Femeia in reclame
Exista doua tipuri principale de femei in reclame: gospodina si manechinul. Imaginea gospodinei, mama si sotie, vinde produse uzuale, de la unt pana la masini de spalat. Imaginea manechinului, adica femeia frumoasa, vinde cosmetice, haine si o gama larga de articole destinate barbatilor.
Femeia-manechin are o privire provocatoare si este imbracata senzual, punandu-si in valoare corpul. In reclamele pentru publicul masculin, ea priveste drept in fata, in cele pentru femei isi arata profilul.
Motivul pentru aceasta conceptie diferita consta in faptul ca acest personaj este folosit pentru a sugera o anume atitudine, una plina de sex appeal sau de succes, dupa caz. Cu alte cuvinte, barbatii sunt invitati sa creada ca astfel de femei vor roi in jurul lor daca vor cumpara produsul respectiv, iar femeilor li se sugereaza ca la fel de bine vor arata si ele folosind articolul promovat.
Adesea, sexualitatea feminina este sugerata intr-o forma foarte subtila. Atat consumatorul cat si producatorul reclamei stiu ca dorinta de a placea sexului opus reprezinta unul dintre cele mai bune motive pentru a cumpara un produs, chiar daca aceasta dorinta este stimulata intr-o forma mascata.
Gospodina din reclame este si ea extrem de atragatoare, dar niciodata provocatoare. Punctul ei forte consta in naturaletea cu care sterge lacrimile unui copil sau spala gulerele murdare ale camasilor sotului. In general, tipul gospodinei este un personaj care joaca un rol intr-o piesa. Spre deosebire de genul manechin, ea nu apare doar pentru a fi privita, ci desfasoara efectiv o activitate.
Exista si alte tipuri de caractere feminine, dar acestea au un rol mult mai redus: sportiva sau fata nostima se adreseaza tinerelor si adolescentelor, femeia de afaceri e intalnita in unele reviste si ziare de profil. Cand asemenea personaje apar in reclame atipice, neadecvate genului lor, ele au rolul fie de a amuza, fie de a crea o antiteza de tipul "asa da, asa nu".
In fine, diferentele nationale si culturale joaca si ele un rol important, in functie de zona in care sunt difuzate reclamele. Astfel, campania la deodorantul Impulse prezinta, in toate cazurile, un barbat care revarsa o ploaie de flori peste femeia care foloseste acest deodorant. Dar in Franta, femeia este goala, pe plaja; in Japonia intalnirea celor doi este respectabila si retinuta; in Romania, femeia conduce o masina decapotabila pe un drum de tara (reclama a fost difuzata acum cativa ani); iar in tarile arabe, campania nici macar nu a fost permisa, sub nici o forma.
Sursa foto: www.pexels.com