Cum influenteaza retelele sociale mediul de afaceri romanesc

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum influenteaza retelele sociale mediul de afaceri romanesc Cum influenteaza retelele sociale mediul de afaceri romanesc
de Ana Tudor la 24 Feb. 2016 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
retele socialeafaceri romanesti

Retelele sociale au depasit de mult rolul unei simple socializari online intre persoane private. "Sa fii in retea" nu mai este doar un trend de generatie ci tot mai mult un fenomen global. De la invitatii la evenimente si vanzari de produse pana la castigarea mandatelor prezidentiale, retelele sociale au un spectru de utilitate important.

Tot mai mult studiat in universitati si mai adoptat in mediul de afaceri, acest fenomen are un impact ce merita inteles. La EY Romania facem de 3 ani studiul privind Impactul retelelor sociale asupra mediului de afaceri tocmai cu scopul de masura acest impact.

Constantin Magdalina, Knowledge Management Senior la EY Romania prezinta in acest material o selectie a analizei rezultatelor obtinute din administrarea in perioada 3-20 noiembrie 2015 a unui chestionar de 28 de intrebari la care au raspuns 270 de reprezentanti ai unor companii importante din Romania.

Utilizarea retelelor sociale in mediul de afaceri romanesc:


Promovarea companiei pe primul loc: In 2015, 74% dintre respondenti folosesc retelele sociale pentru promovarea companiei si planuiesc sa le utilizeze in continuare (procent in crestere de la 58% in 2014), in timp ce 13% dintre acestia spun ca nu le utilizeaza, insa planuiesc sa le utilizeze in perioada urmatoare (procent in scadere de la 28% in 2014). Procentul celor care nu folosesc retelele de socializare si nici nu intentioneaza sa le foloseasca pentru promovarea companiei este in scadere de la 13% in 2014 la 11% in 2015.

Facebook-ul este platforma numarul unu de comunicare in social media: Platforma “vedeta” si in 2015, in Romania, ramane Facebook cu 92% in coborare cu doar un procent fata de anul anterior. La nivel global Facebook conduce clasamentul celor mai utilizate platforme cu 93%. In Romania o crestere semnificativa de 14%  inregistreaza si LinkedIn, care la nivel global este pe locul 3 cu 71%, devansat de Twitter aflat pe locul 2 cu 79%. In plan local tot o crestere de 8%, inregistreaza YouTube, care la nivel global are o cota de 55%. In Romania a doua cea mai mare rata de crestere o inregistreaza Instagram de la 7% la 20% (36% la nivel global).

Companiile nu au o strategie pentru social media: In 2015, 44% dintre respondenti spun ca au o strategie cu privire la retelele de socializare la nivelul echipei de marketing (vs 46% in 2014), iar 21% au aceasta strategie integrata chiar la nivelul intregii companii (vs 19% in 2014), numai 2% o au numai la nivelul echipei comerciale (in scadere de la 7% in 2014). Pe de alta parte, procentul celor care recunosc ca nu au inca o strategie cu privire la retelele de socializare este in crestere de la 27% in 2014 la 32% in 2015.

Retelele de socializare sunt folosite de companii in medie de 2-3 ani: Cele mai multe companii romanesti (23%) folosesc retelele de socializare pentru activitati de promovare in medie de 2-3 ani, acestea fiind urmate de 20% dintre companiile respondente care spun ca utilizeaza social media de 1-2 ani. Nu mai putin de 16%, insa, sunt companii care folosesc retelele de socializare in mixul de marketing de sub un an. La celalalt capat al scalei de masurare sunt 22% dintre companii care spun ca utilizeaza social media de mai mult de 4 ani.

Firmele comunica prin social media 1-5 ore saptamanal: Comunicarea prin social media ocupa 1-5 ore din timpul saptamanal de lucru al majoritatii respondentilor (in crestere de la 54% in 2014 la 58% in 2015). Pe palierul 6-10 ore se mentine ponderea de 20%, in timp ce intervalul de 11-20 de ore a scazut de la 16% in 2014 la 9% in 2015. Totusi palierele superioare inregistreaza cresteri de 1-3%. La nivel global 33% dintre companii comunica prin retelele sociale in medie 1-5 ore pe saptamana, 25% intre 6-10 ore pe saptamana, in vreme ce 12% comunica prin social media intre 11-20 de ore saptamanal.

Frecventa de utilizare a retelelor de socializare a scazut semnificativ in ultimul an: In 2015 numai 36% din respondenti spun ca utilizeaza social media zilnic, cu 5% mai putin decat in 2014 si 13% mai putin fata de 2013. Cresc insa procentele celor care utilizeaza social media o data la 2-3 zile, de la 15% in 2013 si 23% in 2014, la 28% in 2015. De asemenea creste frecventa utilizarii saptamanale a comunicarii prin social media, de la 22% la 23%. Zona de rezistenta a celor care utilizeaza social media o data la cateva luni a scazut de la 9% in 2014 la numai 3% in 2015.  

Facebook este platforma preferata pentru sponsored ads: Retelele sociale cele mai folosite de respondenti pentru cresterea vizibilitatii prin ”sponsored ads” sunt: Facebook (74%), Google (47%) si LinkedIn (30%). Se observa ca pentru multe canale procentele din Romania sunt apropiate de cele identificate de studiul global “2015 Social Media Marketing Industry Report – How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses”.

Departamentul de Marketing coordoneaza activitatea firmei in social media: Chiar daca in scadere (de la 51% in 2014 la 46% in 2015), departamentul de marketing isi mentine locul in topul departamentelor care se ocupa de retelele de socializare. Totusi un procent semnificativ de 28% spun ca nu au un departament in cadrul firmei care se ocupa de comunicarea prin retelele de socializare. Exista si firme in care de aceasta activitate se ocupa un departament special dedicat comunicarii prin retelele sociale (12%), departament de HR (7%) sau de IT (1%). Dar cel mai important aspect este ca numai 12% dintre companii au un departament special dedicat comunicarii prin social media.

Firmele isi administreaza singure campaniile prin social media: Tot mai multi respondenti (in crestere de la 64% in 2014 la 75% in 2015) spun ca isi administreaza singuri campaniile pe retelele de socializare si tot mai putini apeleaza la servicii externe (in scadere de la 14% in 2014 la 6% in 2015).

Partea de design si dezvoltare a campaniilor se externalizeaza: Referitor la activitatile desfasurate pe retelele de socializare 46% dintre companii spun ca externalizeaza partea de design si dezvoltare, 23% externalizeaza partea de creare de continut, iar cate 16% externalizeaza cercetarea de piata  si relatiile publice (PR). Partea de strategie este externalizata de numai 10% dintre companii, in timp ce analizarea statusurilor este tinuta in house de nu mai putin de 90% din firme.

Firmele nu masoara randamentul investitiilor in social media: In 2015, ponderea respondentilor “indecisi” cu privire la masurarea randamentului investitiilor in social media ale companiei scade (de la 52% in 2014 la 41% in 2015) in favoarea celor care sunt “total de acord” (crestere de la 6% in 2014 la 18% in 2015) si “de acord” (crestere de la 28% in 2014 la 31% in 2015). In 2015, doar 10% au raspuns ca sunt in “dezacord” sau “dezacord total” in legatura cu posibilitatea companiei de a masura randamentul investitiilor in activitatile de pe retelele de socializare, comparativ cu 14% in 2014.

 Constantin Magdalina, Knowledge Management Senior la EY Romania arata ca sociosfera online personalizeaza relatia companiilor cu utilizatorii retelelor sociale. Pentru companii, construirea unei identitati online care sa-l faca pe consumator sa le prefere este esentiala dar nu lipsita de riscuri. Consecventa mesajului transmis, utilizarea frecventa, strategia diferentiata de comunicare pe canalele relevante si scopul masurabil al activitatilor pe retelele sociale pot genera respingerea sau acceptarea brandului. Feedback-ul consumatorilor este vital. Folosita relevant, social media ajuta companiile sa fie actuale.    

Sursa: EY Romania
Editorialist Manager.ro
9 ani de experienta in domeniul editorial
adresa de email: mariat@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Criza economica bate la usa: companiile germane din Romania trag un semnal de alarma!
Companii

Criza economica bate la usa: companiile germane din Romania trag un semnal de alarma!

today22 Nov. 2024
Munca de acasa devine un lux pentru tot mai multi angajati din Romania
Companii

Munca de acasa devine un lux pentru tot mai multi angajati din Romania

today22 Nov. 2024
Amnistia fiscala scoate la iveala problemele financiare ale romanilor. 150.000 de contribuabili au nevoie de ajutor pentru a-si plati datoriile
Ultimele stiri economice

Amnistia fiscala scoate la iveala problemele financiare ale romanilor. 150.000 de contribuabili au nevoie de ajutor pentru a-si plati datoriile

today22 Nov. 2024
De unde vine fascinatia oamenilor pentru aur?
Cultura generala

De unde vine fascinatia oamenilor pentru aur?

today22 Nov. 2024
Scapam de IBAN! Cum poti sa faci plati doar cu numarul de telefon la bancile din Romania
Financiar-Bancar

Scapam de IBAN! Cum poti sa faci plati doar cu numarul de telefon la bancile din Romania

today22 Nov. 2024
Sfaturile unui expert financiar pentru familiile din Romania: nu va bazati pe un singur venit care va intra in casa, e o mare greseala!
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Sfaturile unui expert financiar pentru familiile din Romania: nu va bazati pe un singur venit care va intra in casa, e o mare greseala!

today21 Nov. 2024
Cum sa platesti facturi mai mici la caldura in iarna lui 2024, daca ai centrala termica pe gaz: trucul instalatorilor
Casa si gradina

Cum sa platesti facturi mai mici la caldura in iarna lui 2024, daca ai centrala termica pe gaz: trucul instalatorilor

today21 Nov. 2024
Noi reglementari: cum se colecteaza medicamente expirate
Life Style

Noi reglementari: cum se colecteaza medicamente expirate

today21 Nov. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016
Audit gratuit - Gazduire web 12 luni cadou - Fokus Digital Services

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Amnistia fiscala scoate la iveala problemele financiare ale romanilor. 150.000 de contribuabili au nevoie de ajutor pentru a-si plati datoriile
Ultimele stiri economice

Amnistia fiscala scoate la iveala problemele financiare ale romanilor. 150.000 de contribuabili au nevoie de ajutor pentru a-si plati datoriile

today22 Nov. 2024
De unde vine fascinatia oamenilor pentru aur?
Cultura generala

De unde vine fascinatia oamenilor pentru aur?

today22 Nov. 2024
Scapam de IBAN! Cum poti sa faci plati doar cu numarul de telefon la bancile din Romania
Financiar-Bancar

Scapam de IBAN! Cum poti sa faci plati doar cu numarul de telefon la bancile din Romania

today22 Nov. 2024
Sfaturile unui expert financiar pentru familiile din Romania: nu va bazati pe un singur venit care va intra in casa, e o mare greseala!
Banii tai - sectiune de educatie...

Sfaturile unui expert financiar pentru familiile din Romania: nu va bazati pe un singur venit care va intra in casa, e o mare greseala!

today21 Nov. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x