ANALIZA: IBM si Holocaustul, o pagina de istorie controversata
ibminternational business machinesholocaustnazismevreimoarte
Site-ul jewishvirtuallibrary.org publica un articol despre legatura dintre gigantul tehnologic IBM si Holocaustul pus la cale de nazisti. Materialul este semnat de Edwin Black, autorul celebrei carti "IBM and the Holocaust: The Strategic Alliance between Nazi Germany and America's Most Powerful Corporation".
Omenirea nu a observat, in mare parte, cum conceptul de informatie organizata la nivel complex a devenit mijloc pentru control social, arma de razboi si "harta" pentru distrugerea in masa a unor natiuni. Evenimentul care a marcat inceputul acestei ere "tehnologice" a fost situat in secolul trecut, la 30 iunie 1933, ziua in care Adolf Hitler a venit la putere in Germania. Hitler si ura sa fata de evrei au fost punctele de cotitura in contextul acestei "minuni intelectuale". Cucerirea sa a fost incurajata de setea pentru profit a unei corporatii americane uriase si presedintele sau faimos si autocrat, scrie Edwin Black. Compania s-a numit International Business Machines si presedintele ei era Thomas J. Watson.
Obsesia Fuhrerului vizavi de distrugerea evreilor era adanc impamantenita. Au existat inaintea lui tari si tirani. Totusi, pentru prima oara in istorie, antisemitismul avea automatizarea de partea sa. Hitler nu a fost singur. A avut ajutor.
In universul absurd al Holocaustului, profesionistii candva demni au devenit trupele lui Hitler. Oficialii politiei au renuntat la datoria lor civica si au inceput sa ii protejeze pe nazisti si sa agreseze evreii. Avocatii au reinventat justitia, pentru a face loc legilor antisemite. Doctorii au realizat experimente ingrozitoare si i-au ales pe cei apti pentru munca, care urmau sa lucreze pana la moarte; pentru "eficientizarea costurilor", multi au fost dusi in camera de gazare. Savantii si tehnicienii au pus la cale instrumente ale distrugerii in masa. Statisticienii s-au folosit de disciplina lor pentru a identifica victimele, protejand si justificand "beneficiile eradicarii", organizand persecutiile si chiar facand audit pentru a studia eficienta genocidului. Aici intra in joc IBM si subsidiarele sale de peste Ocean.
IBM a fost prinsa intr-o mantra nefireasca, imorala: daca poate fi dus la bun sfarsit, atunci trebuie dus la bun sfarsit. Pentru tehnocratul "orb", scrie Black in cartea sa, scopul scuza mijloacele. Uciderea evreilor a devenit mai putin importanta decat realizarea tehnica a IBM-ului, incurajata de fantasme despre profiturile obtinute peste mari si tari.
Un mecanism eficient
Cand Hitler a venit la putere, scopul nazistilor era acela de a-i identifica si de a-i distruge pe cei 600.000 de evrei din Germania. Pentru nazisti, evrei nu erau doar cei care practicau iudaismul, ci si cei cu sange evreiesc, indiferent de asimilare, casatorie intre rude, activitate religioase si chiar convertire la crestinism. Doar dupa identificarea evreilor acestia puteau fi prinsi, deposedati de bunuri, dusi in ghetouri mizere, deportati si in final, exterminati. Pentru a realiza un "recensamant" al evreilor din Europa, munca ar fi fost uriasa. Nazistii aveau nevoie de un "computer". In 1933, acesta nu exista.
Cand Reichul a pus la cale campanie sistematica de defragmentare a economiei evreiesti si apoi trimiterea acestor evrei europeni din casele lor in ghetouri, nu exista computerul. Cand Solutia Finala a presupus transportul "eficient" al victimelor din ghetourile europene pe caile ferate ale mortii, spre lagarele de exterminare, cu o temporizare atat de precisa, incat evreii coborau din vagon si erau dusi direct in camerele de gazare, nu exista computerul.
Exista insa un sistem cu cartele perforate IBM, precursorul computerului. IBM, prin subsidiara germana, "a transformat programul de exterminare a evreilor intr-o misiune tehnologica pentru companie, care dorea cu orice pret succesul", scrie Edwin Black. IBM Germania, folosind propriul echipament, a proiectat, executat si furnizat tehnologia pentru cel de-al Treilea Reich, in vederea automatizarii distrugerii umane in masa. Peste 2.000 de multi-masini au fost aduse in Germania si mii de asemenea aparate IBM salasluiau atunci in tarile cucerite de Hitler. Operatiunile cu cartele perforate au fost implementate in cele mai importante lagare de exterminare. Oamenii erau mutati din loc in loc, munciti pana la epuizare si ajungeau statistica.
IBM Germania, cunoscuta in acele vremuri drept Deutsche Hollerith Maschinen Gesellschaft (Dehomag), nu a vandut pur si simplu dispozitive cu cartele perforate si a plecat acasa. Subsidiara IBM, cu stiinta sediului central de la New York, a realizat aplicatii si dispozitive speciale pentru nazisti. Managementul principal al Dehomag era compus din nazisti entuziasti, care au fost arestati dupa razboi, pentru afilierea lor la partidul lui Hitler. IBM NY a stiut inca din 1933 ca actioneaza sub "stindardul" Partidului Nazist. Compania s-a folosit de relatiile cu nazistii pentru a-si imbunatati relatiile de afaceri cu Reich-ul lui Hitler, intr-o Europa dominata de Germania nazista.
Dehomag si alte subsidiare IBM au realizat la comanda aceste aplicatii. Tehnicienii trimiteau mostre de cartele perforate spre Reich, pana cand era acceptata o varianta finala. Cartelele puteau fi proiectate, imprimate si achizitionate doar de la IBM. Dispozitivele IBM nu erau vandute, ci inchiriate, mentinute si imbunatatite de IBM. Subsidiarele IBM i-au instruit pe ofiterii nazisti si ajutoarele lor din Europa, a deschis birouri si reprezentante in Europa nazista si a produs 1,5 miliarde cartele perforate pe an in Germania. Mai mult, dispozitivele fragile erau intretinute lunar, chiar daca se aflau in sau langa un lagar de concentrare. Sediul IBM Germania din Berlin a pastrat multe duplicate, un fel de backup modern de calculator.
"Am fost <<bantuit>> de o intrebare, la care raspunsul a fost greu de gasit. Germanii aveau intotdeauna listele cu numele evreilor. Instantaneu, apareau plutoanele SS ale mortii si intrau in oras, anuntandu-i pe cei vizati ca trebuie sa se prezinte la gara, pentru a fi deportati in Est. De unde procurau criminalii aceste liste? Timp de decenii, nimeni nu a stiut si putini au incercat sa obtina raspunsul", scrie Edwin Black.
Raspunsul? Din operatiunile de recensamant ale IBM Germania. IBM a fost infiintata in 1898 de inventatorul german Herman Hollerith, ca si companie de realizare a recensamantului. Recensamantul era activitatea sa. Dar cand IBM Germania a format o alianta filozofica si tehnologica cu Germania nazista, recensamantul si inregistrarea au luat o turnura nefericita. IBM Germania a inventat un recensamant in functie de rase, nu doar de afiliere religioasa, de legaturi de sange. Aici a intervenit Hitler. Evreii nu au fost doar numarati, ci si identificati.
Tot cu ajutorul "bazelor de date", Germania ii putea infometa pe evrei. Cei apti pentru munca in sclavie erau identificati si gestionati cu ajutorul cartelelor perforate. Cartelele erau folosite si la mersul trenurilor, care transportau oamenii spre destinatiile mortii. Reichsbahn-ul, caile ferate germane, cel mai mare client al Dehomag, raspundea in fata Fuhrer-ului. Dehomag a instalat dispozitive cu cartele perforate in toata Germania si Europa controlata de nazisti.
A stiut IBM de toate aceste nenorociri? In fiecare zi, timp de 12 ani, scrie Black. IBM prefera sa "nu stie" despre cel mai rau element, "don't ask, don't tell", si anume ordinul zilei. Desigur, dinamicitatea si contextul prieteniei dintre IBM si Germania nazista s-au schimbat de-a lungul celor 12 ani de existenta a Reich-ului... Sa nu ne hazardam. Holocaustul ar fi avut loc si fara IBM. Holocaustul n-a tinut mereu cont de "cartele", ci s-a desfasurat in forma sa cea mai "simpla", cu gloante in cap, marsuri ale mortii, masacre bazate pe inscrierile de pe o foaie scrisa cu creionul. Totusi, Hitler a fost ajutat de automatizare, in scopul sau de a ucide cat mai multi oameni, in cel mai scurt timp. Responsabilitatea ar fi trebuit asumata, de-a lungul istoriei, conchide autorul Edwin Black.