Romanii consuma anual peste 2 milioane de tone de paine
productie paineconsum paineevaziune fiscala panificatie
2 milioane de tone inseamna in jur de 100 kg pe cap de locuitor, adica de 7 ori mai mult decat consumul din Marea Britanie (14 kg) si aproape dublu fata de cel din Olanda (58 kg). Mai performanti decat noi la acest capitol nu sunt decat albanezii si bulgarii. Suntem, asadar, mari amatori de paine, iar lucrul acesta se vede si in cifra de afaceri de 1,2 miliarde de euro anual, inregistrata de cei cca 5.000 de producatori autorizati din acest sector.
In Romania, painea este alimentul national. Copiii invata de mici sa puna paine in ciorba, felia de paine cu unt si cu dulceata constituie micul dejun clasic, cosul cu paine este primul lucru pe care ni-l aduce chelnerul atunci cand luam masa la restaurant.
Preferinta noastra pentru acest aliment isi are probabil radacinile pe vremea comunismului, cand painea era singurul produs care se gasea cat de cat pe piata si care, pentru a tine de foame, era combinat practic cu orice, inclusiv cu struguri sau cu pepene. Nu e de mirare ca in acea perioada consumul anual de paine se ridica la 130 kg pe cap de locuitor.
Apoi, dupa 1989, acest consum a inceput sa scada. De vina au fost atat chipsurile, covrigii, produsele de patiserie sau cele de tip fast-food (hamburger, shaorma) care au inundat piata dupa Revolutie si care au creat concurenta, cat si anumite masuri ale Guvernului, cum ar fi majorarea TVA-ului de la 19% la 24%, la 1 iulie 2010 (s-a produs atunci, oficial, o scadere cu 15% a consumului de paine).
Chiar si asa insa, cu cele 100 kg pe cap de locuitor inregistrate in momentul de fata ne situam intre primele trei tari din Europa in ceea ce priveste piata acestui produs.
Dar, paradoxal, in ciuda scaderii cantitatii de paine consumate, cifra de afaceri a acestui sector a crescut, chiar si in perioada de recesiune. Fenomenul se explica prin schimbarea obiceiurilor de consum si prin reorientarea publicului spre varietati mai sanatoase de paine, dar mai scumpe (paine neagra, integrala, cu germeni, cu tarate etc.).
Franzela alba, neambalata, domina in continuare vanzarile, dar painea feliata, ambalata, vine tare din urma, datorita unor avantaje clare: este mai igienica, mai usor de manevrat, mai bogata in vitamine, are un termen de valabilitate mai mare si, in plus, respecta necesitatea alinierii sectorului panificatiei la normele europene de siguranta a alimentelor.
Putem vorbi chiar de un mic razboi intre painea traditionala si alte sortimente. Trei dintre principalii producatori de paine din Romania – Pambac Bacau, Dobrogea Group si Vel Pitar – au trecut deja la dezvoltarea puternica de produse premium, de la painea feliata la cea cu minerale, fara E-uri si cu aport caloric redus. Motivul acestui mic razboi este acelasi cu cel mentionat mai sus: consumul de paine a scazut, nu numai in Romania, ci peste tot in Europa, si, in consecinta, prezenta acestui produs in cosul zilnic nu mai este acum de la sine inteleasa, asa cum era in trecut.
In aceste conditii, se apreciaza ca in 3-5 ani piata autohtona de panificatie va scadea cantitativ cu 3%-5%, dar va creste ca valoare cu 10%-15% (sortimentele vandute vor fi mai scumpe), urmand totodata trendurile din Occident: consolidarea sectorului prin restrangerea numarului de producatori si disparitia brutariilor mici si neperformante, cresterea ponderii sortimentelor speciale si a painii ambalate, scaderea consumului de paine pe cap de locuitor.
Ca o paranteza, o mentiune speciala trebuie facuta si pentru piata biscuitilor: estimata la 190.000 de tone pe an si la o valoare de 60 de milioane de euro, aceasta piata a fost in ultimii ani una dintre cele mai dinamice din industria alimentara, datorita noilor companii intrate pe acest segment, fie prin productie proprie, fie prin intermediul importurilor.
Dincolo insa de tendinte si de preferintele consumatorilor, exista totusi o mare problema a acestui sector, care nu va putea fi rezolvata prea usor:
evaziunea fiscala. Painea se vinde repede, in cantitati mari si fara bon fiscal (in majoritatea cazurilor) si de-aceea vanzarile reale sunt practic imposibil de urmarit. Potrivit estimarilor facute de patronatele din industria de morarit si panificatie, cantitatea de paine neinregistrata se ridica anual la 1,56 milioane de tone, ceea ce inseamna 72% din productia totala de paine.
Acesta este si motivul pentru care exista diferente enorme intre datele oficiale ale Institutului National de Statistica (INS), care indica un consum lunar de paine de numai 45.000-50.000 de tone, si cele estimate de patronatele din domeniu (180.000 de tone), bazate pe nivelul productiei. Bugetul statului pierde astfel, doar din TVA-ul neincasat, cca 700 de milioane de lei lunar.
Sursa foto: www.paginadeagricultura.ro