Editorial Florin Campeanu: Apple sau cum a disparut elefantul de pe scena
appleiphonenokiahtclgsamsungmotorolasmartphonetelefoane
Am invatat ca oamenii de afaceri se impart in trei categorii: geniali, normali si slabi. Cei slabi dau faliment, cei normali dezvolta un business decent, iar cei geniali - putini, e drept - schimba lumea pentru totdeauna.
Cand oamenii de afaceri geniali mai au si talent managerial, reteta intrarii in cartea de istorie e deja scrisa. Este cazul lui Steve Jobs, un domn care in aceste zile nu sta prea bine cu sanatatea. Motiv pentru care ii urez din tot sufletul "Insanatosire grabnica"! La cat de puternic este mental Jobs, cu siguranta va trece si peste aceasta incercare.
Oricat de mult as fi impotriva sistemelor inchise - gen iTunes si AppStore - trebuie sa ma inclin in fata unei evidente: Apple a schimbat dramatic modul in care comunicam, ne distram, facem afaceri, ne indragostim sau ascultam muzica. Acum 11 ani, un bun prieten, programator, s-a intors din Elvetia cu un fel de telefon-computer produs de HP. Similar celor de la Palm, o companie demna de o soarta mai buna. Cu sistem de operare Windows si cu sim inserat, telefonul mi s-a parut fabulos. Nu m-am dezlipit de el o ora si m-am intrebat cat va trece pana cand va cuceri lumea. Desi au inceput de jos, dintr-un garaj, si au ajuns sus - chiar foarte sus - cei doi fondatori ai Hewlett-Packard au uitat un amanunt esential in business: marketingul este totul. Asadar, smartphone-ul lor a ramas piesa de muzeu. N-a cucerit lumea. HP a ramas cu imprimantele, computerele si serverele. Bune si ele.
Au trecut 5-6 ani. Revenit la conducerea Apple dupa un exil comandat de o parte din actionari, Steve Jobs a luat, probabil, acel telefon in mana (sau unul similar) si si-a intrebat angajatii, in stilul propriu: "Oameni buni, ce vedeti aici?". La fel de probabil, angajatii i-au raspuns: "Un Palmtop". "Gresit!", a replicat Jobs. "Acesta este viitorul! Un viitor in care vad foarte multe miliarde de dolari profit pentru Apple"! "Asa sa fie!" i-au zis angajatii, pe principiul romanesc "Asa sa-i ramana numele"! Dupa care, Steve a intrat pe Google (ce ironie!) si a cautat niste furnizori de componente in China. I-a gasit in mai putin de 5 minute, asa ca s-a apucat de treaba. Nu a reinventat roata (ea fusese deja inventata de Palm, Nokia, Sony, HP si DynaVox), ci a perfectionat-o. I-a pus un ecran tactil, care le-a luat mintile utilizatorilor. I-a instalat un sistem de operare imposibil cu iconite simpatice si cam atat. I-a pus cea mai ieftina conexiune Wi-Fi de pe piata pe principiul "un dolar economisit la fiecare telefon inseamna profit de milioane la milioane de telefoane vandute...". Apoi, ca tacamul sa fie complet, a inchis toata constructia intr-un sistem propriu: AppStore. Un sistem in care nimeni nu a crezut la inceput, dar un sistem care genereaza miliarde de dolari anual. Apoi telefonului i-a dat un nume: iPhone.
Steve Jobs si-a pus blugii si camasa "a buna", cum se spune pe la tara. S-a urcat pe scena de la Moscone Center in San Francisco, unde sala mare are 6,500 de locuri. In fata unei multimi de ziaristi si specialisti din toata lumea, Steve si-a inceput numarul de magie. Intr-un clasament al celor mai buni vorbitori din toate timpurile, Jobs e in primii 3. Pentru ca respecta intotdeauna un principiu simplu: anunti un singur lucru, o data. "I give you iPhone!" s-a auzit ca o sentinta vocea barbatului cu barba carunta, incaltat in pantofi sport (destul de uzati). Audienta a ramas fara glas. Cu o strategie de promovare magistrala, Apple a facut spectacol la fiecare lansare, in fiecare tara. Pentru ca iPhone nu s-a vandut asa, la tot poporul, de la inceput. Oamenii trebuie sa astepte pentru ca fructul oprit este mai dorit si mai bun. Cozi interminabile, stocuri limitate, plata doar cu cardul - ca sa ti se ia datele, desigur. iPhone a rupt in doua piata, in toate variantele sale. O piata pe care, doamnelor si domnilor, nu sunt, totusi, prea multi necunoscuti...
Din birourile lor frumoase si imense, sefii de la Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG, Motorola (mai puneti voi 2-3 nume, va rog) s-au uitat la prezentarea lui Steve Jobs la televizor. De fapt, ca la televizor. Incapabili sa inteleaga, pe moment, ce li se intampla, au ramas cantonati in rutina ultimilor 3-4 ani: telefoane frumoase, bune, dar... neinteligente. S-au repliat cu greu, insa distanta e greu de recuperat.
Pe o piata pe care nimeni nu credea ca sa va intampla ceva major prea repede, Apple a venit si a schimbat regulile jocului. A aratat inca o data cat de importanta este imaginea. Cat de important este sa vinzi inteligent. Sa creezi mult fum, sa faci sa dispara elefantul din fata spectatorilor. Sa uiti terminale prin baruri, despre care sa se scrie mii de pagini a doua zi. Sa vii si sa spui, halucinant, cand se descopera o problema cu antena: "Nu-l tineti voi corect, telefonul nu are nici o problema"! No comment.
Din minusculul sau birou, din Santa Clara, California, Steve Jobs a privit relaxat cum a schimbat lumea. Pentru totdeauna. Sud-coreeni de la Samsung s-au trezit primii. Galaxy S i-a administrat un upercut lui iPhone 3. Apple a replicat cu iPhone 4. LG s-a inscris timid in cursa cu Optimus One. Toata lumea spune ca sistemul de operare Android este mai bun decat cel oferit de Apple. Insa toata lumea e innebunita de iPhone. Caz inchis, cum ar spune politistul de la criminalistica.
Peste toata povestea mea despre succes de mai sus, vine stirea cu topul celor 5 producatori mondiali de telefoane mobile. Pe primul loc e Nokia, cu o cota de piata de 30,8%. Pe doi e Samsung, cu 20,1%. Pe 3 e LG, cu 7,6%. Pe 4, semi-necunoscutii de la ZTE, cu 4,2%. Daca era Top 3, Apple nu intra in el. E pe 5, cu 4% din piata. La capitolul imagine si profit, Apple ii bate pe toti, de la 1 la 4. Pentru ca nu-i usor sa faci sa dispara elefantul, asa cum spuneam, mai ales in fata unei audiente care se pricepe la astfel de afaceri.
Cu acea cota de piata de 30,8%, daca nu este atenta, Nokia poate sa dispara in 4-5 ani precum... elefantul. Una e sa vinzi telefoane cu 10 taste in Africa si America de Sud si alta sa produci pe banda smartphone-uri. Sa inventezi piata. Avantajul major al unei firme imense este ca are o stabilitate de invidiat. Insa si o inertie pe masura. Mingea e in terenul Nokia, Samsung, LG, Motorola, HTC si Sony Ericsson. Samsung a tras un sut. Sa vedem cine se va incumeta sa inscrie in jocul cu Apple. Un joc pe care, dintr-un pat de spital, slabit fizic, dar mai puternic ca niciodata psihic, Steve Jobs il joaca pe un iPhone.