Ce-i lipseste transportului in comun din Bucuresti? Tichii de margaritar, uniforme, cravate, esarfe
uniforme stbcheltuieli inutileinvestitii stblicitatii stbautobuze stb
Cu ani in urma, Tarom se mandrea ca personalul sau poarta uniforme create de Catalin Botezatu. Asa, si? Dupa nici nu se mai stie cati directori, o incercare esuata de listare la BVB si un deceniu de pierderi uriase, inregistrate cu mult timp inainte ca pandemia sa-i tina avioanele la sol, compania este salvata la nesfarsit de platitorii de taxe si impozite.
Si asta indiferent ca, la putere sunt... socialistii, cum ii place domnului ministru Florin Citu sa le spuna, sau liberalii, cum le place lor insisi sa-si spuna.
Citeste si:
Atentie! Nu se stie cand se deschid usile metroului din Drumul Taberei
Acum, o fosta regie autonoma - devenita, de relativ scurt timp, societate pe actiuni, ca sa poata atrage fonduri europene - are ambitii modistice.
Societatea de Transport Bucuresti (STB) SA a anuntat ca a... investit nu mai putin de 3 milioane de lei pentru a cumpara uniforme pentru toti soferii si vatmanii care se culca si se trezesc cu noaptea-n cap pentru a-i transporta pe concetatenii lor bucuresteni.
Nu mai putin de 14.700 de costume (14.400 pentru barbati si 300 pentru femei), 19.200 de camasi barbatesti (cu maneca scurta si cu maneca lunga), 400 de camasi de dama (cu maneca scurta si cu maneca lunga) si 4.900 de cravate si esarfe a cumparat STB, pentru ca, din prima zi a lunii iulie 2020, angajatii sa dea bine in ochii publicului.
Care public numai de asta nu avea nevoie si numai la asta nu era atent.
De ce l-ar interesa pe calator cum este imbracat soferul sau daca este sofer sau soferita, vatman sau... vatmanita? Pe calator il intereseaza ca STB sa... livreze, in primul rand, siguranta, si, in urmatoarele randuri, punctualitate, curatenie, transport aerisit (cu aer conditionat in dotare si fara aglomeratie).
Se achita STB de toate aceste obligatii? De ce nu face STB sau primaria capitalei, un sondaj, pe bune, sa constate ce vor calatorii? Poate pentru ca raspunsurile sunt arhicunoscute...
A, sigur, slapii, sandalele, pantofii cu toc de 10 sau de 14 e musai sa fie interzise din motive de siguranta pentru conducatorul sau conducatoarea autovehiculului, sa nu se accidenteze si sa puna in pericol si vietile pasagerilor.
Dar, cand un vatman sau o vatmanita se coace, pret de cateva ore, in metrul patrat care ii este loc de munca, fara aer conditionat, cat se poate de solidar cu cei pe care-i transporta (!), tu ai pretentia sa poarte pantaloni lungi, camasa si cravata? Si la fel de bine intolit sa se scoboare din tramvai ca sa schimbe macazul cu ranga, asa cum se face probabil de cand acronimul STB venea de la Societatea de Tramvaie Bucuresti.
Asudand, vara, prin statii in plin soare, sau degerand, iarna, prin statii nedelimitate astfel incat sunt stropiti de ceilalti participanti la traficul rutier, pentru ca, dupa aia sa se urce-n cutiile de sardele pe roti, cati dintre bucuresteni se uita sa vada cine conduce autobuzul sau troleibuzul? Cu atat mai putin sa vada daca soferul sau soferita poarta cravata sau esarfa?
In comunicatul STB care anunta extraordinarea realizare, se vorbeste desprea aceasta ca despre o... investitie. Or, investitie inseamna sa cheltuiesti o anumita suma, sa zicem un leu, si acesta sa aduca, sa intoarca, sa... parandaratizeze ceva mai mult decat valoarea initiala.
Exista, desigur, si investitia de/in imagine. De exemplu, nu reprezinti
Mercedes Benz, MAN sau Otokar si vrei sa vinzi autobuze bucurestenilor, dar te-mbraci in maiou si-n pantaloni scurti. Nici vorba! Cumperi niste stofe de Doamne ajuta si iti face un croitor costum "pe masura", care sa vina - vorba 'ceea - ca turnat.
Pui pe sub sacou o camasa de bumbac egiptean si o cravata de matase si, cu aceasta... investitie in imagine, te-ai inscris la licitatie.
Ce imagine vand soferii si vatmanii STB SA? In afara noilor autobuze turcesti, pe cea a unor tramvaie si "trolee" de pe care cade tabla? Care este... concurentul STB SA, astfel incat Societatea sa aiba nevoie de... o investitie in imagine, cum este considerata achizitia de uniforme?
Cat se poate de vizibil, fara analize, studii, cercetari de piata, singurul asa-zis concurent direct este
Metrorex, unde, de cand s-a pus pe sine "trenul galben fara cai", conductorii poarta uniforma, ca, na, prin subteran, e mai racoare si probabil ca nu (mai) exista trenuri fara instalatie de aer conditionat. Basca, nici conductorii nu au macazuri de schimbat in plina arsita, ploaie, ninsoare, lapovita sau ger.
Pe unde nu este retea de metrou - de exemplu, dupa aproape un deceniu (!) de neimpliniri marete, in Drumul Taberei - STB SA nu are concurent direct, adica, de pilda, o retea privata de maxi-taxi sau de autobuze.
Singurii concurenti... indirecti ai STB sunt mersul pe jos, mersul cu bicicleta/trotineta, serviciile de taximetrie (inclusiv cele care se pretind altceva) si mersul cu masina.
Citeste si:
Calatoriile cu mijloacele de transport ale STB vor putea fi platite direct cu cardul bancar contactless
In loc, intai de toate, sa asigure un transport in comun civilizat, sigur, punctual, scutit de inghesuiala - si care fusese promis de doamna primar general ca va fi gratuit (adica subventionat 100%, caci
nimic nu este, de fapt, gratuit) - STB da banii pe uniforme, camasi, cravate, esarfe. Bine ca nu s-a aruncat si la o licitatie de tichii de margaritar.
Foto: pexels.com