Importanta inteligentei emotionale in rolurile de leadership si cum o poti dezvolta
leadershipinteligenta emotionala
In ultimii ani, oamenii au inceput sa acorde o importanta sporita inteligentei emotionale, sa tina cont de aceasta atat in relatiile de zi cu zi, cat si la munca, sa incerce sa o dezvolte in cazul in care aceasta este absenta sau apare intr-o mica masura. Evident, exista mai multe tipuri de inteligenta si fiecare are rolul sau, insa inteligenta emotionala a devenit cu adevarat importanta atunci cand oamenii au constientizat valoarea propriilor emotii, dar si a celor din jurul lor.
Pe langa autocunoastere si autocontrol, inteligenta emotionala presupune si:
1. Constiinta sociala: capacitatea ta de a observa emotiile celorlalti si de a intelege ce gandesc si ce simt acestia. Trebuie mentionat ca interactiunile directe sunt mai utile atunci cand vine vorba de o observare precisa a emotiilor pe care le simt ceilalti, fiind mai dificil ca acestea sa fie percepute in spatele ecranelor, pe Zoom sau pe alte platforme unde se pot desfasura intalniri online.
2. Managementul relatiilor interpersonale: capacitatea de control emotional in gestionarea cu succes a relatiilor cu ceilalti. Intrucat mediul online poate avea un rol important in ceea ce priveste ascunderea emotiilor, interactiunile directe sunt la polul opus, fiindca ne pot scoate din zona de confort. De aceea, capacitatea de control emotional poate fi dezvoltata mai usor in cadrul interactiunilor face to face.
De ce este importanta inteligenta emotionala in pozitii de leadership
Atunci cand te afli in pozitia de lider, un criteriu care poate determina performanta este inteligenta emotionala. Cu cat inteligenta ta emotionala este mai dezvoltata, cu atat sansele sunt mai mari ca proiectele sa fie finalizate corespunzator, sa existe o coeziune intre tine si si cei din jur, sa depasesti blocajele care apar inevitabil, sa-ti sustii coechipierii si sa dai dovada de incredere, de perseverenta. Este important sa nu ai iesiri nervoase in fata celorlalti, sa reusesti sa te mentii calm si echilibrat, sa oferi feedback constructiv celor din echipa.
Cum iti poti antrena inteligenta emotionala
Vestea buna e ca inteligenta emotionala poate fi antrenata la orice varsta si exista o serie de exercitii si de practici care pot fi de folos in acest sens. De exemplu, un exercitiu util in ceea ce priveste antrenarea inteligentei emotionale este constientizarea propriilor emotii de pe parcursul unei zile. Incearca sa alcatuiesti zilnic un jurnal al emotiilor resimtite, sa le grupezi in pozitive si negative, compara-le si analizeaza-le in functie de persistenta lor, de durata, de declansatori. Un alt exercitiu util poate fi acela in care incerci sa nu-i mai judeci pe ceilalti, ci, pur si simplu, te pui in pielea lor si te gandesti ce ai face tu diferit in situatia respectiva sau cum ai reactiona daca ai fi in pielea lor.
Acorda atentie interactiunilor directe
Fara indoiala ca interactiunea directa ajuta la dezvoltarea inteligentei emotionale, mai ales intr-un mediu in care acest tip de interactiune ajunge, de cele mai multe ori, sa fie inlocuita de tehnologie si de intalniri petrecute in spatele ecranelor. Prin intermediul interactiunii directe, emotiile colegilor pot fi observate mai usor, exista o mai mare coeziune intre angajati, raporturile care se stabilesc intre ei pot fi bazate pe incredere si pe transparenta in comparatie cu interactiunile online in care gesturile, mimica fetei nu sunt vizibile (sau sunt prea putin), iar emotiile pot fi ascunse cu usurinta.
Regandeste spatiile de lucru si salile de intalniri
Regandirea spatiilor de lucru este importanta mai ales pentru cei care, in ultimii doi ani, au lucrat doar de acasa. Un sondaj realizat de catre Genesis Property, compania fondata de
antreprenorul Liviu Tudor, sugereaza ca 64% dintre angajati sunt de parere ca principalul beneficiu al mersului la birou este interactiunea cu colegii. De aceea, campusurile in cadrul carora angajatii vor putea pastra un echilibru intre activitatile in aer liber si utilizarea tehnologiei, incurajandu-se astfel socializarea dintre angajati, pot fi extrem de benefice.
Este evident ca, fiind un leader care pune accent pe cultivarea inteligentei emotionale, constientizarea intalnirilor face to face este de la sine inteleasa, dar, dincolo de acestea, accentul este pus si asupra mediului in care intalnirile au loc – aspect extrem de important.
Incurajeaza socializarea dintre colegi
In ceea ce priveste spatiul in care angajatii isi desfasoara munca, nu doar salile de intalniri au un rol esential, ci si spatiile de socializare. Astfel, pentru a incuraja o buna comunicare intre acestia, este important sa existe spatii in cadrul carora sa se intalneasca si sa discute, sa se recreeze.
Asadar, din fericire, se acorda o importanta din ce in ce mai mare inteligentei emotionale. De aceea, ca lider, este o trasatura obligatorie care va fi de un real folos atunci in ceea ce priveste gestionarea propriilor emotii, cat si atunci cand vine vorba de relatiile cu ceilalti, de eficienta.