Campania Made in Romania: Borsec, natura turnata in sticla
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Campania Made in Romania: Borsec, natura turnata in sticla
Undeva in inima tarii, asezate cuminti intre munti nu mai inalti de 900 de metri, curg fara ragaz izvoare cu minuni. Multe, limpezi, repezi si pretioase. La Borsec, esenta vietii are ceva aparte: bolboroseste si vindeca.
O apa de poveste
E limpede ca insasi apa ca minunea lichida din pantecul pamantului s-a nascut cu mult inainte ca cei dintai locuitori ai spatiului autohton sa fi pasit nestiutori peste tarana de deasupra-i.
Itele istoriei incep a se impleti in timpuri stravechi, pe vremea cand romanii isi aflasera linistea pe meleagurile dacice. Ei trebuie sa fi fost printre primii "straini" care s-au bucurat de limpezimea si calitatile apei Borsec. Marturie stau monezile si sarcofagele romane datand din secolul al IV-lea, descoperite de jur imprejurul localitatii care a dat lumii apa ce ii poarta numele.
Cateva secole mai tarziu, apa de la Borsec depasise deja statutul de legenda. Potrivit atestarilor documentare, prin secolul al XVI-lea apa minerala, turnata cu grija in butoaie de stejar, lua regulat drumul curtii domneasti de la Alba Iulia, pentru a fi utilizata ca si tratament de catre Sigismund Bathory. Principele impartaseste cu suveranii Vestului minunea izvorata din pantecul Borsecului, dandu-i faima internationala.
Asa se face ca in secolul al XVIII-lea localitatea din sanul Ardealului se transforma intr-o veritabila statiune balneara, cu cabane din lemn in stil venetian si bai publice. Oameni din toate partile Europei veneau aici in cautarea tamaduirii. Insemnari din 1767 descriu Borsecul ca fiind "locul unde bolnavii disperati din tara si din strainatate se aduna pe timpul verii".
Prima imbuteliere
Dar punctul temporal care marcheaza inceputul istoriei industriale a apei minerale Borsec este 1803. Anul se leaga de povestea vienezului Valentin Gunther, care, band din apa Borsecului, se vindeca miraculos de o boala considerata incurabila la acea vreme. Uimit si sedus de calitatile sale, acesta isi propune sa toarne minunea in sticle si sa o faca accesibila lumii.
Gunther ia in arenda terenul apelor minerale si, impreuna cu Anton Zimmethausen, consilier municipal la Viena, incepe sa comercializeze apa in Imperiul Austro-Ungar. Dar solul Borsecului nu oferea doar apa curativa, ci si ingredientele necesare fabricarii sticlei. Carevasazica, pachetul complet. Trei ani mai tarziu, in 1806, se lansa imbutelierea industriala a apei minerale, in recipiente faurite din pamantul Borsec.
Se spune ca in acea vreme imbutelierea se facea doar in zilele cu soare, atunci cand presiunea atmosferica era maxima, pentru a creste astfel si continutul de bule ale apei minerala.
Regina apelor minerale
Insusi numele ce i-a fost harazit ofera indiciul revelator ca este vorba despre un loc cu totul special. Borsec este rezultatul contopirii termenilor "borviz" si "szek", care oglindesc semnificatia metaforica de scaunul apei minerale. Cu cele peste 15 izvoare de apa pura, cine ar putea spune, fara a cadea in deradere, ca Borsec a primit gratuit denumirea de taram al apelor minerale naturale?
In anul de debut, trei milioane de litri de apa imbuteliata si-au gasit rostul in zonele istorice ale Romaniei, in Ungaria si pe mesele vienezilor. Insa in Austria, apa Borsec se innobileaza cu cel mai de seama titlu-Regina apelor minerale-acordat de insusi imparatul Franz Josef. Este un semn de recunoastere suverana cu care va defila, pe merit, de-aici inainte.
"Totul a pornit de la calitatile deosebite ale apei minerale naturale Borsec. Apa are un continut echilibrat de minerale, un continut redus in fier si este natural carbogazoasa. Ea era renumita pentru tratament inca din timpuri stravechi. Renumele s-a pastrat in timp, romanii apreciind si simtindu-se foarte apropiati de acest brand. I-am auzit pe multi spunand Borsecul e Borsec", a declarat pentru Manager.ro, Mihaela Draghici, director PR al companiei Romaqua.
205 ani de "domnie"
In urma cu peste doua secole, cei doi investitori care au pus bazele Borsec au atribuit afacerii echivalentul sumei actuale de 87.000 euro. Spre comparatie, suma ar trebui multiplicata de peste 2.000 de ori pentru a oferi dimensiunea fondurilor alocate in ultimul deceniu de existenta al grupului Romaqua, compania care produce astazi Borsec.
"In cei peste 10 ani de activitate volumul investitiilor se ridica la peste 190 milioane de euro, mare parte din acestea fiind destinate investitiilor in tehnologii prietenoase cu mediul", spune directorul de PR.
Dar totul a meritat. Compania are o cifra de afaceri consistenta, iar Borsec e lider de piata in Romania din 2005.
"Cifra de afaceri realizata anul trecut de Romaqua Group este de 142,5 milioane de euro. Avem 2.022 de angajati, in Borsec exista 6 linii de imbuteliere, iar cota de piata a apei natural carbogazoase Borsec este de 26% in total piata ape imbuteliate, inclusiv apele de izvor si apele de masa.Anul trecut am imbuteliat 335 de milioane de litri de apa minerala naturala", adauga Mihaela Draghici.
Cantitativ, cei 205 ani de Borsec inseamna 34 de miliarde litri de apa minerala imbuteliata. Mai insemna o multitudine de diplome, medalii si titlul de "Cea mai buna apa minerala carbogazoaza din lume", acordat in 2004, in cadrul celei mai importante competitii de profil din Statele Unite.
S-ar zice ca Borsec e colectionar de inimi si de titluri. In fond, romanii il considera cel mai de incredere brand din categoria sa, acordandu-i de sase ori consecutiv (in perioada 2006-2011) titlul Trusted Brands.
Si pentru ca tasneste din pamant romanesc, pentru ca se lasa colectata, cercetata si portionata de oamenii locului, pentru ca aduce un strop de sanatate, de puritate si plusvaloare tinuturilor din care izvoraste, apa Borsec se ofera aproape integral romanilor.
"Proprietarii companiei si-au dorit intotdeauna ca apa Borsec sa fie vanduta cu prioritate pe piata interna. Natura ne-a daruit noua acest dar pretios si romanii trebuie sa beneficieze de apa Borsec. Exportul este de maxim 1,5-2% din vanzari, este doar un export de imagine. Cea mai importanta piata externa este Ungaria. Alte tari in care exportam sunt Italia, Germania, SUA, Canada, Israel, Africa de Sud, Suedia, Iordania, Grecia, Liban", explica Mihaela Draghici.
Din 1999, marca se afla sub sigla grupului Romaqua, compania cu cea mai mare capacitate de productie si imbuteliere a apei minerale si prima care a obtinut certificatul de calitate ISO 9001. Alaturi de "regina" stau alte 11 branduri, printre care apele minerale Stanceni si Aquatique, bauturile racoritoare Giusto si Cico, berile Albacher si Dorfer sau cafeaua Metropolitan.
"Suntem lideri de piata pe piata apelor minerale naturale cu brandul Borsec. De asemenea, suntem lideri pe piata still drinks (bauturi racoritoare plate, n.r.) cu brandul Giusto Natura si am reusit sa patrundem cu succes pe piata berii cu brandul Albacher", conchide reprezentanta companiei.
To be continued
Cand ne sunt daruite de-a gata portii generoase de sanatate lichida, limpede si rece nu ne ramane dacat sa ne inclinam pios in fata naturii, sa ne ingrijim de ele cum se cuvine si sa le utilizam fara risipa.
De 200 de ani turnam natura in sticle si scriem cu drag pe ele "Fabricat in Romania". Si tot cu drag am scris in filele istoriei ca Romania este taramul unde s-a imbuteliat pentru prima data apa minerala naturala.
Borsec este doar unul dintr-un lung sir de motive pentru care merita sa credem in ceea ce facem, sa ne mandrim si sa alegem "Made in Romania"!
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special "E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"