Interviu Laura Iacobescu, PRoud PR & Events: Comunicam mandru si cu suflet
proud prlaura iacobescucomunicarerelatii publiceafacereaantreprenor
Cu zambetul pe buze, Laura Iacobescu, omul care a fondat PRoud PR & Events la varsta de 23 ani de ani, spune ca experienta este cea mai buna carte si vorbeste de importanta omeniei si autenticitatii in relatiile dintre oameni, clienti si companie, brand si relatii publice.
Agentia-boutique comunica mandru si cu suflet, iar la baza pare sa fie un curaj care a ajutat afacerea sa cunoasca un trend ascendent. O comunicare cu mai putine etichete lipite si care nu uita sa se intoarca la originile fara de care nu am fi vorbit astazi despre acest domeniu.
Despre aceste subiecte si experienta anilor de inceput a ales sa ne vorbeasca Laura Iacobescu intr-un interviu acordat exclusiv Manager.ro:
Manager.ro: Astazi cautam retete: care sunt primii pasi, de unde sa incepem, dar mai ales cum sa reusim. Care a fost primul pas pe care l-ai facut pentru ca PRoud PR sa devina realitate?
Laura Iacobescu: Am crezut. Apoi a venit curajul, care apoi s-a dovedit a fi o inconstienta colosala, dar care s-a transformat la loc in curaj. PRoud PR a fost un vis al unei adolescente de 17 ani, care a simtit ca poate face mai mult decat sa mearga in fiecare zi la liceu. Este curajul unei copile de a incepe sa isi scrie povestea de la o varsta frageda. PRoud PR este visul devenit realitate la 23 de ani si nu as vrea sa spun punctul culminant al povestii, deoarece sunt sigura ca o sa vina ceva si mai mare, care va necesita si mai mult curaj.
Manager.ro: Discutam despre comunicare poate mai aprins ca niciodata. Intr-un prezent impartit intre social media si mijloacelor media traditionale, accentul cade din nou pe importanta modului in care comunicam. Ce reguli consideri ca sunt cele mai importante cand vorbim de felul in care o companie alege sa comunice?
Laura Iacobescu: Motto-ul nostru este „Comunicam mandru si cu suflet“. Comunicarea, ceea ce inseamna ea in domeniul relatiilor publice, a avut la un moment dat o tenta usor tehnologizata, distanta fata de consumator, care a functionat pentru o buna bucata de timp. Observ de cativa ani, insa, o intoarcere la origini: apropiere, autenticitate si...omenie. Nu pot si nu vreau sa trasez niste reguli ale comunicarii tocmai din motivul ca fiecare brand/companie are stilul propriu de a-si promova produsele si/sau serviciile. Ce iti pot spune este ca in toti acesti ani am invatat un lucru: PR inseamna People Relations, nu Public Relations.
Manager.ro: Mediul de afaceri autohton nu pare sa fie tocmai raiul pe pamant pentru ideile noi de business. Cum vezi traseul PRoud PR in raport cu un context care multora le pune bete-n roate?
Laura Iacobescu: Cand am inceput PRoud PR, mi-am propus ca in 5 ani sa am 10 angajati si sa ajung in top. Ulterior, mi-am dat seama ca stilul abordat de noi nu este acela de „mica fabrica de cuvinte“, ci mai mult de „mic atelier heartmade de cuvinte si idei“. In momentul in care am ajuns la aceasta concluzie, mi-am dat seama ca nimic nu ne poate opri, astfel incat imi este greu sa ma raportez la mediul de afaceri autohton. Intr-adevar, pot mentiona ca nu exista sau nu sunt promovate programe realiste de sustinere a noilor idei de business. Dar asta nu cred ca este cu adevarat un lucru rau. Cred ca tocmai aceste bete in roate de care spui trebuie sa fie fundatia curajului si ambitiei unui nou business.
Manager.ro: "Cel mai important lucru, in afara de a face ceea ce trebuie, e sa spui si altora ca faci ceea ce este corect". Cuvintele lui John Rockefeller par sa fie motto-ul vostru. Cum le implementati in ceea ce oferiti brandurilor alaturi de care lucrati?
Laura Iacobescu: Cred ca implementam acest motto in fiecare actiune pe care o intreprindem. Unul dintre cele mai interesante lucruri in acest domeniu este ca ai posibilitati infinite sa comunici o campanie/produs/serviciu. Incercam sa acoperim toate mijloacele de comunicare pentru ca mesajul sa se auda „loud and clear“.
Manager.ro: De obstacole nu scapa nimeni, dar se spune ca tocmai aceste hopuri ne fac mai puternici. Ce piedici crezi ca a reusit afacerea sa depaseasca si ce decizii ai luat, ca manager si antreprenor, pentru a merge mai departe?
Laura Iacobescu: Am avut multe piedici, insa din fericire, am cu una mai multe depasiri ale acestora. In primul rand, am reusit sa ne mentinem pe piata. Suntem o agentie-boutique independenta, iar acestea au de multe ori nenorocul sa fie inghitite de „the big whales“. Cea mai buna decizie pe care am luat-o a fost aceeasi de fiecare data: Sa merg mai departe. Intr-adevar, de-a lungul timpului au fost schimbari in ceea ce priveste bugetele care ni se alocau in raport cu volumul de munca. Una peste alta, lucrurile au avut un trend ascendent.
Manager.ro: E o afacere care se construieste cu oameni si prin oameni. In miezul business-ului se afla chiar comunicarea cu ceilalti. Care consideri ca sunt cele mai importante lectii pe care ti le-a adus comunicarea cu profesionistii din atat de multe alte domenii?
Laura Iacobescu: Cea mai importanta lectie a fost aceea a adaptabilitatii. Am inteles ca nu toti oamenii gandesc sau lucreaza ca mine si ca trebuie sa ascult mai mult decat sa vorbesc. Din fericire, am avut parte de colaborari cu oameni de toate tipurile, iar asta m-a ajutat in dezvoltarea capacitatilor sociale.
Manager.ro: Aria de branduri de care va ocupati este variata, iar punctul comun il reprezentati chiar voi. Ce trasaturi semnificative consideri ca are PRoud PR cand vine vorba de ceea ce ofera clientilor?
Laura Iacobescu: Intocmai cum am spus si mai sus, motto-ul nostru este „Comunicam mandru si cu suflet“, iar asta se traduce prin atentia totala pe care o oferim fiecaruia dintre clientii nostri. Consider ca aceasta este principala calitate a unei agentii-boutique. Exista 1 sau 2 oameni dedicati pentru fiecare client in parte, care mereu vor livra rezultate optime. O trasatura semnificativa a agentiei este ambitia. Iar aceasta ambitie se traduce prin rezultate.
Manager.ro: Din 2012, cand a fost infiintat PRoud PR, si pana in prezent, ce ai spune ca s-a modificat in domeniul comunicarii si al relatiilor publice?
Laura Iacobescu: Cred ca s-a modificat abordarea comunicatorilor fata de cei care lucreaza in presa. Daca in anii trecuti vedeam o comunicare formala, protocolara, cred ca in final am inteles cu totii ca cea mai buna abordarea este cea umana, prietenoasa. Mereu am crezut ca lucrurile se pot rezolva cu zambetul pe buze si cu autenticitate. Consider ca domeniul relatiilor publice s-a dezghetat foarte mult in ultima perioada, iar cei care au ramas inca in picioare sunt cei care au inteles ca inainte de a fi angajat/antreprenor, esti om.
Manager.ro: Ce tendinte actuale ar trebui sa urmam, cand vorbim de comunicare, in 2015 si, mai ales, care crezi ca va fi directia pe care o vor adopta business-urile cand vorbim de comunicare si promovare?
Laura Iacobescu: Citeam un articol acum cateva luni despre tendinta umanizarii relatiilor publice, oricat de pleonastic ar suna asta. Drept urmare, consider ca acesta este principalul trend in 2015. Imi doresc ca aceasta directie sa ramana, macar pentru cativa ani, pana cand se va mai dezgheta putin piata presei din Romania. Desi in fiecare zi apar noi mijloace media, cred in continuare ca print-ul ramane „regina“ pe aceasta tabla de sah. De aceea, cred ca directia pe care o vor urma business-urile in materie de promovare se va imparti in mod egal intre print, online si alte mijloace.
Manager.ro: Suntem cititori inraiti, atat noi, cat si cei care ne urmaresc zilnic, asa ca incercam sa construim o biblioteca virtuala pornind de la recomandarile tuturor celor care ne trec pragul. Care sunt cele trei carti care, in opinia ta, te-au ajutat in experienta dezvoltarii unui business in comunicare si relatii publice?
Laura Iacobescu: Inainte de a numi aceste 3 carti, iti spun ca experienta este cea mai buna „carte“. Iata titlurile:
„Toti comunicam, dar putini stabilim si relatii“ – John C. Maxwell, „PR cu buget restrans“ – Leonard Saffir si „Despre brand“ – Wally Olins.
Mihaela Pascu - manager de proiecte online, redactor Manager.ro si MarketingPortal.ro
Editor colaborator pentru mai multe publicatii online
Contact: mihaelapascu@fokusad.ro