Lucruri obligatoriu de stiut inainte de a va lansa in afaceri
start in afaceriantreprenoriatafaceri pe cont propriuidei de afaceri
In primul rand, de ce sa incepeti o afacere pe cont propriu? Pentru ca slujba actuala este nesigura? Pentru ca seful e insuportabil? Pentru ca v-ati saturat sa tot spuneti "Am avut dreptate!"? Pentru ca sunteti convins ca puteti oferi pe piata un produs sau un serviciu mai bun, la un pret competitiv? Pentru ca i-ati cunoscut pe potentialii dvs. concurenti si v-a frapat incompetenta lor? Pentru ca in felul acesta credeti ca veti castiga mai mult? Toate acestea pot fi motive solide. Dar inainte de a incepe o afacere trebuie facuta o analiza serioasa a propriei persoane, a propriilor calitati si defecte.
Sunteti in stare sa lucrati sub presiune saptamani intregi? Cum ati reactiona daca unii clienti nu v-ar plati luni la rand? Sunteti dispus ca, in anumite momente, sa indepliniti orice functie din compania dvs. – de la centralist la contabil, de la curier la vanzator? Sunteti in stare sa coordonati activitatea colaboratorilor? Aveti prieteni, cunoscuti sau fosti colegi la care sa puteti apela pentru o mana de ajutor? Sunteti dispus sa inlocuiti distractia din weekend cu munca pe rupte? Va deranjeaza faptul ca va trebui sa puneti mereu dorintele clientilor pe primul plan?
Daca vi se pare ca intreprinzatorul este o persoana care lucreaza unde vrea, cu cine vrea si cum vrea, lasati-o balta! Mai bine incercati sa va angajati undeva. Dupa cum explica Ben Cohen si Jerry Greenfield, fondatorii lantului de magazine de inghetata Ben & Jerry's, “cand esti angajat, poti sa te superi pe sef pentru ca ia masuri nefericite si afacerea merge prost. Dar cand seful esti tu, nu poti sa te superi pe nimeni in afara de tine.”
Sau poate va ganditi ca ati putea sa va organizati activitatea cu un program super-lejer de luni pana vineri. Si sa mergeti si la sala de fitness in pauza de pranz. Sau sa lucrati de unde vreti, prin Internet si telefon celular. Sau sa gasiti o persoana super-eficienta care sa se ocupe de partea comerciala si sa vanda pe rupte, motivata cu un comision nu foarte mare.
Treziti-va! Daca va ganditi serios sa intrati in afaceri, trebuie sa uitati aceste fantezii. Trecerea de la statutul de angajat la cel de intreprinzator este ca si cum ati iesi inot in largul marii dupa ce pana atunci v-ati balacit in cada: va confruntati cu tot felul de probleme noi si sunteti obligat sa le faceti fata. Altfel va inecati.
Ideea potrivita
Cum sa alegeti cat mai inspirat afacerea pe care se va baza viata dvs. de acum incolo? In nici un caz la intamplare. "As vrea sa lucrez pe cont propriu”, spun cate unii. “Dar sunt nehotarat daca sa deschid un restaurant, o spalatorie sau o agentie de publicitate". Iti declara, convinsi, ca vor sa lucreze pe cont propriu si apoi iti cer sugestii despre care ar fi cea mai buna afacere. Exact ca cineva care iti marturiseste ca vrea sa se casatoreasca si apoi te intreaba daca ai vreo prietena pe care sa i-o prezinti.
Ati deschide un restaurant daca nu sunteti in stare nici macar sa faceti un ou fiert? Desigur, ati putea angaja oameni care sa va ajute si sa va inlocuiasca in toate, dar, pe langa faptul ca ar trebuie sa dispuneti de un portofel burdusit, riscati sa nu aveti sensibilitatea care sa va faca sa intelegeti daca ceea ce propuneti este intr-adevar ceea ce asteapta clientul.
Mai ganditi-va. Construiti-va afacerea pe baza experientelor, capacitatilor si aptitudinilor dvs. si ale asociatilor dvs. Piata cere specializare si cunoasterea produsului sau serviciului pe care il propuneti, iar concurenta este nemiloasa.
Desigur, mereu exista ceva irational in inceperea unei afaceri – puteti fi pus uneori in situatia de a inventa profesii noi sau de a indeplini roluri noi – dar cunoasterea pietei este litera de lege. Analizati-va de sute de ori ideea. Nu va lasati amagiti de faptul ca, pe hartie, castigurile sunt fabuloase. Nu este deloc usor sa faci bani, este o adevarata aventura. Si nu va incredeti prea mult in analize si sondaje realizate dupa ureche, nici in sfaturile prietenilor si rudelor.
Singurul judecator suveran este piata, cea
adevarata. Iar lucrul care va poate ajuta, cu siguranta, este hotararea dvs. Alaturi de experienta si de flerul comercial, ea conteaza mai mult decat 1.000 de consilieri.
Ce spune familia dvs.?
Anuntati-va membrii familiei despre decizia dvs. de a intra in afaceri. Daca sotul (sotia) si copiii nu sunt pregatiti sa inteleaga ca de-acum incolo veti petrece mai putin timp cu ei, viata dvs. ar putea sa devina un infern. Nici nu va puteti inchipui cantitatea de munca pe care o presupune gestionarea unei afaceri in primii ani. Una este sa nasti un copil si alta e sa te ocupi de el in primii ani de viata.
E vorba de un angajament aproape total, unde va ramane prea putin timp ca sa va mai ganditi si la altceva in afara de munca. Poate ca intr-o zi va veti putea permite sa va petreceti sfarsiturile de saptamana in excursii relaxante, dar pana atunci sambetele si duminicile vor fi, cu siguranta, zile cu program normal de lucru. Cautati, daca este posibil, sa va atrageti familia in afacere, dar atentie: impartiti bine sarcinile tuturor si permiteti-le sa lucreze cu o mare autonomie. Altminteri, naufragiul este asigurat.
Atentie la alegerea asociatilor!
Nu va alegeti niciodata un partener numai pentru ca va este prieten – nu este indeajuns pentru a supravietui pe piata. Nu va alegeti un partener numai pentru ca si el este satul de seful lui si vrea sa-i arate de ce este in stare. Nu va alegeti ca partener un coleg care, ori de cate ori mergeti la masa, in timpul pauzei, nu face altceva decat sa se vaite de incompetenta sefului lui.
Partenerul ideal are o hotarare si o competenta egale cu ale dvs., eventual cu cunostinte usor diferite care le completeaza perfect pe ale dvs. Trebuie sa fie in stare sa va inlocuiasca in orice situatie (sau aproape), atat in domeniul comercial, cat si in cel administrativ. Fiecare ar trebui sa fie pentru celalalt un adevarat alter ego.
Amintiti-va ca veti petrece mai mult timp cu aceasta persoana decat cu sotul sau sotia, asa ca mai bine sa va certati inainte de a incepe o afacere decat dupa aceea. In orice caz, stabiliti foarte clar in statutul societatii cum se procedeaza in cazul in care exista opinii discordante.
Alegerea persoanelor potrivite
Cum sa puteti urmari toate activitatile intreprinderii (de la partea comerciala la cea administrativa) fara sa o luati razna? Ar fi o solutie: delegarea altor persoane. Adica sa puteti conta pe colaboratori si angajati. Este unul dintre aspectele cele mai delicate ale unei intreprinderi aflate la inceput.
Selectionarea colaboratorilor nu este o treaba usoara. Ar trebui cerute o flexibilitate extrema, hotarare si… pretentii financiare scazute. Legislatia muncii nu prea ajuta noile intreprinderi, impovarandu-le cu impozite, taxe si ingradiri adesea insuportabile. Si cine nu vrea sa incerce fiorul neprevazutului trebuie sa se bazeze pe colaborari ocazionale sau sa apeleze la propriul cerc de cunoscuti.
Dar de ce nu curg banii?
Soseste si ziua cea mare. Aveti actele firmei in servieta si va numiti intreprinzator. In momentul acesta ar trebui sa intelegeti ca, dincolo de cuvintele frumoase despre intreprinzatori si despre necesitatea de a crea noi locuri de munca, nimeni nu va va sprijini in vreun fel. Sunteti pe cont propriu.
Si prima lectie usturatoare pe care o veti invata este ca nimeni (sau aproape nimeni) nu va va plati la timpul stabilit. Puteti sa aveti drept clienti primele zece companii din lume, dar cu greu veti gasi pe extrasul de cont vreo urma a platilor efectuate de ele la termenele stabilite. Asa merg lucrurile.
Poate ca dvs. analizati saptamani intregi termenele de plata si formula de contract cea mai potrivita. Dar, la data mult asteptata a incasarii facturii, nu se va intampla nimic. Pentru a nu-l irita pe client, asteptati cateva zile sau chiar saptamani. Pana cand veti pune mana pe telefon si, in timp ce vorbiti de una si de alta, in mijlocul unor fraze de complezenta, il intrebati oarecum jenat pe interlocutorul dvs. daca poate sa controleze plata aceea care inca nu a ajuns...
Este inceputul unei spirale care cu greu se va opri. Bineinteles, si dvs. va veti adapta si-i veti plati cat mai tarziu posibil pe creditorii dvs., depasind sistematic toate termenele de plata, platind numai sub amenintare sau renegociind toate scadentele. Veti descoperi astfel ca recuperarea banilor este una din activitatile vitale ale noii dvs. intreprinderi si veti deveni mari negociatori cu persoanele responsabile de plati, cu care veti incerca sa folositi toate tonurile posibile, numai sa va plateasca.
In cazul in care unii nu va platesc (ipoteza deloc imposibila), pregatiti-va din punct de vedere psihologic si legal sa infruntati situatia. Va veti da seama cum legile si sistemul justitiei civile inclina hotarat in favoarea intreprinzatorilor insolvabili sau escroci.
Diferenta dintre numerar si profit
Numerarul firmei inseamna banii pe care ii aveti in cont sau la casierie. Numerar nu inseamna datorii pe care trebuie sa le incasati peste o anumita perioada de timp si nici obiecte de inventar existente in firma (calculatoare, mobilier, masini). E-adevarat, si acestea pot fi transformate, mai rapid sau mai lent, in numerar, dar pentru a va plati facturile curente sau impozitul aveti nevoie de bani-gheata.
Solutia pentru a evita situatiile neplacute legate de absenta numerarului consta in realizarea, periodic, a unor proiectii privind banii care vor intra si vor iesi din firma. Practic, trebuie sa anticipati ce vanzari si ce cheltuieli veti avea, specificand momentul in care banii vor veni sau vor pleca de la dvs.
Astfel, vanzarile pe credit catre clienti nu vor fi inregistrate pana cand clientii nu vor plati efectiv. La fel, cumpararile pe credit nu vor fi nici ele inregistrate pana cand nu veti onora facturile respective. Evident, aceste proiectii nu au cum sa fie foarte exacte (dvs. faceti doar niste anticipari), dar ele va pot da o imagine clara asupra momentelor cand e posibil sa ramaneti fara numerar.
Niciodata sa nu va culcati pe lauri
Este fundamental sa va alegeti bine furnizorii si sa stabiliti un raport de totala colaborare cu ei, pentru ca ei sunt adevarati parteneri. De calitatea produselor si serviciilor lor depinde toata afacerea dvs.
Dar lectia cea mai importanta, pe care nu ar trebui sa o uitati niciodata, este aceea de a nu va multumi cu ceea ce ati obtinut. Cel mai important client al dvs. ar putea sa va abandoneze de la o zi la alta sau sa nu va plateasca ultimele trei facturi. Trebuie deci sa fiti in masura sa-l inlocuiti.
Singura cale este aceea de a va dezvolta continuu afacerea. Mergeti in cautare de noi clienti. Faceti networking, vorbiti cu toata lumea despre activitatea dvs. si despre ceea ce aveti de oferit. Orice prilej este bun: in vacanta, la masa de revelion, in tren. Faceti schimb de carti de vizita cu alti intreprinzatori. Parcurgeti mereu un kilometru in plus fata de cat va este necesar si rezultatele se vor vedea. In orice domeniu.