Atentie la produsele de post! Una scrie pe eticheta, alta mananci
anpcproduse de postcompozitieproduse expirateeticheta
De multe ori produsele de post nu sunt chiar asa "curate" cum ne lasa producatorul sa intelegem. Asta au constatat si inspectorii de la Protectia Consumatorilor, care au descoperit produse cu "ingrediente sfinte" sau care contineau grasimi animale, vandute ca produse de post.
Intr-o retea de magazine din Bucuresti, comisarii au constatat la comercializare produsele "Baigli cu nuca" si "Cornuri Luci", marca "Uau! Sunt ca si cele de acasa", in prezentarea carora se declara ca sunt pregatite cu "ingrediente sfinte", desi, conform compozitiei declarate, aceste sortimente contin si acid citric, aroma natural identica de unt, uleiuri hidrogenate.
Etichete care induc in eroare
La raionul alocat produselor de cofetarie dintr-o retea de magazine din Bucuresti a fost gasit expus la vanzare sortimentul "Ana Caramel", miniprajituri ambalate si etichetate in mod eronat in magazin cu ingredientele blat cacao insiropat, coniac, aroma de ciocolata, alune prajite, glazura ciocolata, desi conform etichetei emisa de producator, aplicata pe ambalajul de transport, produsul era denumit "Ana Post" si continea zahar, lamaie, ulei, praf de copt, faina, nuca, jeleu, astfel in realitate fiind comercializat un produs de post sub o alta denumire, implicit obtinut din alte ingrediente, inducand in eroare consumatorii, a precizat ANPC.
ANPC a verificat, in perioada 28 noiembrie - 2 decembrie, 494 de operatori economici, dintre care la 359 (73%) comisarii au constatat deficiente. ANPC a controlat peste 17,6 tone de produse alimentare, din care aproximativ noua tone (48%) nu se incadrau in prevederile legale privind protectia consumatorilor.
Produse expirate pe rafturi
Comisarii au gasit abateri la calitatea produselor, unele fiind expirate. Peste 20 la suta dintre produsele verificate nu ofereau consumatorilor informatiile obligatorii, care sa permita alegerea sortimentului dorit, lipsea eticheta, sau erau scrise unele mentiuni care puteau induce in eroare consumatorii, ca de exemplu folosirea unor denumiri ale preparatelor din carne precum snitel, parizer, salam, carnati, cremwursti la care s-a atasat sintagma "vegetal".
De exemplu, in Bucuresti se comercializa sub denumirea de iaurt de post, inscrisa pe eticheta de raft, un produs, "Desert din extract de soia fermentat cu adaos de cereale". In Alba Iulia se comercializeaza "cozonac de post", avand aplicat pe ambalaj o eticheta autocolanta in care se mentioneaza "produs de post", desi in rubrica de ingrediente este mentionat adaosul de zer praf, dezinformand astfel consumatorul asupra naturii si caracteristicii produsului, potrivit ANPC.