Pe urmele Titanicului: Venetia se scufunda
titanicvenetiaturistimoseueunesco
Venetia a devenit cunoscuta ca fiind singurul oras in care te poti plimba printre cladiri cu gondola. De aceea, de turisti nu a dus niciodata lipsa. Dar este posibil ca lucrurile sa nu mai stea asa, conform unui studiu recent.
Specialistii in geochimie, geofizica si geosisteme sustin ca orasul se scufunda cu 0,02 centimetri in fiecare an. Iar guvernul italian nu ia nicio masura pentru a combate acest fenomen.
Iata 13 probleme si solutionari:
1. In ultimul secol, Venetia a intrat la apa 27,94 centimetri. Strazile orasului se intind in laguna Marii Adriatice. Din cauza mareelor, multe zone ale orasului sunt inundate.
2. Intregul oras a cautat colacul de salvare, imediat dupa mareea din 1966. Aproximativ 5.000 de oameni au fost evacuati, iar 6 miliarde de dolari, reprezentand opere de arta, s-au dus pe apa sambetei.
3. Marele Proiect Public Italian a fost aprobat de catre primul ministru de la aceea vreme, din 2003, Silvio Berlusconi.
4. Proiectul de salvare a Venetiei poarta numele de MOSE ("Modulo Sperimentale Elettromeccanico"), aluzie la povestea lui Moise din Vechiul Testament, care desparte Marea Rosie.
5. Proiectul a inclus construirea a 78 de porti de-a lungul a trei intrari spre laguna.
6. Fiecare poarta va cantari circa 250 - 300 de tone.
7. Amplasarea portilor va permite inchiderea lor atunci cand o maree se apropie.
8. Capacitatea de aparare a portilor este de 60 de centimetri inaltime a mareei. Dar din cauza incalzirii globale, nivelul marii s-ar putea ridica cu 25,4 centimetri, iar MOSE va fi necesar de 35 de ori pe an, incepand din anul 2100.
9. MOSE a saracit statul italian cu 7 miliarde de dolari, iar costurile de intretinere se vor ridica la 11,5 milioane de dolari pe an.
10. Cativa oameni de stiinta, politicieni si activisti sunt impotriva MOSE. Protestele au reusit sa amane proiectul cu un an, pana in 2013. Criticii sustin sus si tare ca acest plan va distruge mediul inconjurator, iar guvernul este acuzat ca nu a luat in vedere si alte alternative.
11. Cea mai mare zona umeda din Marea Mediterana sunt cei 341 km patrati din laguna. Frica cea mai mare este ca laguna s-ar putea transforma in iaz, iar ecosistemul ar fi deteriorat. Pana acum, laguna este un mediu propice pentru pasarile care migreaza in timpul iernii.
12. Unele voci sustin ca aceste porti sunt o solutie temporara, intrucat in mod constant vor necesita reparatii. Pe de alta parte, politicul este acuzat ca se ocupa de o imagine favoabila pentru urmatoarele alegeri, fara a avea niciun interes pentru mediu.
13. Daca portile cedeaza, UE sau UNESCO ar putea interveni pentru conservarea Venetiei.