Corporatiile au salvat Statuia Libertatii in anii '80
corporatiistatuia libertatiisingercoca-colasimbolmcdonald's
O noua carte despre Statuia Libertatii evoca legaturile stranse pe care le-au avut corporatiile cu simbolul american. Cand au fost puse bazele planurilor de restaurare a Statuii Libertatii, in 1986 (odata cu centenarul sau), 90% din fonduri au provenit de la corporatii.
"Au existat multe produse pentru care Lee Iacocca a vandut dreptul de utilizare a brandului Statuii Libertatii", a declarat Edward Berenson, autorul cartii "Statuia Libertatii: O poveste transatlantica".
Ronald Reagan l-a desemnat pe Iacocca, care era in anii '80 CEO-ul Chrysler, in functia de sef al comisiei de consultanta a National Park Service, in vederea restaurarii statuii si Insulei Ellis.
Berenson scrie in cartea sa ca lucrarea a necesitat 70 milioane de dolari. 63 milioane de dolari din acesti bani au fost oferiti de corporatiile cu care a negociat Iacocca. Cel mai cunoscut exemplu, potrivit lui Berenson, este cel al American Express. Compania de carduri a fost de acord sa doneze un cent catre proiect de fiecare data cand o persoana utiliza cadrul AmEx, in timpul celui de-al patrulea trimestru din 1983.
Prin aceasta intelegere, s-au strans 1,7 milioane de dolari pentru renovarea Statuii Libertatii, pe masura ce achizitiile de carduri AmEx au crescut cu 30%.
"Au existat numeroase plangeri la acea vreme, venite din partea scriitorilor si jurnalistilor, care sustineau ca Statuia Libertatii devenise un simbol prea comercial", a declarat Berenson. Dar corporatiile se mai folosisera si in trecut de imaginea Statuii Libertatii.
In 1883, producatorul de masini de cusut Singer a lansat un card de promovare care prezenta Statuia Libertatii pe o parte si un text pe cealalalta parte: "Daca femeile ar construi un monument, ar comemora obiectul care le-a oferit cea mai mare libertate... Ar construi un monument al masinii de cusut, care a scutit femeile de orele lungi si dureroase de munca fizica".
Un grafician, Robert O. Blechman, a desenat capul si coroana statuii incadrata de arcele aurii ale logo-ului McDonald's, afisand bannerul "Peste 17 miliarde de clienti serviti".
Pictorul francez Jean Lagarrigue, care dorea sa critice comercializarea excesiva a Statuii Libertatii, a transformat trupul Doamnei Libertati intr-o sticla clasica de Coca-Cola, mentinand coroana, torta si tableta in forma originala.
"Una din cele mai mari calitati ale statuii a fost aceea ca si-a schimbat menirea si intelesul de la un deceniu la altul sau de la o generatia la alta", a mai precizat Berenson in prologul cartii sale.
sursa foto: wikipedia.org