Cat au cheltuit romanii pentru noul an scolar
noul an scolarcheltuieli rechiziterechizite noibani scoalacost scoalabani rechizite
Studiul Back to School 2019, realizat de MKOR, arata ca romanii se straduiesc sa le asigure copiilor lor toate cele necesare, in noul an scolar. Cheltuielile pentru noul an scolar cresc odata cu trecerea copiilor dintr-un ciclu scolar in altul.
Daca, pentru un prescolar, bugetul mediu total se ridica la peste 1.740 de lei, pentru un elev de liceu, parintii cheltuiesc chiar si peste 2.650 de lei, in conditiile in care castigul salarial mediu net este de 3.119 lei lunar, conform datelor INS publicate in iunie 2019.
Potrivit studiului, cu ocazia inceperii noului an scolar, 9 din 10 copii vin la scoala cu haine si rechizite noi, obiecte pentru care sunt cheltuiti mai mult de un sfert din totalul banilor alocati pentru inceprea scolii.
Aproape 3 din 10 parinti investesc si in pregatirea spatiului de lucru pentru acasa, achizitionand diferite obiecte de mobilier, pentru care aloca cel putin 60 de lei.
Manualele scolare se afla pe lista de cumparaturi pentru doar 1 din 10 parinti, iar bugetul alocat pentru acestea creste odata cu ciclul de invatamant in care se afla elevii.
Astfel, daca in ciclul primar, manualele costa, in medie, 570 de lei, parintii unui elev de liceu ajung sa scoata din buzunar aproape 980 de lei pentru acestea. La gimnaziu, pe elevi manualele ii costa 680 de lei, in medie.
Pentru a face toate cumparaturile necesare cu ocazia inceputului de an scolar, parintii se indreapta in special catre magazinele fizice (53%), in timp ce 46% fac aceste cumparaturi atat online, cat si offline. Aproape jumatate dintre ei prefera hypermarketurile si supermarketurile, de unde pot completa aproape in intregime lista de cumparaturi pentru noul an scolar. Dintre acestea, preferate sunt Carrefour, Auchan, Lidl si Kaufland.
In fata ofertei foarte bogate de produse, parintii pun cel mai mare pret pe recomandarile cadrelor didactice, atunci cand aleg ce manuale si rechizite sa achizitioneze.
In general, calitatea produselor achizitionate este foarte importanta, parintii alegand pentru copiii lor produse care asigura durabilitate, dar si confort. Copiii au si ei un cuvant important de spus in selectia produselor de pe raft, acesta fiind chiar mai presus de criteriile legate de costuri.
Studiul s-a desfasurat prin metoda sondajului de opinie online (CAWI). Volumul esantionului a fost de 850 de copii intre 3 si 17 ani, inscrisi intr-o institutie de invatamant (intervievati prin proxy, parintii fiind cei chestionati).
Esantionul este reprezentativ la nivel national pentru populatia cu acces la internet, cu o marja de eroare de 3,4%, la un interval de incredere de 95%.