Miracolul whisky-ului japonez: strategie de marketing si calitate
whiskyjaponiayamazakimarketingstrategie
Sa nu va mire daca vreun cunoscator in ale bauturilor o sa va recomande un whisky japonez. Whisky-urile japoneze sunt cu adevarat excelente. Chiar daca whisky-ul este o bautura specifica Scotiei, denumirea sa este de origine galica , uisce/uisge insemnand „apa vietii”. In Japonia, Yusho este termenul japonez pentru aceasta bautura distilata.
Totusi nu numai in Scotia sau Irlanda se fabrica un whisky de calitate. An de an whisky-ul japonez castiga medalie dupa medalie, nu mai departe de 2012, Yamazaki de 25 de ani vechime fiind declarat cel mai mai bun single malt din lume, la World Whiskies Awards. Bautura este invechita in butoaie de sherry, de unde imprumuta aroma de stafide, rozmarin si migdale, de aici rezultand gustul acrisor si vag amarui.
Yamazaki e un single malt produs in prima distilerie din Japonia, ridicata in 1923 de catre parintele whisky-ului japonez, Shinjiro Tori si reprezinta una dintre perlele casei Santory, care mai conteaza si pe alte marci la de de apreciate, cum ar fi Hakushu si Hibiki. In Romania, o sticla de Yamazaki de 10 ani vechime costa aproximativ 285 de lei, in timp ce produsul de 12 ani vechime ajunge la 350 de lei.
Pana la urma whisky-ul este o bautura obtinuta prin distilare (procesul de trecere a unui amestec lichid in stare de vapori prin fierbere, urmat de condensarea vaporilor obtinuti), un procedeu cunoscut de mai toata lumea si folosit la prepararea majoritatii bauturilor spirtoase. Daca un iubitor de whisky ar degusta cu ochii inchisi o licoare japoneza ca Yamazaki, cu siguranta ca s-ar inchipui plimbandu-se prin Highlands, desi izvoarele apelor care se folosesc la fabricarea bauturii se afla undeva in muntii Kaikomagatake, locul in care cresc peste 6.000 de specii de plante si unde se afla distileriile Hakushu.
Comparatia cu Scotia se opreste insa aici. Strategia din industria whisky-ului japonez difera complet de cea a whisky-ului scotian, fiind mai subtila si mai inventiva. Spre exemplu Suntory propune pentru fiecare an un nou ambalaj. Este o strategie extrem de abila, amatorul de whisky avand posibilitatea de a compara mereu cat de mult s-a imbunatatit calitatea produselor.
Unul dintre cele mai bune whisky-uri japoneze, Mizunara, ofera amatorilor acestei bauturi un gust total diferit, exotic, cu arome de acaju care provin din lemnul in care este invechit produsul. Pretul este pe masura gustului si a calitatii: 250 de euro, care este de fapt „taxa” pe care trebuie sa o platesti pentru a trece pragul dintre Occident si Orient atunci cand vorbesti despre whisky. Prag ce pare a nu mai exista, din moment ce grupul japonez Suntory Holdings a preluat la inceputul acestui an compania americana Beam, producatorul whisky-ului Jim Beam, pentru 13,6 miliarde dolari in cash, dupa o revenire puternica in ultimul deceniu a bourbon-ului american, care a ajuns in 2012 la cea mai ridicata productie din 1973 incoace, potrivit Wall Street Journal.