Motive de mandrie pur romanesti: Platim una dintre cele mai mari subventii din UE partidelor politice
bani publicibuget nationalsponsorizari partidepartide politice
Nu ne putem lauda noi cu infrastructura rutiera de top, nici macar de nivel "decent", nu ne putem lauda cu spitale si clinici performante, cu aparaturi moderne, nici macar cu spitale curate, insa sunt si lucruri care ne vin "manusa" si devenim peste noapte fruntasi, devansand marile economii ale lumii. Spre exemplu, suntem printre tarile cu cele mai generoase subventii acordate partidelor politice ... din bani publici.
Din 2009 pana in prezent, Romania a tras o concluzie: "Avem nevoie de mai multi bani la partide". Cumva, bugetul public da pe afara, totul in tara e la locul lui, si sigurul lucru care mai poate fi facut cu banii din taxele si impozitele cetatenilor este "sponsorizarea politica".
Zis si facut. In ultimul deceniu, subventia acordata partidelor de la bugetul de stat a crescut de peste 20 de ori, Romania pozitionandu-se din acest punct de vedere in topul tarilor UE, semnaleaza EFOR.
"Legislatia modificata in 2018 a condus la o crestere semnificativa a sumelor alocate partidelor, pana la un total de aproximativ 37 milioane euro. Subventiile alocate in 2018 au crescut de peste 20 de ori fata de cele din urma cu un deceniu, mult peste rata inflatiei sau a cresterii PIB. Iar nivelul maxim, in cazul teoretic, ar putea ajunge la 400 milioane lei", precizeaza specialistii de la Expert Forum (EFOR).
Potrivit raportului EFOR, noi "platim una din cele mai mari subventii din UE partidelor politice".
"In Uniunea Europeana regulile de alocare a subventiilor pentru partide si sumele anuale la care pot ajunge acestea difera mult de la tara la tara. Cert este ca in majoritatea cazurilor analizate in raport totalul e mai mic de 37 de milioane euro pe an, cat a ajuns in Romania", precizeaza autorii raportului.
EFOR: "Nu este clara cu privire la soarta fondurilor ramase necheltuite la finalul anului"
Un alt aspect important este acela ca legea din Romania "nu este clara cu privire la soarta fondurilor ramase necheltuite la finalul anului".
"Nu este clar daca sumele necheltuite din subventie raman la finalului anului fiscal in conturile partidului sau trebuie restituite la bugetul de stat.
In cazul in care banii se pastreaza de catre partid nu este clar daca ei ar trebui sau nu sa fie scazuti din subventia aferenta anului urmator. Cu alte cuvinte, partidul poate pune deoparte fonduri in ani neelectorali cand cheltuielile sunt mai mici, urmand a utiliza sumele economisite in anii electorali. Comparativ cu alte entitati publice, partidele politice sunt avantajate.
Acumularea de fonduri in perpetuitate - daca bugetul nu se inchide pe zero macar la nivelul unui ciclu electoral de patru ani, daca nu anual - poate deturna sensul subventiei pentru activitate politica si rupe legatura partidului cu publicul, rasturnand astfel logica subventiei cu bani publici care in esenta este una corecta", subliniaza EFOR.
EFOR cere "transparenta maxima in privinta cheltuirii banului public"
Expertii spun ca se impune luarea unor masuri precum transparentizarea cheltuirii banului public " si in privinta raportarilor periodice in timp real facute de partidele politice".
EFOR apreciaza ca opinia publica trebuie sa fie informata cu privire la cheltuielile facute de partide, ele sa reflecte realitatea, iar fondurile utilizate de partide in campanie, dar si in afara campaniilor electorale sa fie controlate in mod real de Autoritatea Electorala Permanenta si de Curtea de Conturi.
In plus, "este necesara clarificarea situatiei juridice a fondurilor din subventie ramase in conturile partidelor la finalul anului", mai subliniaza EFOR.