Ce propune Consiliul Concurentei pentru eficientizarea competitiei pe piata serviciilor de asistenta medicala
asistenta medicalaconsiliul concurenteimedici de familie
Consiliul Concurentei a publicat raportul anchetei sectoriale privind serviciile de asistenta medicala din Romania si activitatile conexe acestora, care cuprinde propuneri pentru imbunatatirea concurentei in domeniu.
Astfel, in ce priveste activitatea medicilor de familie in cadrul cabinetelor proprii, concurenta se manifesta in functie de preferintele proprii ale pacientului in alegerea medicului de familie. Ca urmare, oferta de servicii medicale prestate in cadrul acestor cabinete ar trebui sa fie singurul aspect care sa influenteze numarul persoanelor asigurate aflate pe lista unui cabinet de medicina de familie.
Stabilirea numarul minim de persoane asigurate pe listele medicilor de familie, in mediul rural, este hotarat pentru fiecare unitate administrativ teritoriala de catre o comisie.
Totodata, conform reglementarilor in vigoare, Casa de asigurari de sanatate denunta unilateral contractul incheiat cu cabinetele medicale care, timp de 6 luni consecutiv, au un numar de persoane asigurate mai mic de 20% din numarul minim stabilit.
Autoritatea de concurenta considera ca stabilirea unui numar minim de asigurati/medic de familie poate reprezenta restrictionarea, pe o perioada mare de timp, a dreptului exercitarii profesiei pentru medicii de familie care vor sa intre in sistem.
Ca urmare, recomanda Ministerului Sanatatii si Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNSAS) modificarea prevederilor referitoare la stabilirea unui numar minim de persoane asigurate per cabinet de medicina de familie si a reglementarilor care
vizeaza denuntarea unilaterala de catre CNAS a contractelor incheiate cu cabinetele de medicina de familie.
Numarul minim de persoane asigurate inscrise pe listele medicilor de familie din mediul rural este stabilit de catre o comisie ce are in componenta si patronatele judetene ale medicilor de familie, respectiv asociatiile profesionale judetene ale medicilor de familie.
In prezent, aceste organizatii au rol decident in privinta numarului minim de persoane asigurate pe listele mentionate. Deoarece
afilierea medicului de familie la una dintre aceste organizatii este facultativa, Consiliul Concurentei propune constituirea comisiilor doar din reprezentanti ai caselor de asigurari de sanatate si ai directiilor de sanatate publica, in timp ce asociatiile profesionale urmand sa aiba doar rol consultativ.
Cabinetele de libera practica ce realizeaza activitati de asistenta medico-balneara si de recuperare pot sa isi desfasoare activitatea numai in acele localitati in care nu exista spitale care au in ambulatoriul de specialitate acest tip de cabinete.
Autoritatea de Concurenta considera ca aceste reglementari creeaza o bariera majora la intrarea pe piata si reprezinta o posibila restrangere a concurentei si, ca urmare, recomanda eliminarea acestora.
O alta recomandare importanta se refera la elaborarea unor reglementari prin care sa se stabileasca, la nivel national, o lista exhausiva care sa cuprinda serviciile medicale ce vizeaza eliberarea de acte medicale solicitantilor asigurati pe care un cabinet medical le poate desfasura contra cost.
Exemple de astfel de servicii medicale contra cost sunt eliberarea dovezii de vaccinare, adeverinte boli cornice, informatii cu privire la starea de sanatate pentru scoala de soferi etc.
In urma indiciilor aparute in cadrul acestei anchetei sectoariale, Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe piata serviciilor medicale nedecontate de Casa Nationala Asigurari de Sanatate si platite direct de consumatori. Investigatia se refera la o posibila intelegere anticoncurentiala intre Societatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie (inclusiv filialele judetene afiliate acestora) pentru stabilirea in comun a tarifelor pentru diverse servicii medicale care nu sunt decontate de CNAS si care sunt platite direct de consumatori.
In cadrul investigatiei, au fost efectuate inspectii inopinate la sediile Societatii Nationale de Medicina Familiei (SNMF) si ale Federatiei Nationale a Patronatelor Medicilor de Familie din municipiul Bucuresti si din tara.
Documentele ridicate in cadrul inspectiilor se afla in analiza autoritatii de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei. Inspectiile inopinate constituie o etapa preliminara a investigatiei, iar efectuarea lor nu reprezinta o antepronuntare a Consiliului Concurentei in ceea ce priveste existenta unei incalcari a Legii concurentei.