissinelocomotivatrenuribenzina
Cu mult timp in urma, locomotivele cu abur reprezentau singura modalitate prin care bunicii si strabunicii nostri se puteau deplasa de la A la B. Si cum Anglia tine la traditia sa, aflam ca ultimul tren cu abur a fost scos din functiune in 1960, pe masura ce locomotivele care functionau cu motorina, benzina sau curent electric au cucerit sinele de cale ferata.
Una din locomotivele emblematice cu abur a fost
Al Peppercorn. Au existat
49 de asemenea bijuterii feroviare, ultima fiind construita in 1949. Dupa zece ani de functionare, toate cele 49 de locomotive au fost duse la casat. Niciuna nu a supravietuit pentru a putea fi prezentata nepotilor.
Totusi, in 1990, a fost format
grupul Al Steam Locomotive Trust, care isi propunea sa readuca la viata o locomotiva cu abur A1 Peppercorn, in Marea Britanie.
Mecanicii au planuit sa construiasca a 50-a locomotiva, ca o punte spre trecut.
Potrivit presedintelui grupului, Mark Allat, care s-a ocupat de proiectul A1 Steam Locomotive, se dorea sa se restabileasca o veriga-lipsa in prezervarea istorica a locomotivelor cu abur. Masinaria infernala urma sa fie construita de la zero. Folosindu-se de tactici eficiente de obtinere a finantarilor si o echipa motivata, proiectul a prins contur. Dar a necesitat ceva vreme.
Lucrarea a necesitat 18 ani de munca si la final, sinele de cale ferata din Marea Britanie au putut gazdui din nou o locomotiva A1 Peppercorn. Aceasta a fost botezata
TORNADO si reprezinta un studiu fascinant al vointei.
1. La inceputul constructiei, muncitorii au avut nevoie de alte trenuri, pentru a aduce piesele uriase in fabrica
2. Aceasta fotografie din 1999 arata stadiul avansat al lucrarii. Totusi, pe muncitori ii mai asteptau noua ani de truda
3. Tornado, placuta de "inmatriculare"
4. Pentru a lubrifia componentele de pe tren, Allat a precizat ca s-a folosit un ulei din seminte de struguri, cumparat de la Tesco. Magazinul britanic nu a fost insa interesat sa promoveze noua utilizare a uleiului. "A pierdut un tren", daca ar fi sa ramanem in termeni feroviari
5. Totul a fost construit de la zero. Multe din componente sunt fabricate manual. Allat a precizat ca schitele initiale, desi detaliate, nu ofereau si informatii tehnice despre cat de rezistente ar trebui sa fie piesele locomotivei Tornado
6. Tornado in 2004. La 14 ani de la inceputul constructiei, boilerul inca lipsea
7. Tornado a fost supusa unor teste complexe, pentru a-i fi verificata rezistenta
8. Boilerul a fost construit intre 2005-2006. Allat a precizat ca aceasta a fost cea mai costisitoare componenta a locomotivei Tornado
9. Constructia boilerului a fost finalizata in 2007, dupa 17 ani de la debutul proiectului
10. Primul test de abur al locomotivei Tornado. Totul a decurs excelent
11. Lansarea a avut loc in 2008, in cadrul unei ceremonii fastuoase
12. Printul Charles a botezat locomotiva si a ocupat scaunul mecanicului de locomotiva
13. Tornado, alaturi de alte legende ale industriei feroviare britanice
14. Chiar daca arata ca un tren traditional, Tornado dispune de unele functii moderne. Are chiar si un incarcator pentru telefoane mobile
15. Intr-un episod Top Gear, locomotiva se intrece cu un Jaguar XK120, de la Londra pana in Scotia
16. Trenul a ocupat locul secund in competitie, dar a fost intarziat de o problema la instalatia de abur
17. Tornado, o mandrie a vremurilor demult apuse
18. Daca tinem cont de eforturile si dedicatia care au fost depuse pentru realizarea acestui proiect, putem spune ca este unic. Tornado va ramane cu siguranta in istorie
(via | businessinsider.com/Travis Okulski)