Climatul de consum european a crescut considerabil spre sfarsitul lui 2015
consum europaconsum romaniagfkvenituri romani
Potrivit studiului GfK Climatul de consum in Europa pentru al patrulea trimestru al anului 2015, climatul de consum pentru Uniunea Europeana a crescut cu 1,9 puncte, la 12,2 puncte.
In cele mai multe tari europene, atitudinea consumatorilor a oscilat in trimestrul al patrulea din 2015. In prima faza, subiectul dominant a fost fluxul neintrerupt al refugiatilor din zonele de criza din Orientul Apropiat si Africa de Nord.
Cum pot fi impartiti refugiatii in mod echitabil in Europa? Cum pot fi integrati cat mai bine in societate? Este posibila, de fapt, integrarea unui numar atat de mare de refugiati?
Aceste intrebari au influentat, in prima faza, viziunea consumatorilor din cateva tari cu privire la evolutia sociala si economica a urmatoarelor luni.
Acest subiect a influentat, insa, doar tarile prin care trecea fluxul de imigranti.
In Germania, Austria, Danemarca si Suedia, tari de destinatie deosebit de ravnite de refugiati, discutia privind posibilitatea integrarii eficiente in societate a atator oameni a devenit tot mai critica.
Populatia a fost zguduita de atentatele de la Paris din noiembrie si de alertele teroriste declansate imediat dupa aceea in Germania.
Doar spre final de an, au inceput sa castige importanta indicatorii economici pozitivi din intreaga Europa.
Puterea economica a crescut in aproape toate tarile monitorizate. Datorita preturilor reduse ale titeiului si energiei, precum si inflatiei aproape inexistente, consumatorii raman cu mai multi bani in portofele pe care ii pot cheltui pe alte lucruri.
De asemenea, anul trecut, a scazut considerabil si numarul somerilor, in aproape toate tarile. Acest lucru inseamna ca sunt mai multi cei care reusesc sa duca un trai decent si mai putini cei care se tem de pierderea locului de munca.
Aceste aspecte pozitive s-au oglindit si in perspectivele europenilor cu privire la cresterea economica si a veniturilor. Influentele pozitive nu au fost de ajuns, mai cu seama in (fostele) tari afectate de criza, pentru a imbunatati apetitul de cumparare al oamenilor.
In aceste tari, banii disponibili in gospodarii aproape ca nu ajung pentru acoperirea necesitatilor zilnice.
In ceea ce priveste Romania, desi economia a crescut considerabil anul trecut, perspectivele economice ale consumatorilor romani au scazut in decembrie 2015 la 10,6 puncte, de la 17,7, in urma cu un an.
Perspectivele economice in scadere au avut o influenta negativa asupra asteptarilor consumatorilor privind veniturile.
Indicatorul a scazut fata de trimestrul anterior cu 6,4 puncte, ajungand la 14,9 puncte atingand din nou valoarea anului anterior.
Veniturile romanilor ajung in continuare doar in oarecare masura pentru acoperirea necesitatilor zilnice. Astfel, inclinatia spre consum nu s-a modificat cu mult nici in trimestrul al patrulea.
Aceasta a scazut, in decembrie, cu alte 1,2 puncte, ajungand la valoarea de -7,6 puncte.
Rezultatele studiului GfK Climatul de consum in Europa au la baza un sondaj al consumatorilor efectuat la cererea Comisiei Europene in toate tarile Uniunii Europene.
Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de tari. Aceste persoane sunt reprezentative pentru populatia adulta din UE.