Ce mai cumpara bogatii Romaniei? Iahturi!
In Romania sunt cca 10.000 de proprietari de ambarcatiuni cu motor sau cu vele. Atat barci mici, de cateva zeci de mii de euro, cu care poti naviga in apropierea tarmului, dar si iahturi de 500.000 de euro sau chiar mai mult.
Da, avem si noi posesori de astfel de bijuterii, oameni care isi permit sa plateasca nu numai suma in cauza, ci si intretinerea anuala a acestor ambarcatiuni. O intretinere care inseamna cam 4-6% din pretul de achizitie, la care se adauga taxe de acostare in porturi, asigurare si o taxa de lux de 2%. Asta ca sa nu mai vorbim de costul combustibilului: o plimbare de 12-14 ore pe mare inghite cca 1.000 de litri de motorina, adica in jur de 1.200 de euro (doar combustibilul).
E insa putin probabil sa vedeti acostate la Marea Neagra iahturi foarte scumpe. Proprietarii lor, chiar daca sunt romani, prefera sa le tina in porturile de la Marea Mediterana (Franta, Italia, Croatia), si doar 30% din ei apeleaza la serviciile celor trei puncte speciale amenajate la Marea Neagra pentru acest gen de ambarcatiuni: Constanta, Eforie Nord si Mangalia.
In marea lor majoritate, acesti proprietari au facut achizitia dupa decembrie 2006. Pana atunci vanzarile de iahturi in Romania au fost modeste, de vina fiind si accizele care ajungeau la 30-50% din valoarea ambarcatiunii. Apoi acestea au fost reduse sau chiar eliminate complet, astfel ca s-a putut dezvolta o piata pentru iahturi, in principal pentru modele mai mai ieftine.
Printre clienti se numara oameni de afaceri, avocati, jurnalisti, dar dealerii se feresc in general sa dea date despre cumparatori, motivul fiind probabil clauzele de confidentialitate. Se poate spune, totusi, ca exista doua categorii de clienti:
1) persoane cu posibilitati materiale foarte bune care au prins microbul marii si care cunosc foarte bine statiunile de la Marea Mediterana, acolo unde sunt acostate cele mai multe dintre iahturile Europei;
2) snobi care isi cumpara iaht doar pentru imagine, pentru ca „da bine” sa ai asa ceva. In urma cu cativa ani era chiar o moda printre copiii de bani gata din Bucuresti sa aiba o ambarcatiune pe lacul Snagov sau la Constanta, unde sa organizeze petreceri.
De mentionat ca multi posesori de iaht se ocupa ei insisi de partea de navigatie. Nu este o treaba usoara si de-aceea pentru conducerea unei ambarcatiuni e nevoie de un brevet. Aceste certificate, recunoscute international, sunt de diferite categorii, fiecare tip fiind valabil pentru o anumita ambarcatiune si pentru o anumita distanta de navigare.
De exemplu, pentru unele ambarcatiuni distanta maxima este de 30 km perpendicular pe linia tarmului, in schimb accesul de-a lungul coastelor este nelimitat. Brevetul se obtine dupa efectuarea unui curs de pregatire specializat in cadrul unei scoli de navigatie si este acordat de catre Autoritatea Navala Romana (ANR).
Top 5 tari europene in functie de numarul de ambarcatiuni
Pe primul loc se situeaza Franta cu 1.400.000 de ambarcatiuni, adica 1 la 43 de locuitori. Urmeaza:
2. Suedia - 1.250.000 de ambarcatiuni
3. Italia – 800.000 de ambarcatiuni
4. Finlanda – 690.000 de ambarcatiuni
5. Norvegia – 620.000 de ambarcatiuni
Romania are 10.000 de ambarcatiuni, adica 1 la 2.000 de locuitori. Dealerii spun ca numarul ar putea fi mai mare, in special pe segmentul mic si mediu, unde preturile sunt pana in 100.000 de euro, si propun ca solutie pentru revigorarea vanzarilor achizitia in sistem sharing - asta insemnand ca mai multe familii instarite pun bani (sau fac un leasing) pentru a achizitiona un iaht pe care sa il foloseasca pe rand in timpul verii.
E o solutie insa destul de putin probabila, dat fiind ca persoanele interesate de un iaht au un orgoliu la fel de mare ca pretul ambarcatiunii.
Sursa foto: www.pexels.com