Romania are cel mai mare ritm de crestere a pretului benzinei din UE
pret carburantiinflatiescumpiribenzinamotorina
Pretul benzinei in Romania are cel mai alert ritm de crestere din Uniunea Europeana, din primele sapte luni ale acestui an.
Combustibilul se scumpeste intr-un ritm record in Romania, in ciuda salariilor si pensiilor care nu si-au modificat prea mult valoarea in ultimul an. Ba din contra, desi teoretic acestea s-au marit, inflatia puternica ii face pe romani sa scoata mai multi bani din buzunar pe produse si servicii, ceea ce inseamna ca in final raman cu bani mai putini decat aveau inainte de "majorairile salariale".
Practic, avem mai mult de cheltuit, dar totul e mai scump, deci, e o falsa iluzie a bunastarii.
Un plin de carburant este cu 24% mai scump acum, ceea ce inseamna 50 de lei in plus fata de jumatatea lunii august 2017.
De la inceputul anului si pana la sfarsitul lunii iulie, pretul mediu al unui litru de benzina in Uniunea Europeana s-a majorat cu 6,1%. Conform datelor centralizate de Oil Bulletin si analizate de Capital, in Romania pretul benzinei " a explodat", fata de alte tari mult mai dezvoltate, precum Marea Britanie sau Italia, care alaturi de celelalte tari din UE, au reusit sa tina scumpirile sub pragul de 6,1% sau de cel mult 10%.
In doar doua state membre benzina s-a scumpit cu peste 10%: Letonia (10%) si Romania (10,38%). Daca la 1 ianuarie un litru de benzina costa 1,1 euro, la 30 iulie acelasi sortiment avea un pret de 1,22 euro.
In cazul motorinei, pretul mediu in UE a avut o evolutie de +7%, cea mai mare scumpire fiind inregistrata de Franta, cu 11,5%. Romania se afla pe locul 5 in clasamentul scumpirilor, cu o crestere de 9,3%, intrucat la inceputul anului un litru de motorina costa 1,13 euro, iar la sfarsitul lunii iulie cu 10 eurocenti mai mult.
Daca ne referim la motorina, carburantul preferat de romani si cel utilizat de transportatori, acum, la noi, un litru costa echivalentul a 1,23 euro, in conditiile in care in Bulgaria este de 1,13 euro, de exemplu. Motorina, chiar daca s-a mai ieftinit la noi, a ramas mai scumpa decat in Austria, Slovacia sau Polonia, daca ne referim la statele din zona noastra si, pana acum o luna, era mai scumpa si decat in Ungaria.
De ce s-au scumpit carburantii?
Principalul factor care a declansat scumpirile masive este acciza. Cea mai importanta scumpire a carburantilor din ultimele 12 luni a avut loc in toamna anului trecut, odata cu reintroducerea supraaccizei la carburanti.
Pe langa acest factor intern, preturile au fost influentate direct si de cresterea cotatiei internationale care a survenit in lunile ianuarie si mai ale acestui an.
Bineinteles ca si inflatia este un factor favorizant pentru majorarea pretului la carburanti. Romania se afla pe primele pozitii in UE la rata inflatiei, iar produsele si serviciile s-au majorat semnificativ in ultimele luni.
Consiliul Concurentei va interveni
Consiliul Concurentei a anuntat inca de la inceputul anului ca analizeaza de ce preturile in Romania sunt mai mari decat media din Uniunea Europeana, avand in vedere ca anii trecuti era invers.
“Preturile sunt apropiate in toata Europa si este ceea ce ne asteptam, iar faptul ca avem resurse este mai putin important. Problema nu cred ca se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem pretul mai mic? Intrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decat media UE? Aici cautam o explicatie, pentru ca, traditional, pretul in Romania era un pic sub medie. De undeva de la inceputul anului trecut suntem peste medie, vorbim de pretul fara taxe.
Cu taxe, suntem jos, statul roman taxeaza mai putin decat alte state. Unde intervin companiile este partea fara taxe. Este o evolutie relativ noua pe care nu o intelegem pe de-a-ntregul, asa ca am lansat o investigatie. Ei vor primi o serie de intrebari la care sunt obligati sa raspunda legal. Vrem sa intelegem exact care sunt schimbarile care au dus la aceasta evolutie, pentru noi surprinzatoare”, a declarat, in luna februarie, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, pe 20 februarie.
Oficialii institutiei nu au publicat pana acum vreun rezultat al acestei analize, insa, anul trecut, Consiliul a analizat, de asemenea, pretul carburantilor din Romania in comparatie cu pietele europene, iar concluzia principala a fost ca piata locala are o structura de oligopol.
Mai mult, Eugen Teodorovici, ministrul Finantelor, declara luna trecuta, ca are in plan pe viitor scoaterea supraaccizei la carburant, argumentand ca nu este adeptul taxelor si impozitelor numeroase.
"Orice roman normal la cap, nu numai ca este de Finante trebuie sa aiba pe agenda sa aceasta posibila masura in vedere. Nu sunt adeptul unor taxe, impozite. Am zis mereu ca trebuie sa reducem numarul acestora, cuantumul lor", spunea, luna trecuta, Eugen Teodorovici.
Ramane de vazut daca anuntul ministrului se va concretiza intr-un proiect de act normativ sau a fost doar o declaratie politica.