Dragul nostru supermarket
cumparaturisupermarketasociatia marilor retele comerciale din romania
Un studiu realizat de INSCOP la cererea Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) releva ca supermarketul este locul preferat de cumparaturi pentru 83,6% dintre romani.
Pentru 75,2% dintre noi, pretul continua sa fie criteriul principal in alegerea locului pentru cumparaturi, iar 66% dintre respondenti prefera produsele romanesti.
Nu mai putin de 65,2% dintre romani declara ca se aprovizioneaza si de la magazinele de cartier, iar 45,2% din pietele agro-alimentare.
Elementul primordial in alegerea locului pentru cumparaturi este, pentru 65,1% dintre romani, calitatea produselor, iar, pentru 58%, distanta fata de locuinta.
72,6% vad in supermarketuri un catalizator pentru economia nationala, iar 74,4% considera ca acestea stimuleaza dezvoltarea oraselor.
82,6% dintre respondenti considera ca supermaketurile creeaza locuri de munca, pe plan local, iar 10,7% cred ca distrug locurile de munca.
In acelasi timp, 54,65% sunt de parere ca supermarketurile isi platesc angajatii mai bine decat micile magazine. Numai 18,4% sustin contrariul.
71,5% sustin ca supermarketurile comercializeaza produse mai ieftine decat magazinele mici sau decat pietele iar 84,1% ca, in supermarketuri, se gasesc mai multe produse la preturi reduse decat in alte magazine.
Cei mai multi respondenti (64,9%) considera ca supermarketurile ii ajuta sa faca economii, iar 22,8% cred ca magazinele de acest fel ii saracesc.
Aproape 66% cred ca produsele alimentare romanesti sunt mai bune, din punct de vedere al calitatii fata de cele straine; 27% sunt de parere ca acestea sunt comparabile si 4,6% spun ca produsele romanesti sunt mai proaste.
39,7% afirma ca produsele alimentare romanesti sunt la fel de scumpe precum cele straine, iar 28,8% considera ca produsele autohtone sunt chiar mai scumpe.
Interesant este ca nu pentru toti “produs romanesc” are acelasi inteles: 36% spun ca produs romanesc este cel facut dupa o reteta romaneasca; 26,6% ca orice produs care se fabrica in Romania, indiferent de originea ingredientelor, de nume si de brand; 21,6% considera ca produsul romanesc este cel traditional, iar, pentru 12,9%, produsul romanesc este cel care are nume romanesc.
In ceea ce priveste masura inchiderii supermarketurilor in week-end, 52,6% considera ca aceasta ar avea ca efect cresterea cheltuielilor pentru cumparaturi si pierderea de locuri de munca (54,8%).
De asemenea, ar avea de suferit si producatorii de alimente perisabile (61,4%), precum si firmele de transport (57,1%).
20,2% dintre cei intervievati isi cumpara alimentele, produsele de igiena si de curatenie a casei, in week-end si numai 5% cumpara de la magazinele mici, iar 11,9% din piete.