In ce oras din Romania se respira, teoretic, cel mai curat aer din Europa?
aer curatpoluareorasecluj napoca
In Cluj-Napoca, se respira cel mai curat aer din Europa, conform unui clasament al gradului de poluare in cele mai mari 100 de orase de pe continent.
Bucurestiul ocupa locul 86, iar Timisoara 64. Rezultatele arata ca, in ansamblu, in Europa, se respira mai bine in nord, decat in sud si est.
Clasamentul a fost publicat de Asociatia "Respire", in parteneriat cu revista "We demain", si a fost realizat folosind baza de date Airbase a Agentiei Europene de Mediu, care strange inregistrarile tuturor statiilor europene de masurare a calitatii aerului.
Clasamentul a fost determinat prin adaugarea numarului de zile de depasire, in 2011, a unor praguri sanitare de catre trei poluanti: PM10 (particule cu diametrul mai mic de 10 microni), dioxidul de azot si ozonul.
Numarandu-se printre principalii agenti nocivi din aer, acesti trei poluanti periculosi pentru sanatate pot provoca tulburari respiratorii, boli cardiovasculare, cancere pulmonare si pot cauza decese timpurii, relateaza Agerpres, care citeaza LeMonde.
Desi ofera multe informatii, clasamentul trebuie privit cu precautiune intrucat reflecta conditii geografice foarte diferite, adica orase situate la altitudine, orase situate in depresiuni etc, dar si dispozitive de masurare a calitatii aerului foarte inegale in ceea ce priveste fiabilitatea.
"Masurarea imperfecta a poluarii arata ca Europa nu este suficient de proactiva in aceasta problema", subliniaza Sebastien Vray, presedintele asociatiei "Respire".
Astfel, surprinzator, Cluj-Napoca, oras din nord-vestul Romaniei, este in frunte, desi orasul cu 324.000 de locuitori nu are decat… doi senzori, care nu masoara particulele fine, in timp ce Berlinul, care detine o retea de 48 de statii de masurare, se situeaza abia pe locul 65.
Cu toate acestea, harta arata ca doua treimi din cele mai mari orase din Europa depasesc, in mod regulat, de mai mult de 35 de ori pe an, limitele regulamentare.
Potrivit unui raport publicat in 2013 de catre Agentia Europeana de Mediu, noua din zece oraseni ai Uniunii Europene respira cel putin un poluant atmosferic dintre cele mai nocive, la niveluri pe care OMS le considera periculoase pentru sanatate.
"Exista o corelatie puternica intre calitatea scazuta a aerului si numarul de masini diesel", potrivit lui Nicolas Imbert, director la Green Cross France et Territoires. Franta, cu 70% masini diesel, nu are nici un oras printre cele 40 cel mai putin poluate, din clasament.
Nici Italia nu sta mai bine, cu 30% vehicule diesel. Niciun oras italian nu figureaza in top 40, iar trei se claseaza pe ultimele 11 locuri: Roma (89), Torino (91) si Milano (98).
In schimb, Marea Britanie, cu 25% masini diesel, are sase orase pe primele zece locuri si niciunul in ultimele zece.
In est, numai Gdansk (35) figureaza printre primele 50 de orase ale clasamentului.
Printre orasele cel mai bine clasate, se afla cele care descurajeaza traficul de autoturisme personale, dezvoltand o politica de mobilitate urbana sustenabila.
Orasele pilot ale miscarii Slow Cities, nascuta in 1999 cu scopul de a promova ritmurile lente de circulatie, sunt bine pozitionate: Edinburg (2), Bristol (12); Bonn (10); Utrecht (11), Rotterdam (21); si Valencia (20); Malmo (25) si Goteborg (26).