Designul de birou si creativitatea angajatilor . O relatie din ce in ce mai complexa si mai fructuoasa
birou cu potential creativ inaltbirou cu potential creativ scazutdesign de birouspatiul pentru caplucrul colaborativ
Trucurile de design pot ajuta mult la indeplinirea unor tipuri de activitati specifice la birou. Prin aceasta combinatie creste satisfactia, performanta, creativitatea si bunastarea psiho-fizica a angajatilor.
Majoritatea timpului dintr-o zi activa ne-o petrecem la serviciu, cu colegii . Iata de ce , cel putin pentru unii dintre noi, care doresc sa fie performanti, conteaza enorm mediul in care lucram . Acest mediu ne poate spori creativitatea, ne poate face sa nu obosim, sa lucram cu placere . Dar, ne poate induce si stari de stres, anxietate , oboseala si lipsa de idei . Sau chiar de agresivitate.
De aceea am sa va prezint informatiile dintr-un material recent care ne poate ajuta in umanizarea – subiectiva, pentru noi – a mediului de lucru. Materialul demonstreaza in ce mod subtil designul inteligent ne poate spori creativitatea si capacitatea generala de munca - “The subtle design tricks that help – and harm – creativity “ (Trucurile de design subtile care ne pot ajuta – sau deteriora – creativitatea)”, Bryan Borzykowski, BBC Capital, 4.07.2017.
Bryan spune : “ exista un corp din ce in ce mai important de cercetari care sugereaza ca iluminatul, culoarea zidurilor si inaltimea birourilor poate avea un mare impact asupra gandirii “(sn, nn).
Kay Sargent, director la HOK, firma de design global, accentueaza foarte bine ideea relatiei dintre aspectul biroului si performanta in munca :” oamenii au nevoie sa se simta confortabil si in siguranta pentru a-si aloca libertatea de a fi inovativi si creativi”.
Managerii interesati de performanta stiu ca exista “birouri cu potential creativ scazut” si “birouri cu potential creativ inalt”.
“Birourile cu potential creativ inalt” au niste caracteristici imprimate de design, foarte nete : au o complexitate redusa (ca organizare a spatiului, adica respira, sunt aerate), au multe plante, au o iluminare foarte buna, au multe ferestre, culori vii de ziduri si mobila, facilitati remarcabile de tehnica computerizata .
“Go green !”
Sally Augustin, psiholog de design environamnetal, sustine ca “ una din cele mai simple modalitati de a inspira creativitatea este o vopsea buna pe peretii birourilor”.
Foarte bune pentru stimularea creativitatii sunt culorile verde, albastru deschis si galben.
Este de evitat culoarea rosie. Pe termen scurt ea poate sa induca energie. Pe termen lung induce performante analitice scazute si sentimente de agresivitate .
Iluminarea starii de spirit
Sally Augustin spune ca si iluminarea influenteaza esential creativitatea . Problema este de a gasi un echilibru in ceea ce priveste intensitatea luminii . O zona prea putin iluminata te face sa cazi intr-o stare de letargie. O zona prea intens iluminata iti transmite o stare de anxietate. Intensitatea luminoasa care trebuie sa se rasfranga asupra unui birou unde lucreaza un om creativ este de 500 lucsi (este intensitatea de lumina a unui rasarit de soare intr-o zi senina).
Cea mai buna lumina este lumina naturala . In general lumina naturala are efecte benefice : tonus psihic bun, productivitate buna, somn bun in timpul noptii ceea ce implica un nivel de odihna satisfacator pentru munca.
Este de tinut cont, insa, si de ce spune Kay Sargent. Degeaba ai acces la o lumina naturala satisfacatoare daca ea se rasfrange pe niste ziduri de caramida . Ideal ar fi ca lumina sa puna in valoare lucruri verzi -ziduri verzi, plante – apa, lemn . Aceste elemente au impact pozitiv asupra orcarei persoane.
Este momentul in care imi aduc aminte de cea mai frumoasa sala de sport pe care vazut-o vreodata – un birou de lucru al sportivilor de inalta performanta. Era construita la Viborg, in Danemarca . Sala era pardosita cu stinghii lungi de lemn de stejar, lacuite. Prin mijlocul salii curgea un rau natural – sala s-a construit peste cursul lui . In mijlocul salii crestea un stejar urias, a carui coroana iesea prin acoperisul salii de sport , la cateva zeci de metri de sol. Intr-o latura a salii era aprins, intr-un semineu placat cu piatra necizelata, un foc mare .Trei din cele patru ziduri verticale erau din sticla . Aceasta sala iti transmitea , in mod natural, o energie debordanta si o stare psihica de optimism . Era, in plan spiritual si fizic, o intoarcere la elementele naturale ale vietii neintinate ,la care accede orice om normal. Aceasta sala de sport iti transmitea mesajul ca orice miracol este posbil, datorita omului intreprinzator. Asta si intentionau designerii danezi sa transmita.
Sally Augustin sustine ca de o importanta majora, in functie de munca care trebuie organizata, este culoarea luminii si caldura ei.
Astfel, in locurile de munca colaborative unde conteaza si creativitatea individuala , este bine sa ai o lumina calda, nu rece.
In locurile de munca unde oamenii lucreaza mai mult individual, gandesc analitic si trebuie sa fie creativi, este buna o lumina albastruie.
Intr-un studiu realizat de Universitatea Cornell s-a stabilit ca iluminarea indirecta are un impact mare asupra satisfactiei angajatilor si a productivitatii lor . Un impact mult mai mare decat lumina direcata, deschisa, parabolica pe care o regasim acum in majoritatea open-space-urilor.
Da-i spatiu, capului
Intr-un studiu realizat in 2007, de catre Carlson School of Management, Universitatea din Minnesota, John Meyers-Levy a stabilit ca un om este cu atat mai creativ cu cat are mai multi metri deasupara capului sau, pana la tavan : “ daca tavanul este inalt el genereaza ideea libertatii . Cand tavanul este jos, se induc stari de comprimare, presiune, incarcerare.”
Am simtit recent, pe pielea mea, aceasta trecere de la un birou/ spatiu cu tavanul jos la un birou/ spatiu cu tavanul inalt, si-i dau dreptate, intru totul , lui Mayers-Levy.
Tavanul inalt este una din explicatiile placerii oamenilor de a lucra, creativ, in marile spatii ale bibliotecilor publice .
Este de mentionat si un studiu facut de Edward Hall, in 1966 . El a comparat starile de spirit induse de capele si de catedrale. Capelele, fiind mici si scunde, transmiteau o stare de inlantuire, restrictie, constrangere. Catedralele, spatii uriase cu tavan inalt, inspirau un sentiment de libertate, de eliberare psihica si de comuniune cu universul.
Atunci, care este biroul ideal ?
Biroul ideal este acela pe care il concepi in functie de munca pe care o ai de realizat. In orice caz trebuie sa te gandesti la doua tipuri de spatii : cel privat, unde se desfasoara gandirea analitica si creativitatea individuala, si cel colaborativ, unde creativitatea izvoraste din colaborare. Toate trucurile de design mentionate mai sus se pot aplica , diferit , in aceste spatii.
Spor la design & creativitate !