Ce fac oamenii de succes in prima ora dintr-o zi de munca
succesprima orajobmuncaserviciu clienticraig newmarksteve jobsappletonny robinsdavid karptumblr
Cat de mult conteaza prima ora din programul tau de lucru? Poate fi ora in care vezi totul cat se poate de clar, termini un lucru cu adevarat important si te focusezi pe latura umana a jobului. Ar fi mult mai eficient decat sa iti faci o lista de prioritati sau sa iti verifici emailurile.
Iti mai amintesti perioada aceea in care iti incepeai fiecare zi gandindu-te la orarul tau, stabilind cand te intalnesti cu prietenii si poate sa rezolvi cateva sarcini? Vremurile acestea au apus de ceva vreme. Mai precis, de cand ai iesit de pe portile liceului. Totusi, multi oameni de succes inca isi mai incep ziua intr-un mod asemanator. Si tu ar trebui sa faci la fel.
Prima ora a unei zile de lucru incepe un pic diferit pentru Craig Newmark de la Craigslist, pentru David Karp de la Tumblr, pentru speakerul motivational Tony Robbins, pentru scriitorul si bloggerul Brian Tracy. Intr-o analiza realizata de
Fast Company, iata ce recomanda acesti oameni pentru prima ora a unei zile obisnuite.
Nu-ti verifica emailul. Pe bune. Nu mai face asta!
David Karp, fondatorul Tumblr, isi impune sa nu-si verifice emailul pana in jurul orei 09.30 – 10.00. “Sa citesti emailurile acasa nu este productiv si nici nu te face sa te simti bine. Daca cineva are urgenta nevoie de mine la prima ora ma va suna sau imi va trimite un SMS”, explica el.
Daca ai neaparata nevoie sa te asiguri ca primesti mesajele importante, poti apela la o aplicatie care iti poate semnala pe telefon numai emailurile care au prioritate. In plus, este foarte bine sa le setezi asteptarile clientilor si colegilor care nu ar trebui sa se astepte la raspunsuri de la prima ora a zilei la sarcini pe care ti le trimit in afara programului de lucru.
Fii recunoscator
Tonny Robins, unul dintre cel mai bine vanduti autori, speakeri si traineri motivationali din lume, expert in psihologia succesului si a schimbarii si "antrenorul" de dezvoltare personala considera ca trebuie sa ne incepem ziua cu o "Ora a Puterii", cu "30 de minute de prosperitate" sau macar cu “15 minute de implinire”. Cea mai simpla varianta implica 10 minute pentru a-ti face o lista cu lucrurile pentru care esti recunoscator.
Mananca broasca aceea!
Cartea lui Brian Tracy referitoare la time-management – "
Eat That Frog" ("Mananca broasca aceea" - trad.) – isi revendica titlul de la o povestioara a lui Mark Twain care spune ca daca primul lucru pe care il faci dimineata este sa mananci o broasca vie o sa fii sigur ca o s-o ai cu tine toata ziua si nimic nu iti va mai parea urat. Urmand model parabolei lui Twain, fa ceva cu adevarat important inainte de a-ti citi emailurile. Scrie cu o seara inainte pe o foaie ce problema dificila vrei sa termini la prima ora din ziua urmatoare, aduna-ti materialele necesare, aduna-ti fortele si – la prima ora – treci la treaba. Iti vei incepe ziua cu o realizare pe care o vei avea cu tine cat va fi ziua de lunga.
Intreaba-te daca faci ceea ce iti doresti sa faci.
Sa te simti neimplinit la serviciu nu e ceva ce ar trebui sa realizezi dupa luni bune sau, mai rau, dupa ani buni. Urmeaza sfaturile pe care Steve Jobs, fondatorul Apple, le-a dat absolventilor universitatii Stanford: “Cand aveam 17 ani, am citit undeva urmatoarele: "Daca iti traiesti fiecare zi ca si cum ar fi ultima, pana la urma tot vei avea dreptate". Asta m-a influentat mult, iar de atunci, vreme de 33 de ani, m-am intrebat zilnic uitandu-ma in oglinda: "Daca astazi ar fi ultima zi din viata, as vrea sa fac ceea ce o sa fac astazi?". Si ori de cate ori raspunsul era negativ mai multe zile la rand, stiam ca trebuia sa schimb ceva”.
Serviciu clienti
Referindu-se la prima ora a zilei de munca, Craig Newmark, fondatorul Craigslist – o retea centralizata de comunitati online in care figureaza anunturi clasificate – spune doar doua cuvinte: "Serviciu clienti". Newmark isi incepe fiecare zi raspunzand plangerilor clientilor, curatand spamurile si, desi s-ar putea ocupa de altceva mai important, considera ca aceasta parte pur si simplu il ancoreaza in realitate.
Pentru fiecare dintre noi, ancorarea in realitate poate insemna altceva: fie pastrarea relatiilor cu oameni cu care ati lucrat in proiectele derulate in urma cu mai multi ani, fie sa interactionezi cu colegi pe care nu ii ai in echipa, fie sa te ocupi de partea umana a jobului tau, parte care se pierde adeseori printre prioritati si taskuri. Dar ocupa-te de "serviciu clienti" in fiecare zi si o sa-ti prinda foarte bine cand vei avea nevoie de ajutor. Si nu numai.