Dezvoltarea oraselor nu ar fi fost posibila fara aceasta inventie: liftul
Cum ar arata astazi orasele lumii daca nu s-ar fi inventat liftul? Nu e greu sa ne imaginam: cladirile ar avea toate maximum 5-6 etaje. Nu am vedea nicaieri zgarie-nori, centre de afaceri cu 30 de etaje si nici hoteluri maiestuoase. Si orice nou proiect de dezvoltare urbanistica ar avea in vedere doar extinderea pe orizontala, concomitent cu extinderea infrastructurii de transport si utilitati. Mai sugestiv, un oras cu 2 milioane de locuitori, cum este Bucurestiul, s-ar intinde probabil pe 1.000 kmp, si nu pe doar 228.
Nevoia de transport vertical este la fel de veche ca civilizatia insasi. Primele variante de elevatoare constau in simple platforme legate cu franghii si erau actionate prin intermediul scripetilor de catre oameni sau animale. Se foloseau in special pentru transportul marfurilor, iar o aplicatie interesanta o gasim in Roma antica, unde elevatoarele ridicau gladiatorii si animalele salbatice la nivelul arenei Colosseum.
Ele au devenit foarte necesare odata cu inceputul revolutiei industriale, in secolul 19, cand transportau materii prime si marfuri in fabrici. Se foloseau variante hidraulice, cu piston si cilindru care utilizau presiunea apei sau a uleiului pentru a ridica platformele/cabinele, dar acestea aveau un mare dezavantaj: pentru ca pistonul sa poata efectua o cursa completa era nevoie ca sub cladire sa se sape un put in care pistonul sa se retraga cand platforma era la sol.
Mult mai practica din punct de vedere constructiv era varianta cu franghii/cabluri, doar ca aceste lifturi erau considerate atunci periculoase. Franghiile se rupeau adesea, platformele cu marfuri si cabinele cu pasageri se prabuseau, iar efectele erau dramatice. Cel care a rezolvat problema a fost americanul Elisha Otis, care in 1852 a inventat un dispozitiv de franare care intra automat in functiune daca franghia ceda.
El a si demonstrat eficienta inventiei sale in cadrul unei expozitii la New York cand, aflat intr-o cabina de lift ridicata la inaltime, a taiat franghia care o sustinea, sub ochii unei asistente numeroase. Cabina a cazut doar cativa centimetri inainte sa intepeneasca pe pozitie.
Asadar, Otis nu a inventat liftul, ci acest dispozitiv de franare automata, absolut necesar pentru functionarea sigura a lifturilor. Importanta inventiei sale devine evidenta daca spunem ca aceasta, alaturi de structura de rezistenta cu grinzi de otel, a permis aparitia constructiilor inalte si a marcat astfel inceputul erei zgarie-norilor.
Ca o curiozitate, in SUA functioneaza la momentul actual cca 1 milion de lifturi care parcurg peste 2 miliarde de km in fiecare an, cam de 14 ori distanta de la Pamant la Soare.
Sursa foto: www.pexels.com