Cunoscuta drept “Printesa aviatiei romanesti”, Marina Stirbei s-a nascut la Viena, in primavara anului 1912, in data de 19 martie. Este unul dintre cele mai importante nume ale aviatiei romanesti, numele ei avand o mare legatura cu infiintarea Escadrilei Albe, o unitate a Fortelor Aeriene Regale ale Romaniei care purta insemnele Crucii Rosii si care a avut ca misiune evacuarea ranitilor de pe frontul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Importanta acestei divizii este cu atat mai semnificativa cu cat Romania a fost singura tara din lume care a avut o escadrila de acest fel in cea de-a doua conflagratie mondiala.
Marina Stirbei s-a nascut intr-o familie buna, fiind fiica printului George Stirbei, nepoata lui George Valentin Bibescu si verisoara lui Constantin Cantacuzino. In 1935 a urmat scoala de pilotaj “Mircea Cantacuzino”, aceasta fiind si singura scoala de la acea vreme care accepta si femei. A fost cea de-a 6-a femeie din Romania care a obtinut brevetul de pilot de gradul I. Mai tarziu, a obtinut si brevetul de pilot de gradul II.
Si-a cumparat ulterior un avion propriu pentru a se antrena, antrenor fiindu-i chiar verisorul Constantin Cantacuzino. Era talentata, drept pentru care un an mai tarziu a si reusit sa se claseze pe locul 1 la concursul national aerian, categoria “avioane usoare de turism”.
In 1938, a participat in calitate de membra a Comitetului Central al Crucii Rosii din Romania la manevrele militare de la Galati organizate de Fortele Aeriene Regale ale Romaniei. In cadrul acestor manevre, a pilotat avionul sanitar Monospar ST-25. Un an mai tarziu a efectuat un raid de documentare de la Bucuresti la Stockholm, iar la intoarcere a depus un memoriu prin care solicita infiintarea unei escadrile militare pentru transportul ranitilor, cu avioane pilotate de femei. Initiativa ei a avut succes, astfel ca in 1940 s-a infiintat Escadrila Sanitara.
Contributia Marinei Stirbei nu s-a incheiat insa aici, ea punand bazele si unei institutii medicale in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial la conacul familiei sale de la Darmanesti. Astfel, ea i-a ajutat si mai mult pe soldatii raniti salvati de pe front.
In 1942 s-a maritat cu printul Constantin Basarab Brancoveanu, insa sase ani mai tarziu sotul ei a fost arestat. Avionul ICAR si alte bunuri ale celor doi au fost confiscate de stat. Cu Brancoveanu a avut doi baieti, iar dupa arestarea lui viata nu a fost deloc una usoara. In ’64, Marina Stirbei a reusit sa plece in cele din urma din Romania cu ajutorul nasei sale Martha Bibescu. S-a stabilit initial in Anglia, dupa care s-a mutat definitiv in Franta. In cele din urma, Marina Stirbei s-a stins din viata la 15 iulie 2001.
Citeste si: Romance care au schimbat lumea: Smaranda Braescu - povestea de film a primei femei parasutist cu brevet din Romania
Ultimele NOUTATI
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si