Cele 8 secrete ale invatarii rapide
memorieinvatarestudiiinteligentapsihologistudenticorp profesoralintrebarinotiteinformatiistudiianalizecartemake it stick: the science of successful learningmetodecheilogicamentalitatesecrete
Psihologii Henry Roediger si Mark McDaniel, de la Universitatea Washington din St. Louis, au ajuns la concluzia ca foarte multi dintre studenti nu au habar cum sa invete pentru a avea rezultate mai bune la examene.
Drept urmare, au hotarat sa dea o mana de ajutor tuturor celor care vor sa-si imbunatateasca procesul de memorare.
Cu ajutorul romancierului Peter Brown, si-au publicat concluziile in cartea "Make It Stick: The Science of Successful Learning". Rezultatul unor analize despre memorie si invatare. Un manunchi de date adunate in 80 de ani de studii.
Majoritatea celor care vor sa invete adopta metode gresite sau ineficiente pentru retinerea informatiilor. Iar citirea si recitirea notitelor si a cartilor de studiu, o metoda des folosita, s-a dovedit a fi cea mai proasta optiune posibila.
Folosirea strategiilor active de invatare, cum ar fi cartonase, diagrame, alternarea materiilor, esalonarea in timp a temelor sunt mult mai utile pentru o memorare mai buna.
McDaniel a impartasit cele 8 sfaturi-cheie studentilor si corpului profesoral implicat in cercetare.
1. Nu doar citirea si recitirea notitelor.
Sondajele au demonstrat ca majoritatea studentilor citesc si recitesc materiile de studiu. Insa acest tip de reciclare repetitiva a informatiei nu este o modalitatea buna de a invata sau de a retine pe termen lung. Se creeaza doar un fel de iluzie a faptului ca materialul este stiut foarte bine, cand de fapt exista lacune, pentru ca relecturarea lui nu prelucreaza mai mult informatiile, ci este chiar superficiala.
2. Pune-ti o multime de intrebari.
O tehnica buna este de a citi o singura data, iar apoi sa-ti pui intrebari sau sa raspunzi la cele din manual, daca exista. Acest lucru iti ofera un diagnostic precis asupra a ceea ce cunosti si ce nu. Ai apoi posibilitatea sa umpli lipsurile, iar, in plus, scapi si de un mod mecanic sau papagalicesc de invatare. Cautand raspunsurile, vei intelege mai profund. Nu evita intrebarile “de ce?” sau “cum?” pe care ti le adresezi. Sunt foarte importante pentru aprofundarea si fixarea materiei.
3. Fa o conexiune intre noile informatii si lucrurile deja cunoscute.
Aceasta este o buna strategie pentru a retine mai usor. Corespondentele intre noile informatii si subiecte cunoscute te ajuta sa fixezi datele proaspete mai repede.
4. Confera informatiei o forma vizuala.
Un truc excelent este de a face diagrame sau de a-ti crea un model vizual. Eventual, o schema logica. Este un tip de invatare activa, prin care studentul este angajat mai mult, depasind pozitia unui receptor pasiv. Procedeul este foarte eficient, generand o invatare pe cont propriu, ceea ce ajuta mult la captarea informatiilor.
5. Foloseste cartonase.
Cartonasele reprezinta cheia retinerii informatiilor. Pastrarea acestor cartonase/biletele cu informatii te ajuta sa stochezi datele in memorie, sa le improspatezi atunci cand simti nevoia. Este ca o recapitulare pe care o poti face atunci cand simti nevoia. Fara sa aiba atributele unei repetari mecanice.
6. Nu exagera, vrand sa retii totul dintr-o data si in ultima clipa. Acorda-ti un spatiu de timp suficient.
Mai bine cu o zi doua mai devreme, decat totul in ultima zi. O multime de studenti prefera sa se inghesuie cu materialul de invatat in ultimul minutel si se mira apoi ca nu au retinut totul sau ca au uitat foarte rapid. Este foarte firesc, pentru ca metoda nu ajuta memoria pe timp lung. Astfel ca la o data viitoare trebuie sa o iei de la capat. Cel mai bine este sa imparti temele de invatat intr-un timp rezonabil. Vei putea si sa testezi ceea ce ai retinut, si sa faci o recapitulare.
7. Amestecarea subiectelor.
Tema de actualitate poate sa interfereze cu una mai veche, de acum 2 sau 3 saptamani, spre exemplu. Acest lucru da posibilitatea reactualizarii informatiei mai vechi sau chiar comparatiilor intre subiectele studiate, acolo unde este cazul, ceea ce va conduce la precizie in identificarea datelor si o memorare mult mai buna. Sfatul se adreseaza in mod special profesorilor, iar ca procedeu recomandat - testele. Care pot include intrebari din subiecte predate mai demult.
8. Nimic nu se compara cu mentalitatea. Sparge-ti propriile bariere!
Depinde cate limite iti impui. Daca iti inchipui ca esti mai bun pe anumite subiecte sau unele teme te atrag, practic, mental ai camp deschis invatarii. Insa daca vei respinge anumite subiecte pentru ca ai impresia ca nu ti se potrivesc, angajarea ta in acest proces este foarte redusa, si in loc sa ai tendinta de a presevera in fata dificultatilor, ai garda jos. Nu poti creste capacitatea de invatare, iar starea de spirit nu este tocmai buna. Schimbarea mentalitatii si incercarea unor noi strategii de invatare sunt vitale pentru castigul activitatii cerebrale. Aici, profesorii au un rol deosebit, fiind sfatuiti sa foloseasca metode care sa stimuleze studentilor inteligenta, abilitatile si capacitatea de a invata.