Ganditi-va cat de importanta este comunicarea prin limbajul corpului: Judd Nelson a ridicat pumnul in semn de sfidare, la finalul celebrului film din anii '80 "The Breakfast Club", Hillary Clinton si-a pus mainile pe fata, in momentul in care echipa Seal Team Six l-a ucis "in direct" pe Osama bin Laden, iar actorul Tommy Lee Jone a afisat grimase ciudate la Globurile de Aur 2013.
O singura miscare a trupului si ajungi in primele pagini ale ziarelor, in situatia in care esti vedeta. Exista insa unele capcane ale corpului uman, pe care trebuie sa le evitam, mai ales daca ne aflam in fata unui angajator sau la o intalnire cu partenerii de afaceri. Dr. Carol Kinsey Goman, autoarea lucrarii "The Silent Language of Leaders: How Body Language Can Help - or Hurt - How You Lead", ne invata cum sa evitam aceste greseli.
1. Nu folositi prea multe miscari ale capului
Carol spune ca acesta este un gest tipic feminin. "Astfel, miscarile din cap pot exprima sentimente pozitive, dar nu intotdeauna". Spre exemplu, cainii apeleaza la miscari ale capului, pentru a-si expune gatul si a-si manifesta "respectul" fata de animalul dominant.
Sfat: Folositi miscarile inclinate ale capului daca doriti sa demonstrati un anumit interes fata de comunicarea cu cei prezenti. Cand doriti sa impuneti autoritate, ar trebui sa va mentineti capul drept, intr-o pozitie neutra. Aratati-le cine-i seful!
2. "Chircirea" corpului
Carol spune ca in general femeile incearca sa isi "stranga corpurile", intr-o pozitie de aparare, bineinteles, intr-un gest involuntar. Ele vor ca trupul lor sa ocupe "cat mai putin spatiu", dupa cum explica Carol. Barbatii dominanti se comporta exact invers. De exemplu, Donald Trump prefera sa isi extinda aria prezentei, ori de cate ori are ocazia, pentru a-si demonstra superioritatea. Barbatii vor sa domine spatiul in care sunt pozitionati, la un moment dat.
Sfat: Carol explica: "Aminteste-ti ca autoritatea este un fapt demonstrat pe cale non-verbala, prin inaltime si spatiu. Stai drept, cu umerii inapoi, tine-ti capul sus". Goman ne sfatuieste sa ne punem "trusa profesionala" pe masa, pentru a ne delimita teritoriul.
3. Folosirea gesturilor de fata
Femeile se joaca des cu mana prin par, cu cerceii, cu colierul de la gat.
Sfat: Carol le sfatuieste pe femei sa isi tina mainile in poala sau pe masa biroului respectiv, la vedere.
4. Nu zambi excesiv
Un zambet poate genera multe actiuni: complimente, o stare de sanatate buna sau dimpotriva, o consultatie gratuita la stomatolog. Carol spune insa ca zambetul excesiv si nepotrivit poate cauza confuzie si ne compromite credibilitatea. Nu zambi exagerat (nu zambi deloc!), atunci cand discuti un subiect foarte important si serios.
Sfat: La momentul potrivit (de exemplu, in timpul primei intalniri de business cu un potential client), zambetul poate reprezenta o arma veritabila. Totusi, cand discutia se extinde, este bine sa evitati ranjetele pana la urechi. Afisati o mima serioasa.
5. Aprobarile excesive din cap
Revenim in zona superioara a corpului uman. In cazul barbatilor si femeilor, aprobarea din cap, fara a spune nimic, poate avea conotatii diferite. Cand un barbat da din cap, inseamna ca este de acord cu tine. Cand o femeie face acelasi lucru, indica faptul ca te asculta, ca este empatica, ca doreste sa vorbesti in continuare. Dar aceste miscari din cap pot deveni enervante.
Sfat: Carol spune ca aprobarea constanta din cap poate exprima o incurajare si un angajament, dar nu autoritate si superioritate. Pentru a afisa autoritatea, mai ales cand iti sustii punctul de vedere, tine-ti capul intr-o pozitie neutra. Doar nu vrei sa arati ca un Hopa-Mitica!
6. Comportamentul apropiat de flirt
Am auzit multe lucruri despre flirtarea in cariera profesionala, dar cel mai bine este sa te feresti de asemenea "pacate". Cand flirteaza, femeile isi exprima feminitatea, nu superioritatea. Dr. Laura Kray a studiat impactul flirtului asupra negocierilor si a explicat pentru Daily Mail urmatoarele aspecte: "Chiar daca flirtarea este asociata cu caracterul feminin, negociatoarele care au flirtat au fost considerate mai putin credibile decat cele care au refuzat sa isi exercite farmecul personal".
Sfat: Flirtatul reprezinta o realitate, in relatiile umane. Totusi, in afaceri, trebuie sa fim competenti si sa ne demonstram calitatile de adevarati profesionisti, spune Carol.
7. Cascada de emotii
Potrivit lui Carol, chiar daca anumite miscari adauga o nota de pasiune si un inteles mai amplu expunerii noastre, femeile care isi exprima emotiile prin gesturi ale mainilor, pe care le ridica deasupra umerilor si capului, pot "sufoca" audienta (mai ales daca aceasta este alcatuita din barbati).
Sfat: Pentru a-i motiva pe oameni, o prezentare emotionala poate constitui un instrument eficient. Dar in situatiile in care doresti sa iti demonstrezi autoritatea - trebuie sa iti minimizezi miscarile si sa mentii gesturile fizice intr-o anumita limita. Cand afisezi o mima calma si concentrata, exprimi o imagine mai autoritara.
8. O strangere de mana prea delicata
Helen Keller a spus candva: "Simt emotia din ochii lui in strangerea de mana". O strangere de mana poate spune multe despre o persoana. Femeile antreprenor sunt judecate foarte dur, in privinta strangerilor de mana. Ca si in cazul barbatilor, femeile care iti strang indiferente mana sunt considerate ca fiind mai putin increzatoare in propriile forte, spune Carol.
Sfat: Carol ne recomanda sa exersam o strangere de mana "profesionala". Priveste-l in ochi pe cel caruia ii strangi mana. Asigura-te ca ai un contact al palmelor. Zambeste. "Imi pare bine de cunostinta...".O strangere ferma de mana poate oferi verdictul unei intalniri de afaceri.