Unii angajati reprezinta "coloana vertebrala" a companiei tale; in cazul companiilor mici, mai ales in cel al companiilor cu maxim 50 de angajati, rolul lor devine aproape crucial, oferind un echilibru corect intre aptitudini si caractere, avand capacitatea de a ridica sau falimenta o afacere. Cea mai buna strategie de afaceri din lume este egala cu zero, daca nu dispui de angajatii corespunzatori, care sa puna visurile in aplicare. Tocmai de aceea, este necesara o analiza a fiecarui potential angajat, astfel incat sa ii gasim pe cei mai buni. Cand vine vorba de figurile dominante ale companiei tale, exista cinci tipuri de angajati, care nu trebuie sa iti lipseasca:
1. Angajatul Mentor:
Multe companii mici nu dispun de programe de training, disponibile doar companiilor mari, dar asta nu inseamna ca angajatii ucenici nu vor avea oportunitatea de a invata ceva la locul de munca. Din fericire, exista unii oameni "nascuti" parca pentru a-i invata blajin pe ceilalti - chiar daca nu discutam despre o sala de clasa. Cand ai la indemana angajati gata sa le transmita si celorlalti cunostintele lor, lucrurile vor merge in directia mult visata. Acestia elimina nevoia angajarii unor traineri specializati (si de obicei scumpi) si ofera o stratificare a atributiilor din companie.
Acestia "profesori" din cadrul companiei pot trece dincolo de aptitudinile tehnice si le pot transmite celorlalti lucruri absolut necesare - cultura, procedeele, strategia companiei respective. Educatia profesionala ajuta la "cresterea" unei noi generatii de lideri in companie, care pot fi inclusi in planul de succesiune, un moment de cotitura pentru orice afacere.
2. Angajatul Dornic Sa Invete Cat Mai Multe Lucruri:
Nu oricine s-a nascut pentru a conduce. La fel de importanti sunt angajatii care pun pasiune in munca lor, care vor sa invete si mai mult. Asemenea angajati nu sunt multumiti cu o bruma de cunostinte profesionale. Ei vor sa invete incontinuu, fie ca vorbim de munca, cursuri de training sau chiar cursuri universitare. Acestia ii inspira si pe ceilalti sa invete mai mult.
3. Angajatul "Multifunctional":
Angajatii pot avea diverse functii - de la CEO la manager HR. Angajatii care stiu sa faca mai multe lucruri in acelasi timp vor fi de nepretuit. Ei devin indispensabili pentru sefi. In timp ce acestia din urma se vor concentra asupra strategiei si cresterii, angajatii "multifunctionali" vor prelua o parte din atributiile lor.
4. Angajatul Care Ridica Moralul Colegilor:
Multe companii incearca sa ramana la suprafata marii involburate a business-ului. Cand lucrezi pentru o firma care intampina probleme financiare, acest lucru te afecteaza in mod direct. Ai nevoie de un prieten, cineva cu zambetul pe buze, un coleg care vede jumatate plina a paharului si decide sa o beti impreuna. Desigur, soarta companiei ar putea ramane aceeasi, dar macar nu iti vei eroda psihicul intr-o maniera iremediabila.
5. Angajatul Rebel:
Angajatii care spun mereu "DA" in fata sefului (yesmenii) nu reprezinta neaparat "o boala" a companiilor, dar e bine sa ai in jur oameni care nu se tem sa iti spuna ca mergi pe un drum gresit. Nu te lasa pe mainile yesmenilor, nu te increde in spusele lor. Promoveaza un mediu de lucru unde dezbaterile sunt sanatoase si discutiile libere, astfel incat sa stii mereu incotro vei "vira". Ai nevoie de un simt al realitatii, pe care yesmenii nu ti-l pot oferi.