LECTIA DE MANAGEMENT: Inamicii creativitatii. Despre multi-tasking si alte false mituri
creativitateleadershipmulti-taskinggadgetmanager
Multi-task-ingul, capacitatea unui angajat de a opera simultan mai multe sarcini de serviciu, a fost, in ultimii ani, in mediul corporatist, un veritabil criteriu de excelenta. Iar aparitia a tot mai numeroase gadgeturi si platforme de comunicare interna si externa a dat un si mai mare aplomb iluziei multi-tasking-ului. Studii recente efectuate la Stanford University spulbera, insa, mitul angajatului modern, capabil sa faca mai multe lucruri in acelasi timp. Mai grav, sustin expertii, multi-tasking-ul ne distruge creativitatea.
Multe task-uri, putina eficienta
Clifford Nass, profesor de comunicare la Stanford University, in SUA, si autor al unui foarte citat volum “The Man Who Lied to His Laptop”, a prezentat, recent, intr-un interviu acordat emisiunii “Science Friday” de pe postul public american de radio NPR, rezultatele unui studiu in masura sa socheze mediul universitar si, cu atat mai mult, pe cel corporatist.
Avandu-i ca subiecti pe unii dintre cei mai buni studenti de la Stanford, studiul porneste de la constatarea ca un sfert dintre acestia folosesc simultan patru sau mai multe medii de comunicare atunci cand folosesc media: scriu o lucrare pentru facultate, in vreme ce stau pe Facebook, scriu mesaje, asculta muzica sau posteaza pe Twitter etc.
“Rezultatul este spectaculos pentru ca tinde spre o unanimitate extrem de rara in cazul stiintelor sociale: cei care folosesc in mod cronic multi-tasking-ul demonstreaza o plaja foarte mare de probleme; sunt foarte slabi la o multime de solicitari cognitive, inclusiv la multi-tasking-ul pe care cred ca il stapanesc”, rezuma Clifford Nass pentru NPR.
Cercetatorii au impartit esantionul in oameni care faceau tot timpul multi-tasking si oameni care faceau asta rar, iar diferentele s-au dovedit uimitoare. Cei care fac multi-tasking tot timpul s-au dovedit catastrofali in a reusi sa deceleze chestiunile irelevante pentru scopul pe care il aveau de atins si erau in permanenta distrasi de la task-urile pe care trebuiau sa le rezolve.
Pe langa faptul ca se considera buni la multi-tasking, si de fapt nu sunt, ei sustin ca, atunci cand trebuie sa fie foarte concentrati pe un singur lucru, inchid toate media care i-ar putea distrage si reusesc sa fie “laser focused”. “Din nefericire, obiceiurile capatate in ani de multi-tasking ii impiedica sa se mai poata concentra...”, e constatarea lui Clifford Nass, care considera ca, astfel, multi-tasking-ul distruge creativitatea angajatilor din companii.
Sase trucuri pentru mai multa creativitate
Pornind de la studiul celor de la Stanford, Jill Geisler, specialista in Leadership a Institutului Poynter din SUA, considera ca, pentru a cultiva creativitatea angajatilor, sefii ar trebui sa le dea neparat pauza de la multi-tasking.
Jill citeaza si alte studii recente, care dau si ele peste cap, la fel ca studiul Stanford, preconceptiile legate despre creativitatea corporatista. Bunaoara, desi se crede, in mod conventional, ca brainstorming-ul este cel mai bun mediu pentru a atrage idei creative, s-a dovedit ca indivizii sunt mai buni decat grupurile din acest punct de vedere.
De asemenea, se recomanda ca oamenii sa fie lasati sa gandeasca singuri, independent, inainte sa fie introdusi intr-un brainstorming.
In aceeasi idee, think-erii de la platforma online OpenIDEO.com sfatuiesc managerii sa ii oblige pe angajati sa vina cu cat mai multe idei la un brainstorming, pentru ca mai multe idei inseamna mai multe la sanse ca una din ele sa fie cea pe care sa creasca proiectul aflat in lucru. Pentru asta, insa, e nevoie sa li se scoata angajatilor din cap ca e obligatoriu sa vina la sedinta cu o idee geniala, pentru ca asta ii face sa se autocenzureze si sa renunte la o multime de idei cu potential.
Alte idei creative de stimulare a creativitatii propuse de diverse studii recente sunt schimbarea continua a componentei grupurilor de brainstorming, pentru ca echipele care se cunosc deja tind sa ajunga la anumite obisnuinte care le fac mai putin eficiente. O minte noua aduce intotdeauna provocari noi pentru echipa. De asemenea, expertii in leadership recomanda solutia „scaunului gol” - care tine loc clientului – solutie pe care obisnuieste sa o foloseasca Jeff Bazos de la Amazon in timpul sedintelor importante de planning.