Oscarul pentru cel mai bun film merge la noi toti
oscar 2020ceremonie oscarnominalizari oscarparasite1917gala oscar 2020
La inganarea dintre 9 si 10 februarie 2020, are loc, la Dolby Theatre din Los Angeles, cea de-a 92-a gala de decernare a premiilor Oscar. Cu toate ca "Joker" se bucura de cele mai multe nominalizari (11), nu are, totusi, in buzunar, Oscarul Oscarurilor, adica premiul pentru cel mai bun film (lungmetraj) al anului.
Filmul sud-coreean
"Parasite" a devenit deja celebru in toata lumea pe care, de altfel, a si lasat-o cu gura cascata, razand mai mult sau mai putin amar, iar, dupa succesul de public si performanta de la
BAFTA, drama de razboi
"1917" poate... impusca marele premiu.
Cu asemenea concurenti, nu ar fi de mirare ca AMPAS (Academy of Motion Picture Arts and Sciences), Academia Americana de Film, sa fi fost mai putin impresionata de
"Once Upon a Time... in Hollywood" al lui Quentin Tarantino, si
"The Irishman", al lui Martin Scorsese.
Primul este un film despre "anii nebuni" de la Hollywood, iar al doilea o posibila explicatie la felul in care mafiotii i-au facut de petrecanie celebrului lider de sindicat Jimmy Hoffa.
"Once Upon a Time... in Hollywood" si "The Irishman" reconstituie perfect culoarea anilor in care are loc actiunea (un pic cam gafaita in "The Irishman"), fapt care, impreuna cu numele celebre care le galoneaza distributiile (Leonardo DiCaprio, Brad Pitt si Margot Robbie, in "Once upon a time..." respectiv Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, in "The Irishman") justifica bugetele de 90 de milioane de dolari, respectiv 159 de milioane...
In schimb, cu numai 55 de milioane de dolari si cu investitori privati cooptati pentru a imparti riscurile identificate de studiourile Warner Brothers,
"Joker" le-a adus deja producatorilor peste 1,1 miliarde de dolari.
Dincolo de meritatul succes financiar,
"Joker" este mult mai mult decat un personaj din benzile desenate aruncat intr-un lung metraj, este o drama profunda a alienarii, a insingurarii, a imposibilitatii unui individ de a ramane pe linia de plutire intr-o societate tot mai meschina care incearca sa-l scufunde, intr-o lume care, in cele din urma, va aduce la suprafata personajului toate reziduurile pe care acesta incearca sa le tina in frau.
Spre deosebire de celelalte favorite la "Oscarul Oscarurilor", interpretarea magistralissima a lui
Joaquin Phoenix este locomotiva care a tras intregul film la categoriile la care este nominalizat. Prin urmare, Phoenix ar merita cu varf si indesat statueta pentru cel mai bun actor intr-un rol principal.
Tot despre solitudine, de data aceasta, una incarcata de spiritul datoriei, imbracata in uniforma de soldat britanic, galonat cu nobletea autosacrificiului si dezbracat de instinctul de conservare, este vorba in
“1917”.
Registrul este cu totul altul, iar cinematografia (arta inregistrarii pe pelicula a unor scene) semnata de directorul de imagine Roger Deakins, combinata cu regia lui Sam Mendes sunt fenomenale. De altfel, Deakins a povestit ca atat de bine au discutat el si Sam Mendes ce au de facut inainte de inceperea turnarii, incat, cand s-au apucat efectiv de aceasta, s-au... conversat mai mult despre fotbal decat despre filmul pe care-l faceau.
Personajul principal din
"1917", interpretat de
George MacKay, trece prin aproape tot ce presupune iadul primului razboi mecanizat. Cele 12 munci ale lui Heracle nu se ridica pana genuchiul leului din Nemeea, tocmai pentru ca "prestatorul" lor era mai puternic decat toti pamantenii si vreo trei zei la un loc. In schimb, aparent fragilul caporal al lui Sam Mendes face tot ce-i sta-n puterile-i pamantene pentru a salva aproape 2.000 de vieti.
Toate filmele de mai sus au... avantajul limbii engleze. Ei bine, un sud-coreean, pe numele sau
Bong Joon Ho, a avut curajul sa-si scrie (impreuna cu al sau compatriot
Jin Won Han) si sa-si regizeze filmul in limba materna. Atat de bine s-a achitat de cele doua sarcini, atat de bun este filmul, incat, din fotoliul de spectator, nici nu mai percepi in ce limba vorbesc actorii sau tocmai, percepi, fara a-ti da seama, ca este limbajul universal al artei.
Asa se si face ca
"Parasite" (nominalizat pentru sase categorii de Oscar) a fost galonat deja cu
Palme d’Or, cu
Globul de Aur pentru cel mai bun film strain, cu premiul Sindicatului Actorilor Americani pentru cea mai buna distributie, a fost desemnat filmul anului, de catre Asociatia Criticilor de Film din Londra si cu premiul
BAFTA pentru cel mai bun film strain, iar
Bong Joon Ho, cu titlul de cel mai bun regizor, de catre aceeasi Asociatie.
Probabil cu Oscarul pentru cel mai bun film ca si primit,
"Parasite" nu este departe nici de statueta decernata celui mai bun film.
Tocmai de aceea, in acest an, poate ar merita sa fie cel putin doi castigatori ai categoriei "cel mai bun film", asa cum si la unele competitii din sport, pot fi acordate doua medalii de aur, daca doi sportivi au obtinut acelasi timp sau acelasi punctaj.
Insa, indiferent de filmul care se va umple de premii, de data asta, publicul chiar a castigat cel putin trei filme exceptionale. Din punctul acesta de vedere, Oscarul pentru cel mai bun film chiar merge la noi toti.
PS: In cele din urma,
"Parasite" a intrat in istorie la cea de-a 92-a gala de decernare a premiilor Oscar, castigand patru trofee si devenind prima productie intr-o limba straina care primeste Oscarul pentru cel mai bun film.
Foto: wttw.com